ACPI de oorzaak?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jane11

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Hallo,

Mijn plm 3.5 jaar oude laptop merk ACER Aspire 1307LcI, AMD Athlon XP 2200+, 384 geheugen, stopt zomaar ineens tijdens het werken ermee. Soms al na de opstart staat het beeld ineens vast.
Wordt ook erg warm en heb daarvoor externe fans geplaatst. Nu geeft Speedfan aan, dat de cpu 30 graden is, maar de ACPI 75! (aangegeven met een vlammetje). Kan dit de oorzaak zijn van het spontaan stoppen, of moet ik aan iets ernstigers denken?

De ACPI zegt me helemaal niets, vandaar dat ik deze topic op goed geluk maar in de rubriek Bios heb geplaatst.

Wie oh wie weet raad?

Bedankt alvast

Jane.

Denk dat je voor de temp beter even in de bios kan kijken, Speedfan staat niet bekent voor zijn accuratesse.

Hier een uitleg over de ACPI, die overigens een protocol is, die geen warmte genereerd.

Indien de pc uitgaat, is dat bij het laden van windows? of al eerder?
Kun je wel opstarten in veilige modus? d.m.v. F8 in te toesen na het biosbootscherm of het logo van de fa.

hoi

Bedankt voor je antwoord, maar voordat hij het helemaal gaan begeven, waar ik eigenlijk bang voor ben, ben ik nu een backup aan het maken op een externe hd. Dat duurt nogal lang en daarna zal ik proberen wat je me aanraadde en hierop terugkomen.

groetjes,
Jane

jane11 zei:
ben ik nu een backup aan het maken op een externe hd. Dat duurt nogal lang
Neem me niet kwalijke voor de "flauwe" vraag, maar draait hij op netspanning of op de batterij?

Indien op batterij, is die niet bijna leeg?:o

helemaal geen flauwe vraag....nee de accu heb ik er bewust uitgehaald, dus draait hij op netvoeding.

Sportief van je.

Soms wordt iemand kwaad om een "teveel" voor de hand liggende vraag.

Ik laat je verder in de handen van Lange pier.

Nou, je mag best meedoen, hoor, jij bent de "hoogvlieger" :D , ik ben alleen maar lang.

Maare, TS, is die laptop wel eens ontstoft?

Begreep het zeker verkeerd, admin?:D

Lange Pier, fijn dat je me "begeleidt" verder.

Ontstoffen.....nou ik heb de stofzuiger op de spleten van de fans gezet, heb het toetsenbord gezogen. Bedoel je, dat ik de lap open moet maken? Dat is toch niet te doen voor een leek, zoals ik?

Moet ik het kreng maar gelijk uit het raam gooien, of is er nog hoop?

groetjes

Je zou kunnen beginnen om mijn vragen te beantwoorden, zoals, start hij nog wel op in veilige modus, en waneer de comp zichzelf uitschakeld, voor, tijdens, na het biosbootlogo/screen, of voor, tijdens, na het windowsbootscreen.:rolleyes:

Enne, openmaken en dan ontstoffen, betekend dat de pc stofvrij is, dan kun je verder zoeken naar het probleem, mosht dat zich nog voordoen, dan is er i.i.g. één oorzaak geëlimineerd.

Daar ben ik weer...en even iets rechtzetten, wat ik in mijn 1e topic al schreef, gaat de laptop niet uit, maar "bevriest" het beeld, zodat alles vaststaat. Dat gebeurt soms al direkt als het buroblad er staat, maar kan ook bij een openstaand programma of b.v. tijdens het tikken van een mailtje.

Ik kan wel in de veilige modus komen. Bios is niet direct mijn ding, er staat dan, wil je booten van cdrom of hd, meer eigenlijk niet.

Ik hoop dat ik wat info heb gegeven, al is het schaars en ik begrijp dat het voor iemand op afstand lastig is een diagnose te stellen.

Ook heb ik nog een schoonmaakpoging gedaan, maar de lap openmaken, ik zie ongeveer 10 schroefjes van allerlei luikjes, dat durf ik dus niet.

We zitten op een verschillende golflengte.:(

Krijg je ook "freezes" in veilige modus?

En over de bios, ik had het over de biosbootscreen, oftewel dat zwarte beeld met gegevens als de comp opstart, of als je het logo van de laptopfabrikant ziet, daar zit dat screen dan achter.

Het gaat hierom, indien je windows alleen een vastloper krijgt in de volledige modus, en nergens anders, is het een driver probleem, als het random vastloopt, is het een hardwareprobleem, en die kan ook veroorzaakt worden door een te warme grafische chip op het mobo of kaart.

Tip, breng hem weg naar een plaatselijk PC boer.

Dank voor al je info, ik denk zelf ook aan een warmteprobleem, veroorzaakt door wat dan ook en ik breng hem inderdaag weg, Mocht het me te duur worden, zoek ik gewoon een nieuwe niet al te dure, want dit is puur behelpen.
Mocht je nog een goed merk weten, of mag dat niet genoemd worden in dit forum? In ieder geval hoef ik geen Acer meer....

Nogmaals dank en groetjes,

Jane.

je kunt me eventueel een goed merk mailen: janesterk11@msn.com

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan