Acronis True Image/Paragon HD Manager/Vista recovery cd en backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

hpfundt

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2004
Na aanschaf van een nieuwe laptop (Toshiba P300D-10Y) zit ik met het volgende probleem.

Ik ben van plan een image te maken van mijn C-schijf, d.w.z. Vista plús de door mij geinstalleerde programma's (persoonlijke data staat op de D-schijf). Op de laptop staat een OEM-versie van 32-bits Vista Home Premium: terugzetten van enkel Vista is geen probleem door het ingebouwde systeemherstel maar helaas wordt het maken van een backup van de hele computer niet door Vista Home Premium ondersteund.

Nu heb ik zowel Acronis True Image Home 11 als Paragon Harddisk Manager Suite 2008 geprobeerd (beiden Vista-compatible) maar opstarten van de backup capsules lukt niet en ook de recovery cd's lopen vast net na het startscherm (ontbreken juiste drivers? of: recovery cd is op DOS en niet op Linux gebaseerd?). Voor wat betreft Paragon, ik heb de bijgeleverde cd gebruikt. Backups maken is geen probleem, dat lukt met beide programma's, maar voor een herstel zou ik nu eerst Vista moeten herinstalleren en Acronis of Paragon installeren voordat ik backups kan terugzetten: niet echt handig dus. Op mijn pc met XP werken beide programma's + recovery cd's overigens prima.

Mijn vragen:
- Is het überhaupt wel mogelijk om een image van een OEM-versie van Vista terug te zetten, of gaat er halverwege het terugzetten om de DVD gevraagd worden?
- Hoe krijg ik de Acronis/Paragon recovery cd's werkend?
Of: Met welk programma zou ik zowel een werkende recovery cd als een image voor/van mijn systeem kunnen maken?
Of: Kent iemand een simpele Vista-recovery cd waarmee ik kan backuppen en terugzetten (ik kan wel genoeg opstartbare herstel/recovery cd's vinden maar die zijn óf vreselijk ingewikkeld (System Rescue CD, linux variant) óf ik heb een Vista DVD nodig om de cd te maken (VistaPE).

Mijn vragen:
- Is het überhaupt wel mogelijk om een image van een OEM-versie van Vista terug te zetten, of gaat er halverwege het terugzetten om de DVD gevraagd worden?
- Hoe krijg ik de Acronis/Paragon recovery cd's werkend?
Of: Met welk programma zou ik zowel een werkende recovery cd als een image voor/van mijn systeem kunnen maken?

Met Ghost 2003 lukte het me om een Image van een voorgeinstalleerde Vista Home Premium te maken die ook daadwerkelijk terug gezet kan worden en dan ook nog werkt. Hierbij moet ik aantekenen dat Ghost 2003 niet bedoeld is om onder Vista te installeren, maar ik draaide Ghost vanaf bootable USB stick waarmee ik dus rechtstreeks in de Ghost module belandde.

Die stick had ik dus wel voorbereid op een andere PC waarop Ghost 2003 onder XP geinstalleerd was. De noodzakelijke files had ik van een bootfloppy gekopieerd naar de bootable stick en voilá.

Je andere programma's zou ik zo niet weten hoe het daarmee moet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan