• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Actie uitvoeren op documenten van sjabloon

Status
Niet open voor verdere reacties.

miriam85

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2007
Hallo,
Ik heb een Excel document gemaakt en opgeslagen als een sjabloon. In één van de tabbladen is een kolom gevuld met waarden.
Nu zou ik graag een snelle manier willen maken (bijv. met een macro) waardoor ik een rij in deze kolom toe kan voegen in het oorspronkelijke sjabloon en dat vervolgens in alle documenten die al op basis van dit sjabloon (deze staan allemaal in dezelfde map) door kan voeren.
Is hier een manier voor? Anders moet ik namelijk alle documenten één voor één openen en elke keer dezelfde actie uitvoeren.
Het is geen probleem wanneer ik de macro aan moet passen afhankelijk van de actie, maar ik zou graag willen dat de waarden die in de documenten staan wel behouden blijven.
Alvast bedankt voor je reactie!

Hier heb je geen macro voor nodig.
Je kunt een koppeling maken tussen de documenten en het sjabloon.
Is er trouwens een reden waarom je van de basis een sjabloon maakt?

Laatst bewerkt:
Hoe kan ik die koppeling precies maken?
Ik wil per klant een excel document maken met bepaalde informatie. Daarom leek het me handig om een sjabloon te maken. Snap je wat ik bedoel? en is dat dan de beste manier?

Als ik het goed begrijp wil je steeds één tabblad laten bijwerken?
Laat ik als voorbeeld nemen dat je het eerste tabblad wil laten bijwerken (of delen daarvan).
Je kunt in een nieuw excel document (A genoemd)in het eerste tabblad een koppeling per cel maken naar het eerste tabbald van het 'sjabloon' m.b.v. Plakken Speciaal. Snap je wat ik bedoel?
Als je vervolgens het document A opent, wordt gevraagd of je dit wilt bijwerken.

Ja, ik snap wat je bedoeld.
Ik verwacht alleen dat ik dan tegen twee problemen aanloop.
1. de waarden die erachter zijn wisselen dan van plaats (ik wil eigenlijk een rij invoegen)
2. het zijn vrij grote excel bestanden en het is mijn verwachting dat ze hier langzaam van worden

Is het evt. mogelijk om in een bepaalde map alle documenten te openen (het liefst alleen die op die basis van dat specifieke template zijn) en dan overal een rij invoegen, of wat de actie ook is?

Ja dit is mogelijk.
Echter met een macro lijkt me dit erg ingewikkeld.
Ik zou het met een vbscript doen.
Je sleept dan de te wijzigen documenten naar dit vbscript.
Het script leest de 'template' en voegt dan de betreffende waarden toe aan het document.
Het script wordt op alle gesleepte documenten toegepast.

Laatst bewerkt:
dat klinkt als een goede oplossing. Heb je heel toevallig een voorbeeldscriptje?

Als je een voorbeeld plaatst van een 'template' (met gewijzigde data) en een document en beschrijft welke data gewijzigd moeten worden, dan kan ik een scriptje bouwen.

Ik heb een simpel iets gemaakt, waarvan ik hoop dat het voldoende voorbeeld is, maar ik verwacht van wel.
Ik heb eerst het template gemaakt en dat opgeslagen als .xltx
Ik heb daarna de template geopend en opgeslagen als document met een aantal waarden.

Ik wil graag dat de letter m in a13 in blad4 komt te staan en dat hij de rest dan naar beneden schuift.

Bekijk bijlage template vs document.zip

Ik heb een script (versie 0.1) gemaakt.
Hernoem .txt naar .vbs .
Zet beide documenten en het script in dezelfde map.
Dubbelklik op TemplateDoorvoerenv01.vbs.

Dit testscript bekijkt de cellen in eerste kolom van template.xltx.
Zodra er een verschil is (rij 'm'), dan wordt deze toegevoegd in document.xlsx.
Kijk of het werkt, dan zie ik je reactie wel.

Oh ja, voeg wel de rij m toe in template.xltx.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat ziet er super goed uit! Super bedankt! Ik ga het script eens bestuderen om te kijken hoe ik hier eventueel varianten op kan maken, maar voor nu lijkt het precies wat ik nodig heb! Nogmaals bedankt!

Ik wil geen halfwerk afleveren.
Versie 0.1 betekent alleen dat je de functionaliteit test.
Het wijzigt maar 1 document n.a.v. de template en is nogal 'statisch'.
Als het jouws inziens werkt, dan wil ik het zo maken dat je alleen maar de documenten over het script hoeft te slepen.
Als je meer voorwaarden hebt, moet je het hier melden.

van dat aanbod maak ik natuurlijk graag gebruik. Ik hoop eind deze week een overzicht te hebben van de dingen die kunnen veranderen. Is het goed wanneer ik eind deze week dit aangeef? Alvast bedankt!

Hoi,
Ik heb de volgende scenario's, waarvan de eerste iets afwijkt van de eerdere omschrijving
- Ik heb een tabblad waar ik een rij of een kolom heb ingevoegd (met formule of waarde, opmaak en bereiknaam) en wil deze op een aantal tabbladen ook snel invoegen
- Ik heb een template waarin ik in één van de tabbladen een rij of kolom toe wil voegen met formule of waarde, opmaak en bereiknaam
- Ik heb één van de bovenstaande situaties, maar wil nu niet een kolom of rij toevoegen, maar een bestaande formule aanpassen (maar dat kan denk ik ook gewoon met zoek en vervang)

Verder lijkt het me een uitstekende oplossing wanneer ik de documenten over het script moet slepen.
Wanneer ik meer duidelijkheid kan geven dan hoor ik het graag!

Ik kan je niet geheel volgen:
Afgezien van de inhoud van de cellen,
* n.a.v. punt 1 en 2: Ik begrijp dat je nu een rij of kolom wilt toevoegen?
Als de kolommen unieke waarden hebben (net als de rijen in het vorige voorbeeld - a, b, c etc. - zou dit geen probleem moeten zijn.
* verschil tussen punt en 1 en 2 zie ik niet zo gauw. Gaat het om meerdere tabbladen?
* n.a.v. punt 3: tuurlijk kun je zoek en vervang doen, maar ga je dan dat bij al die documenten doen?
Om het duidelijker te maken voor me, helpt het om weer een voorbeeldbestand te maken.

Ik zal het proberen te verduidelijken:
*het gaat inderdaad om unieke waarden
*er zijn twee situaties. Wanneer er veel informatie over een klant betekend is dan wordt er een excel aangemaakt en wanneer er weinig informatie over bekend is dan wordt er in één hoofdbestand een extra tab voor die klant aangemaakt op basis van een bestaande structuur. Bijv. tab4 uit het excel voorbeeldbestand wordt elke keer gekopieerd.
*het derde punt betreft een denkfout van mij, dit kan inderdaad niet met zoek en vervang, is het mogelijk om dit in een scriptje te vatten?
Ik wil met alle plezier een voorbeeldbestandje maken, maar ik weet niet zo goed wat ik daarin dan moet zetten.

Door item #17 en #19 naast elkaar te lezen, begint het me enigszins duidelijk te worden.
Is het een idee om met 2 verschillende scripts te werken?
Een script voor de veel-informatie-klant en een script voor de weinig-informatie-klant.
Zo ja, zullen we ons dan eerst focussenop de veel-informatie-klant?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan