• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Actieve Cel / kolom kleuren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk Benter

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2010
Ik ben de hele morgen al aan het zoeken naar de oplossing voor het navolgende probleem.

In mijn spreadsheet heb ik de navolgende code ingebouwd. Dit zorgt ervoor dat de cel, rij en kolom die geselecteerd is wordt opgelicht (geel/lichtgeel).

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Dim rij, kolom As Long
    Cells.Interior.ColorIndex = 0
    rij = ActiveCell.Row
    kolom = ActiveCell.Column
    With Rows(rij).Interior
        .Color = 10092543
    End With
    With Columns(kolom).Interior
        .Color = 10092543
    End With
    With ActiveCell.Interior
        .Color = 65535
    End With
End Sub

Dit werkt allemaal prima. Voordat ik deze code ging gebruiken had ik mijn spreadsheet voorzien van opmaakkleuren. Deze opmaakkleuren zijn door het gebruik van de code verdwenen. Het gaat om de opmaak van enkele rijen in mijn spreadsheet. Ik heb diverse artikelen gelezen maar heb tot op heden nog geen oplossing gevonden. Mooiste zou natuurlijk zijn om de bovengenoemde code uit te breiden. Wellicht ligt de oplossing ook in de voorwaardelijke opmaak in het Excel menu. Ik kan de oplossing niet bedenken. Wie helpt mij op weg?

Als je een rij en/of kolom enerzijds geel wil maken en anderzijds een andere kleur wil geven, dan moet je beslissen wát je wanéér wil. Uit je vraag blijkt dat niet. Beide kleuren tegelijkertijd gaat niet.

Laat eens een voorbeeld documentje zien met de opmaakkleuren.

Overigens is je huidige Sub op deze manier voldoende:
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Cells.Interior.ColorIndex = 0
    Rows(ActiveCell.Row).Interior.Color = 10092543
    Columns(ActiveCell.Column).Interior.Color = 10092543
    ActiveCell.Interior.Color = 65535
End Sub

Laatst bewerkt:
Zoals een groot man ooit zei... "elluk nadeel heb sun foordeel". Ofwel in dit geval, leuk dat je zo precies wilt zien waar je actieve cel is, maar daar betaal je wél een prijs voor. Naar mijn idee een té hóge prijs.
Dus bedenk je goed of je deze "gadget" persé nodig hebt, of dat het "gewoon leuk" is. Anders? Niet doen! ;)

In de bijlage heb ik het spreadsheet gevoegd. Ik wil puur de basisopmaak behouden. De kolommen A1 t/m D1 zijn door mij licht grijs gemaakt via het opmaakmenu in Excel maar verdwijnen telkens opnieuw. In de basis zijn ze nog steeds grijs. Wanneer ik de code weg haal, de code voor het oplichten van de actieve cel / kolom, komt de oorspronkelijke opmaak weer terug. Ik wil zowel de basisopmaak behouden en de cel / kolom alwaar ik aan het werk ben op laten lichten. Het originele spreadsheet bestaat uit veel meer kolommen en het gaat mij erom dat ik duidelijk zichtbaar krijg in welke rij en kolom ik aan het werk ben.

Bijlagen

Ginger, ik zie het niet als een gadget. Als je een blad vol met gegevens hebt is het handig als je goed kunt zien waar je aan het werk bent. Met name als je de schuifbalk in het scherm ook nog eens gebruikt om naar achterliggende kolommen te gaan. Dank voor je reactie.

Hallo Edmoor,

Dit is de oplossing. Heb gezien dat jij een regel code "Range("A1:D1").Interior.ColorIndex = 15" hebt toegevoegd aan de code. Was zelf
vanmorgen ook al aan het zoeken in die hoek, maar kwam er niet uit. Achter Activecell had ik een "range(A1,[D1]) as range" opgenomen. Liep tegen foutmeldingen aan en ben vanaf die tijd aan het zoeken geweest naar een mogelijke oplossing. Dank je voor de oplossing. Overigens ik heb jou code zonder "with" ook meegenomen in de spreadsheet. Doet inderdaad hetzelfde als mijn bovenstaande code.

Heb reeds diverse malen getracht VBA te doorgronden, blijft voor mij enorm lastig. Nogmaals dank voor je snelle reactie. Ik vermoed dat je hier meer mensen mee hebt geholpen.

Laatst bewerkt:
Ok dan. En graag gedaan :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan