Active directory rechten instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sando60

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2006
Hallo,

Ik heb een active directory.
Dit werkt goed.
Ik heb een account toegevoegd aan de groep guests.
Op die account kan ik de tijd niet weizigen enzo.
Maar ik wil bijvoorbeeld dat je niet op rechtermuisknop kan drukken op de taakbalk.

Hoe kan ik dat soort rechten instellen?
Moet ik dat doen met gpedit.msc in windows xp?

Bvd

De guest groep is speciaal gemaakt voor gasten, die dus eigenlijk helemaal niet mogen wijzigen in jouw domein. Het is dan ook niet verstanden om de rechten die deze groep heeft aan te gaan passen.

Het is een beter idee om een aparte groep aan te maken en daarin de rechten te wijzigen. Dit is simpel te doen door in de "Active Directory Users & Groups", naar de eigenschappen van de GPO te gaan .

Nog een toevoeging.

Rechten stel je via de Active Directorie in op twee manieren. Je heb groepen om rechten toe te passen om netwerkmappen, netwerkprinters, e.d. Dan kan je op de GPO (de mappenstructuur in de AD) rechten instellen wat gebruikers zoal met hun pc mogen doen, zoals bijvoorbeeld de tijd aanpassen.

Het is mij al wel gelukt om met gpedit.msc de rechten in te stellen.
Maar dan is bijvoorbeeld het taakbeheer ook uitgewschakeld bij de administrator account.

Moet je die rechten aanpassen op de client of op de server?

De rechten moet je zoals ik al eerder zei instellen op de server en toepassen op een GPO. In deze GPO zet je vervolgens de gebruiker c.q. computers op qie deze rechten van toepassing zijn.

Maar als ik het verhaal goed begrijp dan probeer je vanuit het niets, zonder enige vorm van kennis, een active directory in te gaan stellen. Dit is echter niet zoiets als het instellen van gebruikers op een Windows XP machine. Er zijn hier niet voor niets 300 pagina's tellende boeken over geschreven.

Uiteraard zijn we hier om elkaar te helpen, maar om de complete werking van een active directory uit te leggen gaat mij een beetje te ver.

Cotje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan