Active domein direcotry instellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

win2k3newbie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jan 2007
Hallo beste forum leden,
Ik ben al een aantal dagen aan het "klooien" met mijn windows 2003 standaard server
ik heb al een active domein directory maar nu komen mijn vragen:

Vraag 1
Ik wil dat de mijn documenten map niet op de PC zelf komt te staan maar op de Windows server ik heb al een heleboel gerpobeerd maar wilt mij niet lukken ik wil dat dit automatishe gebeurt als je inlogt op het domein

Vraag 2
Heeft iemand nederlandse tutorials over Domein directorys en policies en wat daarbij komt kijken

Vraag 3
kan iemand mij uitleggen hoe en wat opstartscripts werken waar je ze moet instellen etc

Ik heb al veel op google gezocht maar heb niet echt iets dergelijks kunnen vinden
Kom dus asjeblieft niet met www.google.nl

Mijn danks is groot

-
Stefan

Laat ik dan eens beginnen met vraag 2. Je kunt heel veel info halen bij microsoft zelf. Probeer hier maar eens.

Vraag 1.
Hiervoor is een aantal dingen nodig.
  • Maak op een partitie een map aan die je bijvoorbeeld "gebruikers" noemt. (je kunt ook een hele partitie hiervoor gebruiken.) Zorg dat "gebruikers" gedeeld wordt. Binnen "gebruikers" maak je een map "data"
  • Maak binnen de active dir een nieuwe Organisatie eenheid aan en zet daarin je gebruikers.
  • Bij het aanmaken van een gebruikersaccount geef je bij "profiel" > "basismap"> "H" verbinden met "\\sever\gebruikers\DATA\username" op.
  • Om er voor te zorgen dat de eigenschappen van "mijn documenten" naar de datamap op de server verwijzen, moet je aan de slag met de policies. (mogelijk moet je nog wel "Group Policy Management" installeren.)
  • Maak een Group policy Object. Je kunt hier heelveel in kwijt ;) Jou specifieke onderdeel vind je in: Gebruikersconfiguratie> windows-instellingen> mapomleiding. Hier kun je uit verschillende mogelijkheden kiezen, maar dat is aan jou en de manier waarop je één en ander organiseert.

Vraag 3
Inlogscripts plaats je in de map C:\WINDOWS\SYSVOL\sysvol\servernaam\scripts
Voor het maken van scrips gebruik ik meestal "Kixtart" Hiermee heb je heel veel mogelijkheden. Info en download vind je hier

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Neleke

mijn documenten op de server opslaan

je kan ook een map aanmaken op de server en dezevervolgens delen. op de client moet je dan het pad van mijn documenten wijziggen naar de desbetreffende map dit doe als volgt:

1: open het start menu
2: klik rechts op mijn documenten
3: klik met links op eigenschappen
4: klik op verplaatsen
5: selecteer de desbetrefende map

ik hoop dat je er wat aan hebt

je kan ook een map aanmaken op de server en dezevervolgens delen. op de client moet je dan het pad van mijn documenten wijziggen naar de desbetreffende map dit doe als volgt:

Dat is inderdaat mogelijk maar als je een user aan maakt op de server is het ook mogelijk een aparte netwerk schijf te maken wat ik hier mee bedoel is een partitie waar je mapjes aan maakt en deze komen automatich in deze computer te staan dit doe je als volgd:

1. start-->systeembeheer--> Active directory computers en gebruikers
2. Maak een user aan
3. klik met je rechter muisknop op user
4. Eigenschapen
5. Ga naar Profile
6. maak een netwerk schijf leter aan.
7. en typ er naast bijv. \\server\bestanden\naam van het mapje
8. en walla je bent klaar!:thumb: suc6

Dat is inderdaat mogelijk maar als je een user aan maakt op de server is het ook mogelijk een aparte netwerk schijf te maken wat ik hier mee bedoel is een partitie waar je mapjes aan maakt en deze komen automatich in deze computer te staan dit doe je als volgd:

1. start-->systeembeheer--> Active directory computers en gebruikers
2. Maak een user aan
3. klik met je rechter muisknop op user
4. Eigenschapen
5. Ga naar Profile
6. maak een netwerk schijf leter aan.
7. en typ er naast bijv. \\server\bestanden\naam van het mapje
8. en walla je bent klaar! suc6

je bedoeld gewoon dat je een user home aanmaakt????? :)

Vraag 1 :

Ja het is mogelijk om mijn documenten op de server op te slaan .
dit kun je doen doormiddel van dit : \\hier-ip-of-naam-van-de-server\profiles$\%username%

Ik heb de map dus profiles genoemd en het dollar teken staat voor verborgen. %username% betekent dat hij alle users een mapje aanmaakt.

Vraag 3 :

Ja login script wat wil je erin hebben ? Bijvoorbeeld wat hier meerdere mensen zeggen , je kunt een netwerk share erin zetten. Zodra je inlogt kun je hem automatisch via de verkenner zien . Dit wordt gedaan met behulp van Net use .

Mocht je vragen hebben dan contact mij even.

En meer van dit soort aanwijzingen werken alleen wanneer je de gebruikers zo veel rechten geeft dat zij dit soort aanpassingen mogen doen. Een situatie die mij in een netwerk niet echt verstandig lijkt.

Groetjes,
Neleke

En meer van dit soort aanwijzingen werken alleen wanneer je de gebruikers zo veel rechten geeft dat zij dit soort aanpassingen mogen doen. Een situatie die mij in een netwerk niet echt verstandig lijkt.

Groetjes,
Neleke

Daar heb je gelijk in Neleke maar ik neem aan dat het de admin zelf is van de server.
en inderdaat dat is een Home Directory;) hoop dat je er wat aan hebt.
en draakjeftw daat heb je gelijk in;) suc6 iedereen

Mijn grootte Exusses dat ik zolang niks meer van heb laten horen,
Ik wil jullie weten dat ik al ver gekomen ben met win2k3 !
Ik kan al van alles en Domein directory Kixtart login scripts maken etc etc

Toch wil ik jullie bedankt voor jullie antwoorden
Bedankt !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan