ActiveX waarschuwing in word 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

Valthère

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2002
Beste,

Ik ben onlangs van Win98 en off2000 naar WinXP en office 2003 overgeschakeld.

Momenteel krijg ik deze melding telkens ik een bestaand word doc (word2000) probeer te openen.
"Mogelijk onveilige activeX-besturingselelmenten worden zo dadelijk geïnitialiseerd. Als u de bron van dit document vertouwt, selecteert u Ja, zodat het besturingselement wordt geinitialiseerd met uw documentinstellingen. "

Op microsoft website vind ik hierover geen informatie...

Ik zou graag willen dat deze melding niet meer op mijn scherm komt bij het openen van mijn eigen bestanden. Iemand een idee?

De bron van je document is gemaakt door Word 2000. Die kun je dus vertrouwen. Gewoon Ja selecteren en na het opslaan zal die melding bij opnieuw openen niet meer terugkomen.

Guus.

Beste Guus,

Blijkbaar blijft de melding terugkomen, zelfs na't opslaan van de docs! Trouwens, ik heb een 1000 tal documenten. Het zou interessanter zijn wanneer deze ik deze melding kan uitschakelen.

in Word - Extra - beveiliging - macrobeveiliging : vinkje bij laag. Dan komt het nog steeds terug.

Iemand een idee?

Hai Valthère, :D

Gebruik jij in jou document ActiveX controls? (van de werkbalk werkset besturingselementen)

Plaats eventjes een screendump (Alt + Printscreen als je de storing krijgt, plakken in Paint) hier als bijlage?

De exacte storing zegt mij vaak meer.

See Yah! :thumb:

Gelukkig dat de Office-expert even langskomt.:)
Mijn oplossing leek me logisch, maar Microsoftproducten en logica hebben soms weinig met elkaar te maken.

Guus.

Laatst bewerkt:
Hai Guus, :D

Jou gedachte gang leek mij ook logisch hoor! :p

Dit is voor mij ook een nieuwe storing denk ik! (ben nogal gevoelig voor het zien van die storingsvensters...gaat mijn geheugen beter van werken) :thumb:

Tja, het enige wat ik nog kon vinden aangaande waarschuwingen in Word, was menu Extra, Macro, Beveiliging en dan op het tabblad Betrouwbare bronnen een vinkje zetten bij "Alle geïnstalleerde invoegtoepassingen en sjablonen vertrouwen."
Maar een macro is toch wat anders dan een Active-X-toepassing, dus ik heb me maar niet aan een tweede poging gewaagd.

Guus.

Sterker nog bij het gebruik van ActiveX controls krijg je acute macro activering!

Of te wel Word zal altijd waarschuwen voor Macro's in het document. (ook al zitten deze er niet in)

Dit geldt natuurlijk niet als je de beveiliging op laag zet! (beter bekent als GEEN)
Macro-beveiliging op gemiddeld vindt ik nog wel kunnen maar ik vindt Laag echt een brug te ver.

Ik zal straks ook een kijken of ik nu al iets kan vinden.

Hoi Guus en Joost,
bedankt voor jullie uitvoerige reacties.

Hier is een screendump van de foutmelding. BTW, ik krijg deze tweemaal achter elkaar bij het openen van hetzelfde document.

Bij mij staat de macrobeveiliging ook uit, en ook 'alle geinstalleerde invoegtoepassingen en sjablonen vertrouwen' is aangevinkt.

Weten jullie wat't zou zijn?

Groetjes.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Valthère
heb een .doc en een .jpeg van max 258kb maar 'k krijg ze er niet op...
Hallo Valthêre.

Een bijlage mag niet groter dan 100 kB zijn. De jpg van de foutmelding is voldoende.

Guus.

nogmaals.

Dit is de help tekst :

"Deze fout heeft betrekking op de manier waarop ActiveX-besturingselementen in Office-toepassingen worden geïnitialiseerd. Het activeren van ActiveX-besturingselementen vormt een potentieel risico voor de beveiliging en daarom raden wij u aan om geen ActiveX-besturingselementen uit te voeren als u de bron van het besturingselement niet kent of vertrouwt. ActiveX-besturingselementen zijn programma's net als alle andere programma's maar hebben een gasttoepassing nodig, zoals Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint, enzovoort, om te kunnen worden uitgevoerd.
ActiveX-besturingselementen kunnen gegevens in het register, een bestand of het besturingselement zelf opslaan. ActiveX-besturingselementen lijken op macro's van Visual Basic for Applications, behalve dat die besturingselementen als een speciaal bestandstype zijn gecompileerd en gekoppeld kunnen worden aan een gegevensbestand dat de elementen kan ondersteunen (bijvoorbeeld een Word-document of een Excel-werkblad).
Wanneer u een bestand ontvangt waaraan een ActiveX-besturingselement is gekoppeld, is de mogelijkheid van "blijvende" gegevens (gegevens die in het besturingselement zijn opgeslagen) onbekend. Dergelijke gegevens kunnen kwaadaardig zijn en worden gebruikt om een virus te verspreiden of de computer te wijzigen om schade aan te richten. Het is in Office-toepassingen standaard mogelijk om te voorkomen dat ActiveX-besturingselementen blijvende gegevens gebruiken. Als u tijdens het installatieproces echter de standaardinstelling voor de initialisatie van ActiveX-besturingselementen hebt gewijzigd of een beleid gebruikt, wordt de initialisatie van het ActiveX-besturingselement uitgevoerd op basis van uw eigen instellingen.
Als u de toepassing het besturingselement laat uitvoeren en de blijvende gegevens laat gebruiken, doet u dat op eigen risico. Wij raden u ten zeerste aan om geen ActiveX-besturingselementen in documenten die u van onbekenden hebt ontvangen te laten uitvoeren. Als u echter de bron van het document en de persoon of het bedrijf vertrouwt van wie u het bestand hebt ontvangen, kunt u het besturingselement laden en de blijvende gegevens gebruiken. Wij kunnen echter niet garanderen dat de gegevens van het besturingselement veilig kunnen worden gebruikt.
De mogelijkheid van Office-toepassingen om koppelingsverwijzingen van een ActiveX-besturingselement te migreren van een documentindeling of bestand naar een andere indeling is beperkt. U kunt bijvoorbeeld een ActiveX-besturingselement koppelen aan een Word-document en dat bestand opslaan. Echter, wanneer u dat Word-document naar een andere indeling converteert, wordt de koppelingsverwijzing naar het ActiveX-besturingselement mogelijk niet naar die bestandsindeling geconverteerd. Daarom wordt de conversie van bestanden die koppelingen naar ActiveX-besturingselementen bevatten mogelijk niet voor alle bestandstypen ondersteund, deels omdat niet alle bestandstypen koppeling of activering van ActiveX-besturingselementen kunnen ondersteunen.& Voor bestanden met koppelingen naar ActiveX-besturingselementen is het nodig om het ActiveX-besturingselement te accepteren en te activeren voordat het bestand naar een ander bestandstype wordt geconverteerd dat koppeling en activering van ActiveX ondersteunt.&  Als het ActiveX-besturingselement niet wordt geactiveerd, wordt de verwijzingskoppeling uit het bestand verwijderd en verschijnt de koppeling niet in het geconverteerde bestand.
Meer informatie over deze foutmelding is on line te vinden. "

Enig idee?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Valthère
nogmaals.

Dit is de help tekst :

"Deze fout heeft betrekking op de manier waarop ActiveX-besturingselementen in Office-toepassingen worden geïnitialiseerd.
Enig idee?

Zie mijn bovenstaande uitleg over macro-activering aan Guus! Dat was de verkorte versie. ;)

Geplaatst door Valthère
Joost,

enig idee? of iemand anders?

Groeten.

Hai, :D

Jazeker dat dialoogje bracht herkenning.

Jammer dat je nog niet op mijn vraag had gereageerd of dat jij in jou documenten ActiveX-controls gebruikt.
Maar goed dat zal wel niet want je had het over een veelvoud aan documenten welke het probleem hebben. (Conclusie probleem is Word zelf)

Die dialoog die ken ik.
Als ik deze zie ga ik meteen aan Invoegtoepassingen en ComAddins denken! Deze gebruiken nogal eens ActiveX-controls.

De storing welke jij krijgt wordt veroorzaakt door aanwezigheid van controls welke niet als vertrouwd zijn aangemerkt door MS: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;827720

Nou om nu eens te controleren of het aan die invoegtoepassingen en ComAddins ligt gaan we Word eens in Safe modus opstarten!

Sluit eerst Outlook en controleer in Taskmanager of Winword en Outlook niet meer draaien!
Kies Start/Uitvoeren (RUN) en typ: winword.exe /a gevolgd door een Enter.

Word zal nu de invoegtoepassing niet laden.

Probeer nu nogmaals zo'n docje te openen. (terwijl je in safe modus zit)

Ben benieuwd? :thumb:

Denk dat je moet wachten tot de vraagsteller weer op zijn werk is.:)

Heb dat winword.exe /a ook eens geprobeerd. Ziet er behoorlijk afgeslankt uit.:D

Guus.

Ja ik had al zo'n vermoeden dat dit zich alleen overdag afspeelde. (en ja ik antwoord bijna alleen maar 's avonds)

Ja dat van dat Safemode gaat goed he! Is je Word gelijk mooi opgeschoond! (tot je weer normaal opstart)

Hi Guus & Joost,

IDD, dit is m'n werk PC.

Heb je advies opgevolgd en word in veilige modus opgestart. Eerst en vooral, ik zie eigenlijk geen verschil met de normale modus (guust zegt dat word er behoorlijk afgeslankt uit ziet?)
Als ik een doc open krijg ik weeral dezelfde waarschuwing.

Heb ook geprobeerd de pc op te starten in veilige modus, en dan word zowel gewoon als met winword.exe /a , en de waarschuwing blijft komen.

Kan het misschien zijn dat een van de volgende toepassingen die ik in bijna al m'n word docs heb ingevoerd de oorzaak is?

Lichtkrant,
voettekst,
veld met automatische datum van creatie,
(heb een vijftig-tal standaardbrieven als sjablonen opgeslagen waarin deze toepassingen in vervat zitten, dewelke ik gebruik om al mijn brieven op te maken).

Nog raad van de wijze Nederlanders?

Groet, Wouter.

Geplaatst door Valthère
Hi Guus & Joost,

IDD, dit is m'n werk PC.

Heb je advies opgevolgd en word in veilige modus opgestart. Eerst en vooral, ik zie eigenlijk geen verschil met de normale modus (guust zegt dat word er behoorlijk afgeslankt uit ziet?)
Als ik een doc open krijg ik weeral dezelfde waarschuwing.

Heb ook geprobeerd de pc op te starten in veilige modus, en dan word zowel gewoon als met winword.exe /a , en de waarschuwing blijft komen.

Je zult alleen verschil zien indien je Word hebt aangepast. Extra Werkbalken, geladen invoegtoepassingen, etc..
In veilige modus ga je terug naar fabriekinstellingen en dus wordt ook alles opgestart zonder extra zaken te laden.

Blijkbaar is jou Word nog in originele staat.

Kan het misschien zijn dat een van de volgende toepassingen die ik in bijna al m'n word docs heb ingevoerd de oorzaak is?

Lichtkrant,
voettekst,
veld met automatische datum van creatie,
(heb een vijftig-tal standaardbrieven als sjablonen opgeslagen waarin deze toepassingen in vervat zitten, dewelke ik gebruik om al mijn brieven op te maken).

Nog raad van de wijze Nederlanders?

Groet, Wouter.
Hai Wouter, :D

Ik was er echt van overtuigd dat je een invoegtoepassing had draaien. (Werkbalk van Adobe of zoiets)

Ik heb hier zelf ook 2003 draaien.
Zou je eens zo'n docje op willen sturen om de documenten uit te sluiten. Dus een docje welke bovenstaande zaken bevat.

Als je dit niet wilt dan begrijp ik dat ook hoor. (maar zo kunnen we wel zaken uitsluiten.

Controleer ook even of deze twee mappen bij jou LEEG zijn:
* C:\Documents and Settings\"jouw user naam" \Application Data\Microsoft\Word\OPSTARTEN

* C:\Program Files\Microsoft Office\OFFICE11\STARTUP

Deze paden zullen niet exact overeenkomen met jou systeem dus je moet er even naar zoeken. (je hebt ze wel)

Succes! :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan