adapter stekker zit vast en wordt heet

Status
Niet open voor verdere reacties.

dralion13

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2007
Ik heb vorige week een nieuwe adapter voor mijn laptop aangeschaft (deze: http://www.hardwarecity.nl/asus-ac-adapter-19v-4-74a-90w.html voor asus x53s).
In eerste instantie geen problemen, maar nu krijg ik de stekker er niet meer uit. bij het proberen eruit te halen raakte ik het metalen deel aan en dat bleek gloeiend heet te zijn. Je zou verwachten dat zoiets (het warm worden) gebeurt bij een adapter die het verkeerde vermogen levert, maar het vermogen is gelijk aan de vorige adapter (die draadbreuk had).
Verder maakt hij nu ook niet meer goed contact. Ik moet er aan draaien (dit lukt wel, alleen eruit trekken niet) en duwen om contact te maken. Echer, het contact wordt soms automatisch verbroken. Ik heb ook niet het gevoel dat de accu wordt opgeladen, maar alleen dat de laptop nu op netstroom draait. De accu (ook vorige week aangeschaft) staat namelijk al een half uur ofzo op 3%, terweil hij aangeeft dat ie wordt opgeladen.

Verwijder de adapter zo snel mogelijk en gebruik deze niet meer!

Blijkbaar is er in het laadcircuit kortsluiting opgetreden. Hitte is daar een gevolg van, want de energie moet ergens naartoe. Zo te horen doet de laptop het nog wel, wat betekent dat je laadcircuit nog niet doorgebrand is.

Ik raad je aan het laadcircuit eerst na te kijken of het er nog degelijk uit ziet en de DC jack opnieuw te monteren door middel van solderen. Schaf vervolgens een adapter aan bij een fysieke winkel zoals de Dixons. Die weten wat ze verkopen. En die kun je lastig vallen als zoiets zou gebeuren met een product dat bij hun gekocht is ;).

Voor het nakijken van het laadcircuit dien je de laptop open te maken en het moederbord te kunnen inspecteren. Maak desnoods foto's en post deze hier om het ons te laten zien. Kijk dan vooral naar het stuk om de DC jack (stroomaansluiting) heen. Ik vermoed dat dit zo goed als gefrituurd is :(. Als dat zo is, dan heeft investeren geen zin meer. Heb je hier geen verstand van? Laat het iemand doen die er ervaring mee heeft. Zoals de lokale pc boer.

Ik heb zeer toevallig dezelfde laptop als jou (de X53SD, zie 'Mijn systemen' in mijn profiel voor meer informatie) en de specificaties van de adapter komen inderdaad overheen met mijn lader.

De adapter kan ik er niet uithalen ben ik bang. Wat me inderdaad het vermoeden geeft dat de boel gefrituurd is :( echter de stekker zit niet vast, draaien kan gewoon. Wel heb ik mijn laptop direct na het plaatsen van de vraag afgesloten.
Ik heb niet genoeg verstand van computers om er zelf mee aan de haal te gaan, dus breng hem morgen maar weg.

Als je kan draaien betekent dat dat de boel niet versmolten is. Hier gaat de aansluiting van de jack ook erg stroef. Maar dat is altijd al zo geweest. ASUS kwaliteit:thumb:.

Wegbrengen is inderdaad een goede oplossing. Vraag wel hoeveel het kost voordat ie ermee aan de slag gaat. Als hij er namelijk meer dan 100 euro voor vraagt is dat het eigenlijk niet waard.

Iemand die ik ken heeft een keer z'n laadcircuit kapot gehad omdat de hond over z'n draad was gestruikeld. Hij heeft dit voor 75 euro kunnen laten fixen (dc jack opnieuw gesoldeerd) bij de lokale pc boer. Totdat de hond er weer over struikelde:confused:.

Wat stroef ging die altijd wel, maar helemaal niet los...

Maar ik heb al mailcontact gehad met de winkel waar ik de oplader besteld heb, ze hebben aangegeven het kosteloos te herstellen.

Goedemorgen,

Denk dat die winkel alleen de geleverde adapter wilt repareren/vervangen maar ik denk dat de aansluiting in notebook ook enige aandacht vraagt en dat zal daar niet bij horen vraag vooraf prijsopgaven denk dat dat de even de beste optie is. en misschien om de originele vragen deze lijkt me dat niet

Laatst bewerkt:
Al geprobeerd om heen en weer draaiend en trekkend de stekker er uit te trekken?

Groeten Marcel

Yup, met als resultaat dat het plastic omhuls meekwam maar het metalen pinnetje in mijn laptop bleef steken, hier ben ik dus maar mee gestopt en ik heb het omhuls weer terug geduwd.
Die pin zit echt goed vast.

DC Jack moest inderdaad vervangen worden. Bekend probleem bij dit model laptop zeiden ze. Voor 30 euro is de boel geregeld waar ik bij stond. Nieuwe dc Jack, nieuwe adapter en de boel is schoongemaakt.

Prima service bij hardwarecity!

Goed geregeld toch, en klaar terwijl je wacht :thumb:

Groeten Marcel

Iemand die ik ken heeft een keer z'n laadcircuit kapot gehad omdat de hond over z'n draad was gestruikeld. Hij heeft dit voor 75 euro kunnen laten fixen (dc jack opnieuw gesoldeerd) bij de lokale pc boer. Totdat de hond er weer over struikelde:confused:.

dan had ik 2e keer hond weggebracht :)

of de lader beter geplaatst

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan