Admin rechten & boot menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

bn2vs

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
18 aug 2007
Berichten
1.705
Hey,

Laptop, win xp home sp3 Engels talig

Staat 1 account op die administrator is. Als je via die account echter in het boot menu een verandering probeert aan te brengen krijch je een bericht dat je admin rechten nodig hebt :confused:

Dit heb ik nog nooit meegemaakt en snap het ook niet echt goed. Iemand een idee hoe ik dit oplos? :)

Alvast bedankt

Cheers
BN
 
De melding ontstaat omdat het bestand schrijfbeveiligd is.
Doe dus eerst:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k attrib -r -h -s c:\boot.ini

Succes,

Tijs.
 
Hey,

Heb dat uitgevoerd, maar lukt nog steeds niet.
Heb boot.ini ook eens geopend en lijkt mij niet de data te bevatten waar ik het over heb.

Ik heb het over dit
disable_remove_windows_xp_vista_startup_programs_applications3.jpg


Cheers
BN
 
Wat je nu laat zien heeft niets met het opstartmenu van XP te maken, wel met de programma's die automatisch mee opstarten met XP en als je je jezelf aanmeldt.
Ik zie dat je het programma kunt opstarten (Start -> Uitvoeren -> msconfig), maar wat is nu je probleem? Waar gaat het mis?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Ja, duidelijk nu ik een screenshot ervan heb gepost, maar had het idd mss direct gedaan.
Die screenshot heb ik trouwens gewoon ergens van het internet geplukt.

Als ik daar iets verander en op OK of Apply klik, dan krijch ik dat je admin rechten nodig hebt (verder staat er nix in het bericht dat je krijcht), wat helemaal zooi is aangezien ik het vanuit de enige admin account probeer >_>

Cheers
BN
 
Probeer het volgende:
Noteer je volledige gebruikersnaam die verschijnt als je Ctrl-Alt-Del doet.
Daarna: Start -> Uitvoeren -> cmd /k net localgroup administrators
Kijk of je eigen account in het lijstje van lokale administrators voorkomt.

Staat je account er niet (meer) bij, herstart daarna de pc op Veilige modus (=na het bios scherm herhaaldelijk op F8 drukken, en in het keuzemenu kiezen voor Veilige modus).
Voeg jezelf weer toe in de groep Administrators:
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
net localgroup administrators "jegebruikersnaam" /add
exit


Herstart daarna de pc weer normaal, dus niet in Veilige modus.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
You cannot log into Windows XP Home
as the Administrator user *except* in Safe Mode. Reboot into Safe Mode, log
in (likely without a password) as "administrator" and change the
"Administrator" password. Also - the only place you can get to the
"Security tab" in Windows XP Home is in Safe Mode.

--
Shenan Stanley
MS-MVP

Dit wil zeggen dat je helemaal geen adminrechten hebt op XpHome tenzij je opstart in de veilige modus(F8)
Had dit toevallig recent ook op TechNet gelezen,maar werk zelf zelden met XpHome.
Zal 's kijken of ik 't artikel nog kan vinden dan hoor je 't wel.
 
@Mik Zjegger: Het ging er hier niet in eerste instantie om om het Administrator account gebruiken. Per slot is de topic-starter ervan overtuigd dat zijn/haar gewone account gelijke rechten heeft als de Administrator.
Hij/Zij gaat dat nu uitzoeken, en als het nu niet het geval blijkt te zijn wordt het opgelost in Veilige modus.
Het wijzigen van het wachtwoord van Administrator zou ik maar niet direct aanbevelen, want voor je het weet is dat wachtwoord vergeten en bovendien is het de bedoeling dat het account waaronder normaal wordt gewerkt Administrator-rechten heeft. Het heeft dan niet veel zin om een wachtwoord te zetten op het Administrator account.

Tijs.
 
@dnties.Daar heb je wel gelijk in,ik had de laatste 3 regels eigenlijk moeten weglaten.
Wat ik duidelijk wilde maken is dat je i.d.d. onder WinXpHome bij normaal inloggen niet met Administrator-rechten bent ingelogd! Moet nog veel leren op dit forum(forumleek) maar ik waardeer je deskundig advies en commentaar!
 
[...]
Wat ik duidelijk wilde maken is dat je i.d.d. onder WinXpHome bij normaal inloggen niet met Administrator-rechten bent ingelogd! [...]
Helaas is dat ook niet waar. Als lid van de Administrators groep kun je gewoon onder je normale account inloggen én Administrator-rechten hebben, ook in WinXPHome.
Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat het Administrator account in WinXPHome niet beschikbaar is in 'normale' modus, en je dus moet omschakelen naar Veilige modus om erop in te kunnen loggen.

De accounts die worden aangemaakt tijdens de installatie van XP (of dat nu Home of Professional is) hebben normaal gesproken allen Administrator-rechten (zijn dus lid van de Administrators groep).
Daarom gaat de topic-starter ervan uit Administrator-rechten te hebben.
'Probleem' is dat je jezelf ook uit de Administrators groep kunt verwijderen (of je dat nu zelf doet of dat dat het gevolg is van malware).

We wachten wel af wat de topic-starter terug te melden heeft.

Tijs.
 
@dnties
Ja,ik had beter moeten weten,vorige week bij iemand met XpHome geheugen bijgezet en opgeschoond en kwam gewoon overal in! Moet 's wat vroeger naar bed gaan.
 
Probeer het volgende:
Noteer je volledige gebruikersnaam die verschijnt als je Ctrl-Alt-Del doet.
Daarna: Start -> Uitvoeren -> cmd /k net localgroup administrators
Kijk of je eigen account in het lijstje van lokale administrators voorkomt.


Account staat er wel bij. Echt niet logisch dat die om admin rechten vraagt als je admin bent -> WTF :confused:
 
Account staat er wel bij. Echt niet logisch dat die om admin rechten vraagt als je admin bent -> WTF :confused:

Ik vind het ook een vreemd verhaal.
Misschien kunnen we nog iets achterhalen met het volgende:
Download, pak in zijn geheel uit, en start Dial-a-fix
Klik op de knop Policies.
Meld terug welke Policies er voor je gevonden worden (áls er wat gevonden wordt).

Zijn er geen policies gevonden, klik dan in Dial-a-fix op het 'hamertje', klik aan Repair permissions, en druk op Go.

Helpt ook dat niet, dan geef ik het op.

Tijs.
 
Even een paar vraagjes:
-kom je nog in "software"om programma's te deïnstalleren?
-kom je nog in systeemherstel?
-kun je in je register komen??? (run-regedit)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan