Adres uit Excel in Word plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

EPPOKANWAT

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2007
Hallo forum,

Deze vraag is al vaker gesteld maar deze situatie is afwijkend. Tenzij iemand mij kan vertellen waar ik dit wel zou kunnen vinden op dit forum.

Ik heb een voorgekookte offerteaanvraag in Word (bestaande uit diverse beveiligde stukken tekst en met diverse invulcellen) waarin ik nu nog handmatig (met behulp van <Ctrl>+c, <Ctrl>+v) adresgegevens vanuit een Excel lijst kopieer. Voor elk adres zijn dat 4 parameters (naam, adres, postcode, plaats). Deze cellen zijn beveiligd dus veranderd de opmaak van de tekst niet. De offerteaanvraag is standaard beveiligd om te voorkomen dat de opzet wordt gewijzigd. Dat kopiëren gaat op zich prima maar het kan vast handiger.

Het venijnige zit hem in het feit dat voor elk project tientallen offertes moeten worden opgevraagd. Voor één product worden bijvoorbeeld 5 leveranciers aangevraagd. Als ik 20 producten heb gaat het om 100 offerteaanvragen. Dit kunnen er minder zijn maar vaak zijn het er meer. Bij elke leverancier staat in de Excel lijst ook vermeld wat hij levert. Het zou handig zijn dat ik dit kan voor filteren en dan alleen de leveranciers zie van dat specifieke product. In Excel doe je dat met filters maar of dat hier mogelijk is?

Wat is de beste/handigste methode om adressen in deze offerteaanvragen te krijgen?

Ik ben handig maar geen expert dus heb ik van een deskundige input nodig.
Afhankelijk van de antwoorden die ik krijg kan ik reageren om op de beste oplossing uit te komen.

Wie o wie kan mij op de goede weg helpen?

EP

Het beste antwoord is natuurlijk: je hebt een database nodig. In Access is dit allemaal een fluitje van een paar centen.
Maar dat is niet het antwoord waar je op zit te wachten :).

Beste OctaFish,

Waarom niet? Ik sta open voor alles.
Ik doe dit ook niet voor mijzelf maar voor het bedrijf waar ik werk. Als het onze werkzaamheden als afdeling kan versnellen sta ik open voor alles.

Maar verklaar je nader. Ik heb vandaag vrij snel mijn Excel lijst kunnen omzetten naar Access. Alleen is dat een onderdeel van het Office pakket wat ik zo goed als niet beheers. Geen onwil maar er was nooit een reden voor. Misschien is dit wel een aanleiding.

Nuttige tips?

Ik hoor graag van je.

EP

Je opmerking 'alleen is dat een onderdeel dat ik niet beheers' is exact de reden dat ik mijn opmerking maakte :).
Maar Office is een pakket met onderdelen die elk hun eigen kwaliteit hebben, en voor dit vraagstuk zou ik dus absoluut een database maken.

Ik ben het helemaal met Octafish eens, maar als je een voorbeeld plaatst van zowel het Word als het Excel document komt er vast een oplossing.

Dat is wel mogelijk. Ik zal het dan eerst wat moeten anonimiseren.
Daar ga ik even mee aan de slag en dan plaats ik de bestanden zo snel mogelijk.

Misschien een domme vraag. Hoe groot mogen bijgevoegde bestanden zijn? Ik heb nog niet alles gelezen in de richtlijnen.

Alvast mijn dank voor de reacties.

Wordt vervolgd door mij.

100kb per stuk. Maar je kan ze eventueel ook nog zippen of op een filehost plaatsen.

Heren,

Bijgevoegd de 2 bestanden. De offerteaanvraag en het adresbestand.
De offerteaanvraag wordt voor elk apart installatiedeel gewijzigd. Elke aanvraag vraagt om een andere tekst.
Als ik de tekst heb aangepast wil ik uit bijgaande lijst een adres kunnen kiezen. Dit toevoegen aan de offerteaanvraag en deze opslaan als Word en PDF-bestand. Het opslaan hoeft niet automatisch. Het gaat mij er om dat ik in de offerteaanvraag het juiste bedrijf kan kiezen.

Ik hoor/verneem graag van u.
Excuses voor het niet zo snel reageren. Ik heb ook nog wat andere werkzaamheden :).
Alvast mijn hartelijke dank voor uw hulp.

Ik heb een boek besteld over VBA maar ik heb zo'n vermoeden dat er nog een boek over Access bij moet komen.

Met vriendelijke groeten,

EPPO

Bijlagen

Excuses hoeven uiteraard niet; het is jouw probleem tenslotte dus ons heb je er niet mee als het wat langer duurt :). Maar ik zal er morgen even naar kijken, en als ik morgenavond tijd heb kijken of er makkelijk een database van te maken is.

Ik mis wat in je bestandjes:
Bij elke leverancier staat in de Excel lijst ook vermeld wat hij levert. Het zou handig zijn dat ik dit kan voor filteren en dan alleen de leveranciers zie van dat specifieke product. In Excel doe je dat met filters maar of dat hier mogelijk is?
Dus waar is in je Excel lijst de productinformatie? Op basis van wat je nu aanlevert is het heel simpel om een Afdruk Samenvoegen bestand te maken, omdat elke Excel rij een eigen record is. En dat werkt prima met Afdruk samenvoegen in Word. Alleen zie ik dus niet hoe je de producten ophaalt.

Je hebt gelijk. Ik heb het juiste bestand nu bijgevoegd. Ik had niet goed gekeken en het verkeerde bestand verkleind. Nu zie je ook een kolom waarin het soort artikel staat.

Ik moet er nog wel bij vertellen dat ik dat ophalen zoveel mogelijk geautomatiseerd zou willen hebben. Ik heb zelf afdruk samenvoegen ook eens geprobeerd maar daar komen best nog wel handelingen bij kijken.
Niet al mijn collega's zijn handig in dit soort zaken.

Ik neem aan dat dit ook handiger/geautomatiseerd kan?

Graag hoor ik van je.

Heren helpers, het is nu 2 weken geleden dat ik een laatste antwoord mocht ontvangen. Ik heb nog steeds het probleem. Kan iemand mij helpen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan