Adresgegevens in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bouter

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Hallo allemaal,

Mijn vrouw heeft al haar adressen in een boekje staan,
Nu hebben wij een kleine op komst en willen we doe boel een digitalizeren, ivm de vele geboortekaartjes die de deur uit moeten.

Dit moet eenvoudig te doen zijn in access lees ik overal.

maar ik kom er niet uit.

We hebben access 2010,
daar nemen we de contactpersonen database,
Maar daar staat veelsteveel onnoddige informatie op wat je in kan vullen.

De opmaak vind ik wel geweldig met die tabjes enzo.

Ik zou eigenlijk zoiets gelijkmatigs willen hebben, MAAR dan alleen met:
Naam, Achternaam, Straat/Huisnummer Postcode Plaats.

dus ook niet dat de velden zoals functie enz enz te zien zijn bij nieuw contactpersoon toevoegen.

En als we dan willen afdrukken dat we dat dan gewoon op adresstikkers kunnen doen.

Wie o Wie kan mij op weg helpen????

Of weet een simpel sjabloon waar alleen die gegevens opstaan met afdruk opties en makkelijk invullen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mvg Dennis

De Contactpersonen database in Access 2010 is een bedrijfsgerichte database, dus dan kom je inderdaad allerlei velden tegen die je misschien niet nodig hebt. Een kwestie van die velden weggooien dus! Elke database die je als voorbeeld neemt, zal informatie bevatten waar je geen behoefte aan hebt; soms is het dan ook makkelijker om met een lege database te beginnen, en alles zelf op te bouwen. Dat zou ik in jouw geval dan ook doen, want in Access 2010 kun je met voorgedefinieerde Snelstart velden met twee klikken een complete personen db maken die precies doet wat je wilt! Om te beginnen kies je dan <Maken>, vervolgens <Tabel>. Daarna klik je op de keuzelijst <Meer velden> en kies je onderin bij <Snel starten> eerst de optie <Naam>, en daarna de optie <Adres>. Het resultaat is een db met al jouw velden!
Vervolgens sla je de tabel op, en maak je van die tabel een formulier door weer op <Maken> te klikken, en daarna op de knop <Formulier>. Sla je uiteraard daarna het formulier ook weer op. Nu kun je gaan invoeren. Als laatste stap maak je op basis van de tabel een etiketten rapport (inderdaad: weer via <Maken>!) met de knop <Etiketten> en Klaar is Kees...

Ok,
Thanks.
Dat ga ik morgen proberen.
Als ik nog meer vragen heb kom ik weer terug

Mvg Dennis

Altjd welkom :) Pak anders een willekeurig voorbeeldje uit een andere post; de meeste databases van mensen hebben wel een simpele personentabel die je kunt gebruiken als voorbeeld.

Ja ik had al lopen zoeken naar voorbeeldjes maar "ik" kon niks vinden..

Ik vond de standaard access contacktpersonen database wel mooi qua menu en invoeren maar lijkt me moeilijk te maken.

Voor een beginner is dat inderdaad een pittige db; hij is ook behoorlijk dichtgespijkerd (althans bij mij) dus er valt weinig aan te ontwerpen. Maar zelf maken is ook veel leuker (sprak de gek...)

Pfff nou ik kom er niet uit hoor dat zelf maken met zo een makkelijke layout.

Is het brutaal als ik vraag of iemand misschien een sjabloon heeft met dezelfde soort layout voor mij??

maar dan alleen met adresgegevens zoals naam, achternaam, straat, huisnumme,r plaats, postcode?
en een print op sticker funcktie heeft dan hou ik me aanbevolen :)

Ik heb het geduld niet voor denk ik en als het niet lukt dan grrrrr.... je weet wel ga ik gooien met dingen haha.

dus als iemand een simpele database heeft please ^^

Mvg Dennis

Dit forum is bedoeld om je op weg te helpen; het is wel het idee dat je zelf met de materie aan de slag gaat :) Een database maken is één van de moeilijkste dingen die je kunt doen met een Office pakket; hoe fraai Microsof het pakket er ook uit laat zien, het vereist van de gebruiker wel enige kennis. Je moet kortom wel weten wat je doet. Dit in tegenstelling tot een pakket als Word, waar elke boerenhark achter kan gaan zitten. Als je die kennis nog niet hebt, zul je daar wat aan moeten doen, want je maakt niet zo even uit het vuistje een database die er goed uit ziet met formulieren e.d.

Kortom: als je wat in elkaar gezet hebt, willen we er best naar kijken, maar ik vermoed dat niemand een klant-en-klare (simpele) adressen db voor je heeft liggen.... Ik zou de Contacten db anders toch maar overwegen, want hij doet het op zich prima! En dan kun je je later wel wat meer in Access verdiepen...

Op deze site staan wat voorbeelden die je kunt bekijken/gebruiken. Misschien dat AdresMini bruikbaar is.

Ja daar kan ik wel wat mee,

Het was gewoon mijn bedoeling om een adressenbestand te creeren voor straks geboortekaartjes te versturen om die op een label te printen.

iedereen zij "ooow dat moet je in access doen das makkelijk haha"

maar blijkt dus niet zo te zijn.

Ik dacht dat doe ik even snel.

Maar iedergeval Thnks voor de voorbeeldjes

Je kunt de uitdrukking 'met een kanon op een mus schieten'? Dat is eigenlijk wat je aan het doen bent.... Voor het doel waarvoor je bezig bent, zou ik eigenlijk aanraden om een adressenbestand in Excel te maken (typt wel zo makkenlijk, want in een lijst kun je heel makkelijk herhalende plaatsnamen e.d. overnemen), en dan via Word met de etiketten sjablonen een Samenvoegbestand maken. Daar heb je helemaal geen programmeerkennis voor nodig, of kennis over Normaliseren van databases etc. Bovendien kun je, als je het Adressenbestand netjes invoert, dus met zoveel mogelijk gegevens gesplitst (straatnaam apart, huisnummer apart, toevoeging apart etc) later alles importeren in Access en er alsnog een database van maken als je meer tijd hebt gehad om je in Access te verdiepen. Want zoals ik al eerder zei: het is een relatief zwaar pakket qua eisen die het stelt aan de gebruiker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan