• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Som van getallen uit een bepaalde maand via keuzelijst

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

bartvt78

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2017
Beste forumleden,
Ik zou volgens bijgevoegd voorbeeld een som van getallen moeten hebben en dit voor een bepaalde maand. ChatGPT heeft me aardig op weg geholpen, maar het is toch niet helemaal wat ik wil. De oker gekleurde cellen zijn van ChatGPT. Maar mijn maand selectie komt uit een keuzelijst (cel D11). Maar ik weet niet hoe je hiervan de maand en het jaar kan splitsen om tot de formule in cel I2 te komen. Hartelijk dank voor de oplossing.

Bijlagen

Zelfde manier als in de formule van ChatGPT
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(A2:A6)=MAAND(D11))*((JAAR(A2:A6)=JAAR(D11))*B2:B6))
Of anders:
Code:
=SOMPRODUCT((A2:A6>=D11)*(A2:A6<=LAATSTE.DAG(D11;0))*B2:B6)

Hartelijk dank AlexCel. Bijkomende vraag: Als ik dezelfde formule wil, maar dat hij de getallen enkel optelt als die groter zijn dan 100. Dan moet er iets in de buurt van =AANTAL.ALS(B2:B6;"<100") moeten komen denk ik, maar deze formule krijg ik niet geformuleerd

Je moet dan een aanvullende term aan de vermenigvuldiging toevoegen:
Code:
=SOMPRODUCT((A2:A6>=D11)*(A2:A6<=LAATSTE.DAG(D11;0))*(B2:B6>100)*B2:B6)

Nog 1 variatie nodig: in plaats van somproduct zou ik een aantal.als moeten hebben. Die dus telt hoeveel lijnen aan de voorwaarde voldoen. Maar geen som van de getallen. Is dat dan SOMPRODUCT vervangen door AANTAL.ALS? of komt er nog wat meer bij kijken? Als ik deze variatie ook heb komt het helemaal goed

Laat de laatste term weg:
Code:
=SOMPRODUCT((A2:A6>=D11)*(A2:A6<=LAATSTE.DAG(D11;0))*(B2:B6>100))

Terug
Bovenaan Onderaan