adreslijst access2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

franshj

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jan 2005
hoe voorkom ik dubbele adresssen in access2003
bvb dank. franshj

de adresssen staan er nog niet in maar wil voorkomen dat er een dubbel adres inkomt.

oplossing van Neleke geeft allerlei foutmeldingen.

Laatst bewerkt:
Staan ze er al in (dus wil je opschoonen) of wil je voorkomen dat ze er in komen?

Geplaatst door neleke
het eenvoudigste lijkt mij om een (pimaire)index te maken op huisnummer en postcode. Ga daarvoor in het tabel ontwerpscherm naar de knop index. Voer in het eerste veld een naam in voor je index. Kies in het 2de veld het veld postcode en in het veld hier direct onder voor huisnummer. Zet de waarde van pimair en uniek op ja en nulwaarde negeren op nee.
Sla de tabel op. Zorg er van te voren wel voor dat alle al bestaande adressen een huisnummer en postcode hebben, anders krijg je een foutmelding dat Null waarden niet geaccepteerd worden.

Het is nu onmogelijk om een gelijke postcode en huisnummer in te voeren. Dus 2 keer 1003 CM met huisnummer 3 kan niet meer, wel 1003 CM huisnummer 4

Hopelijk heb je hier iets aan,

Groetjes,
Neleke

Lijkt mij niet zo evident. Als je in je adreslijst 2 leden hebt, die op het zellde adres wonen, vb man en echtgenote, en je wil dan een ledenlijst printen, dan is deze niet volledig.

Wat je nu wel kan doen: copieer de tabel vb 'leden' en geef deze een andere naam vb "leden 1 adres'
Open die tabel in ontwerpweergave en zet daar het adres op ' duplikaten = neen".
Dan kan je alle kanten uit.

het eenvoudigste lijkt mij om een (pimaire)index te maken op huisnummer en postcode. Ga daarvoor in het tabel ontwerpscherm naar de knop index. Voer in het eerste veld een naam in voor je index. Kies in het 2de veld het veld postcode en in het veld hier direct onder voor huisnummer. Zet de waarde van pimair en uniek op ja en nulwaarde negeren op nee.
Sla de tabel op. Zorg er van te voren wel voor dat alle al bestaande adressen een huisnummer en postcode hebben, anders krijg je een foutmelding dat Null waarden niet geaccepteerd worden.

Het is nu onmogelijk om een gelijke postcode en huisnummer in te voeren. Dus 2 keer 1003 CM met huisnummer 3 kan niet meer, wel 1003 CM huisnummer 4

Hopelijk heb je hier iets aan,

Groetjes,
Neleke

adressen

Als je een grote databank maakt die lagdurig gebruikt wordt werkt je best zo:

sleutelveld=

3500CP15b000
3500 = postnummer
CP is eerste letter Familinaam, voornaam
15b= huisnummer
000= teller om duplicaten (dubbels) te voorkomen. Geeft databank aan dat sleutelveld dubbel is dan kan je daar teller eentje hoger maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan