• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

adreslijsten optimaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

tvkijker

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2006
Hallo allemaal,

Kan iemand mij op weg helpen hoe ik in een NAW-tabel bij het invoeren m.b.v. een invulformulier (met invulvakken) bij meer dan 100 namen:
- bij het gebruik van de adreslijsten snel kan kijken of de naam al aanwezig is of niet (zoekfunctie ?)
- als het alleen lukt door de gehele lijst in te kijken denk ik dat handig is dat ik bij iedere nieuwe naam ook automatisch gesorteerd moet worden.
- kan dat sorteren i.p.v. van achteraf (na de invoer) ook vooraf ? Toelichting: sortering op en afhankelijk van je zoek/controle veld bijv. niet alleen achternaam, maar dat je ook voornaam of woonplaats snel kan kijken of je een adres al hebt om te gebruiken of dat je het nieuw moet invoeren
- stel de persoon staat nog niet in het bestand, kan ik dan automatisch naar een invulformulier verwezen worden, dat ik wat aantrekkelijker maak dan een lange regel invullen onderaan een adresbestand?

Kortom ik worstel nog met de opzet ( en zeker met de uitwerking). liefst ben ik natuurlijk geholpen met wat VBA-scripts, maar een verwijzing naar een eerdere en goed bruikbare post in een forum is ok OK. Zelf kon ik het niet zo gemakkelijk vinden,

Met vriendelijke groeten,
Dirk

De functies waar jij naar vraagt zijn allemaal al aanwezig in Excel.

Je moet zo'n adreslijst zien als een database. Een database bestaat uit veldnamen (kolomkoppen) en in Excel is een functie aanwezig om op basis van die gegevens een formulier te gebruiken.

Zoekfunctie: CTRL+F
Sorteren kan alleen achteraf. Wil je het sorteren automatiseren? Neem dan een macro op.
Zoekfunctie gebruiken, naam niet aanwezig dan het genoemde formulier activeren.

Handig om te weten is met welke versie van Excel je werkt.

Eventueel kun je ook een opzetje van je bestand hier uploaden.

Dank je Cor, ik ga er aan werken. Heb al wel een rudimentaire database en afgeleide lijsten om facturen en werkorders te amken, en dat heeft mij al enig inzicht in de excelmaterie gebracht. Maar wil nu eerst (vandaar de vraag) de database goed opzetten, inclusief invoer. Zal enig dagen duren en dan kom ik terug. Hoop nog wel op wat concrete handvatten, want de materie vind ik niet eenvoudig.
Groeten,
Dirk

Als je je kolomkoppen hebt gemaakt kijk dan eens bij Data >> Formulier. dit is een mooi uitgangspunt voor een standaardformulier.
Je kan natuurlijk steeds een gepersonaliseerd invulformulier maken, maar gezien je kennisniveau (niet slecht bedoeld) is dit waarschijnlijk nog wat te hoog gegrepen. Met een eigengemaakt formulier zijn de mogelijkheden (via VBA) natuurlijk veel uitgebreider dus als je je er toch aan wil wagen post dan zeker een voorbeeldbestandje (zonder gevoelige info) maar met kolomkoppen en wat fictieve gegevens zodat wij iets hebben om mee te werken.
Suc6

Na heel wat zoeken en studeren ben ik op deze pagina gestoten en hiermee aan de slag gegaan. Volgens mij kan het de basis zijn voor mijn invoerscherm. http://support.microsoft.com/?id=161514.

Direct uit Excel heb ik niets gevonden om een invoerformulier te maken, behalve dan voorkeuze schermen, maar geen toevoeg schermen.

Echter mijn code loopt vast., terwijl ik toch alle via past en copy gedaan heb. Is dit ook weer een taalprobleem ? Wil er iemand evn naar dit kleine prog. kijken ?

Groeten,
Dirk

Bijlagen

Ik begrijp dat je zonder enige kennis van VBA niet uit de tutorial van Microsoft komt.
Er is een ingebouwd in formulier Excel die je prima kan gebruiken. Zie mijn eerdere en de post van Rudi.

Willen we je verder op weg kunnen helpen dan zul je minstens even moeten melden welke versie van Excel je gebruikt.

Hallo Cor,

Het probleem is, dat ik dat formulier niet kan vindne. Ik gebruik de Ned versie van Excel 2007. en Rudi gaf de hint data >>> formulier. Maar met het schaamrood op de kaken moet ik vragen, waar staat dat en welk formulier ?

Groeten,
Dirk

Rechtstreeks uit de HELP.

Waar is het gegevensformulier gebleven?
De knop Formulier is niet opgenomen in het lint van de Office Fluent-gebruikersinterface, maar u kunt deze nog wel gebruiken in Office Excel 2007 door de Formulier-knop toe te voegen aan de werkbalk Snelle toegang.

De knop Formulier toevoegen aan de werkbalk Snelle toegang
Klik op de pijl naast de werkbalk Snelle toegang en klik op Meer opdrachten.
Klik in het vak Kies opdrachten uit op Alle opdrachten.
Selecteer in de keuzelijst de Formulier-knop en klik op Toevoegen.
Tip Zie Rijen toevoegen, bewerken, zoeken en verwijderen met behulp van een gegevensformulier
Succes Dirk

Dank je Harry,

We kunnen weer verder; ik heb het al geprobeerd. Het gaat wonderlijk simpel en is denk ik makkelijk in een macro onder te brengen Als je bedenkt dat ik er inmiddels 5 uur zoek- en experimenteerwerk ingestoken heb. Maar wel weer wat geleerd zullen wij maar zeggen. . Is het eenvoudig om eerst een naam te testen op aanwezigheid in de tabel(kolom) en als niet... dan formulier naar voren toveren (macro activeren) ?

Groeten,
Dirk

Hallo Harry,

Bij mijn zoektocht was ik je "help"ondersteuningssite ook al tegengekomen, althans de verwijzings link. Deze werkt echter niet (meer ?) bij mij. Heb je een andere oplossing ?

Groeten,
Dirk

Daarom vroeg ik ook welke versie van Excel je gebruikt ;).

Als je de Help van Excel bedoelt dan gewoon op F1 drukken.

Dirk,

Al doende leert men ;).

Je kunt hier kijken en verder zoeken naar wat je wilt weten.

Er staat aan het eind van de niet werkende link niet voor niets: xerrorcode=404

Laatst bewerkt:
Hallo Popipipo,

Bedankt voor je antwoord . Nu ik het bekeken heb, denk ik dat je heb gewerkt met de instructies en helpfile van Contexture (wat een heel goede helpsite is overigens). Daar ben ik ook mee aan de slag gegaan, alleen krijg ik mijn knop met het Showcommando niet aan de gang. Ik worstel daar nog even mee door. Ik zie dat jullie de namen van de knop-macro gewoon hebben laten staan. Ik worstel even door.

Groeten,
Dirk

Dank je Harry,
Is het eenvoudig om eerst een naam te testen op aanwezigheid in de tabel(kolom) en als niet... dan formulier naar voren toveren (macro activeren) ?
Groeten,
Dirk

Lijkt dit een beetje op hetgeen wat je zocht Dirk.

Bijlagen

Dag Harry,

Jazeker dit is de basis. Als ik wat meer tijd heb wil ik het proberen in te bouwen. Wat mij opvalt bij gebruik:
- de nieuwe regel komy niet aan het einde maar op regel 1
- hij geeft in het popup invoerscherm een eerdere naam. Zou aan kracht winnen als je ingevoerde zoekopdracht (bijv. deel van de naam) alvast in dit scherm kwam.
Of is dit de oplettendheid van een kniesoor ?

Groeten,
Dirk

Dag Harry,

Jazeker dit is de basis. Als ik wat meer tijd heb wil ik het proberen in te bouwen. Wat mij opvalt bij gebruik:
- de nieuwe regel komy niet aan het einde maar op regel 1
Groeten,
Dirk

Vreemd, bij mij komt elke nieuwe naam onderaan.
2e vraag zou ik zo gauw niet kunnen verzinnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan