• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Adresregels: Numeriek waarde in string herkennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vvanasperen

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2009
Goedemorgen,

Ik heb de volgende uitdaging op mijn bordje liggen. Ik heb hier een tabel waarin in één veld straatnaam, huisnummer en huisnummer toevoeging worden gecombineerd. Nu wil ik deze drie velden apart op gaan slaan. Ik heb al wel gevonden hoe je de waarde links en rechts van de laatste spatie kunt filteren, namelijk zo:

=RECHTS(G2;LENGTE(G2)-(VIND.ALLES("^";SUBSTITUEREN(G2;" ";"^";LENGTE(G2)-LENGTE(SUBSTITUEREN(G2;" ";"")))))+1)
=LINKS(G2;LENGTE(G2)-(LENGTE(G2)-(VIND.ALLES("^";SUBSTITUEREN(G2;" ";"^";LENGTE(G2)-LENGTE(SUBSTITUEREN(G2;" ";"")))))+1))

Maar, dan kom ik nog de volgende uitdaging tegen. Het adres "Middelweg 2" wordt gesplitst in "Middelweg" en "2", en dat is goed, maar het adres "Middelweg 2 A" wordt gesplitst in "Middelweg 2" en "A".

Ik zat te denken dat ik (in een nieuwe kolom) met een ALS formule zou kunnen zoeken in de gesplitste string "Middelweg 2" naar het feit of de tekst rechts van de (nieuwe) laatste spatie (ook) uit nummers bestaat. Zo ja, doe dan de originele splitsing nog een keer en anders niet. Zo zou ik dan in ieder geval de straatnaam vast overhouden. Met de kolommen met de huisnummer en huisnummer toevoeging achtige informatie zou ik dan nog een procedure moeten bedenken om dit op een goede manier in twee velden op te slaan.

Waar ik nu in eerste instantie niet uit kom is hoe je (rechts van de laatste spatie in het gesplitte bestand) een numerieke waarde in de string kan herkennen? Is daar een functie of formule voor? Ik heb het (nog) niet kunnen vinden en krijg het dan ook zelf (nog) niet voor elkaar. Ik hoop dat er iemand is die me hier verder mee kan helpen. In ieder geval alvast bedankt voor de moeite. Mocht aanvullende informatie gewenst zijn, dan hoor ik dat ook graag.

Met vriendelijke groet,

Vincent

Vincent, ik denk da je eens moet kijken naar de functie CODE.
Daarmee kun je de ascii-code van een teken opvragen.
0 t/m 9 hebben ascii-code 48 t/m 57

@Haije: Bedankt voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoeld, maar heb helaas (nog) niet het Excel kennis niveau dat hier voor nodig is. Ga er in ieder geval mee stoeien.

Onder het mom niet geschoten altijd mis. Heb je misschien ook een idee hoe ik dit kan toepassen op een hele string? Zo kan ik alle straatnamen waar geen numerieke waarde meer in zit in ieder geval in één keer elimineren. Moet ik in het veld straatnaam het dan per positie de CODE opvragen en kijken of één van de posities de waarde tussen 48 t/m 57 heeft? En heb je dan ook de mogelijkheid om iets als "tussen" of "in" te gebruiken (zoals in query's)? Ik hoor graag van je.

Vincent, ik zou het zelf m.b.v. een macro oplossen.
Als je een voorbeeldbestand post, krijg je vrijwel zeker een oplossing aangeboden.

@Haije: Zal zo een voorbeeld bestand posten. Heb voor die numerieke waarde in een string onderstaande 'oplossing' bedacht. Werkt voor zoeken in een hele string wel goed.

=ALS.FOUT(SOM(ALS(VIND.SPEC("0";K2)>0;1;0));0)+ALS.FOUT(SOM(ALS(VIND.SPEC("1";K2)>0;1;0));0)+ALS.FOUT(SOM(ALS(VIND.SPEC("2";K2)>0;1;0));0)+ALS.FOUT(SOM(ALS(VIND.SPEC("3";K2)>0;1;0));0)+ALS.FOUT(SOM(ALS(VIND.SPEC("4";K2)>0;1;0));0)+ALS.FOUT(SOM(ALS(VIND.SPEC("5";K2)>0;1;0));0)+ALS.FOUT(SOM(ALS(VIND.SPEC("6";K2)>0;1;0));0)+ALS.FOUT(SOM(ALS(VIND.SPEC("7";K2)>0;1;0));0)+ALS.FOUT(SOM(ALS(VIND.SPEC("8";K2)>0;1;0));0)+ALS.FOUT(SOM(ALS(VIND.SPEC("9";K2)>0;1;0));0)

@robdgr: Bedankt voor je input. De reden dat ik op dit forum kwam was niet om te vragen hoe je straatnaam en huisnummer moest splitsen. Dat had ik al gedaan en dat staat eigenlijk ook wel in mijn eerste post. Het ging mij om het antwoord op de vraag hoe je een numeriek waarde in string kunt herkennen. En zowel de CODE oplossing van Haije als de 'oplossing' die ik zelf had bedacht zijn paden waar ik mee verder kan.

Bekijk deze eens. Onthoud wel dat bij formules als deze de eenvormigheid van invoeren van te splitsen gegevens zeer belangrijk is.

Bijlagen

@Warme bakkertje: Bedankt voor je reactie. Ook deze aanvulling is zeer waardevol. Een groot deel van de gegevens heeft namelijk de eenvormigheid om dit te kunnen gebruiken. Nogmaals dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan