• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Adressen selecteren die je wil afdrukken op etiket

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrsnake

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2012
Ik heb een adressenlijst gemaakt in excel en die wil ik nu afdrukken op etiketten.
Ik heb al gevonden hoe je dat moet doen met word, maar het probleem is dat ik met een adressenlijst van 200 personen zit en die wil ik niet volledig afdrukken.

Ik wil als ik een etiket nodig heb, 1 adres of meerdere kan kiezen en direct afdrukken zonder altijd al die stappen te moeten volgen in word

Is er een makkelijker manier of programma zodat je bepaalde adressen die je wil afdrukken direct kunt selecteren of niet?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie, maar kan ik mijn excel adressenbestand in access laden of moet ik alles opnieuw overtypen in access?

Laatst bewerkt door een moderator:
Access heeft in importfunctie voor excel bestanden. Hoe dat werkt is afhankelijk van de access versie waarmee je werkt.

Dit kan het best in Word. Als je het document met etiketten al hebt gemaakt:
- open het document (als Word vraagt om een SQL-opdracht uit te voeren zeg dan gewoon OK)
- ga naar Verzendlijsten > Adreslijst bewerken.
Op dit scherm heb je alle mogelijkheden om adressen te selecteren en te sorteren.

Dit kan het best in Word. Als je het document met etiketten al hebt gemaakt:
- open het document (als Word vraagt om een SQL-opdracht uit te voeren zeg dan gewoon OK)
- ga naar Verzendlijsten > Adreslijst bewerken.
Op dit scherm heb je alle mogelijkheden om adressen te selecteren en te sorteren.

Bedankt, is inderdaad makkelijker zo.
Ik ga ook eens een test doen via access, maar ik kan voorlopig jou oplossing gebruiken :)

Daar ben ik nog niet zo zeker van, want daar ken ik Word niet goed genoeg voor. In het Access voorbeeldbestand kun je het in maximaal 5 stappen regelen, waarbij je er misschien 2 stappen uit kunt halen. Tevens heb je Word helemaal niet nodig. Je regelt dus alles vanuit Access.

1. Lijst met adressen selecteren.
2. Aangeven bij welke sticker je op het stickerformulier je wilt beginnen met printen.
3. Het aantal stickers per adres opgeven. (Als je altijd 1 sticker per adres nodig hebt, kun je deze stap verwijderen)
4. Klik op de button voor een printvoorbeeld. (Deze stap kun je er ook tussen uit halen)
5. Klik op de button voor de printopdracht.

Dus in maximaal 5 stappen heb je de stickers geprint. Heb je de mogelijkheden van de stappen 2 en 3 in Word ook?

Nooit naar gezocht. Dus het kan best zijn dat je gelijk hebt. Zal het onthouden.

Ik gebruik Word (samen met Excel en Outlook) omdat ik dan één systeem heb voor zowel etiketten als brieven.
Of kan Access ook brieven samenvoegen met Outlook gegevens?

Dat is het mooie van Office. Je kunt Word, Excel, Outlook en Access met elkaar laten communiceren. Je adressenbestand in Outlook kun je koppelen met Access.

Het kan ook met Excel alleen, maar dan heb je wel veel meer werk. Je moet dan zelf de etiketgrootte vastleggen, want in tegenstelling met Word en Access zitten die formaten niet standaard in Excel. Je moet dan ook de vba-code schrijven om je adressen vanuit je adressenlijst op het blad met het etikettenformaat te plaatsen. En, na aanduiding met welk etiket het afdrukken moet worden gestart, ook dat in de code vastleggen. Niet zo heel moeilijk allemaal, maar je bent er wel even mee bezig.

Niet ideaal vind ik Rob, want weinig flexibel wat de keuze van adressen betreft en met welk etiket het afdrukken te beginnen. Bovendien lijkt mij de etiketgrootte ook nogal willekeurig.

@ zapatr: Het was het antwoord op een vraag die hier werd gesteld en ik heb het bestand zo gemaakt dat de vraagsteller ermee uit de voeten kon.

Rob,
mijn reactie was niet als kritiek aan jou bedoeld. Elke serieuze bijdrage (en dat is de jouwe) verdient waardering en met jouw bestand kan de vragensteller aan de slag als hij dat wil.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan