• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Adressen werkblad koppelen aan factuur werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

tjoptjop

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2012
Berichten
10
Beste,

Ik heb een excel sheet met daarin een factuur werkblad en een klanten werkblad. Nu zou ik willen dat wanneer ik het klantnummer wijzig op mijn factuur werkblad, dat er automatisch de juiste klantgegevens van het klanten werkblad op het factuur werkblad verschijnen.

Mijn 2e vraag is de datum. Ik gebruik de formule =vandaag() om de datum te laten zien. Dit werkt goed totdat je de factuur opslaat en de volgende dag opnieuw opent. De verschijnt er de datum van die dag en dus NIET de datum die ik eerder op me factuur had staan. Wat dus eigenlijk wel de bedoeling is

Wie kan mij hier verder mee helpen. Want ik kom er echt niet uit.:(:(:(

Zie in de bijlage mijn voorbeeld factuur.
 

Bijlagen

  • testfactuur.xlsx
    17,2 KB · Weergaven: 574
Ik heb wat voor je gemaakt:

Gr,
Daniel

edit:
Als je het klantnr. invoert komen de klantgegevens mee en wordt een datum geprint in het datum veld (de datum zie je dus morgen pas veranderen na invoer van een klantnummer, de rest zijn verticaal zoek formules).
Deze code (welke achter het blad hangt) zet de tijd in cel D7 bij een wijziging in D9:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Intersect(Target, Range("D9")) Is Nothing Then Exit Sub
Range("D7") = Date
End Sub
 

Bijlagen

  • testfactuur(kstr).xlsm
    23,4 KB · Weergaven: 769
Laatst bewerkt:
En in deze telt ie ook nog 1 op bij je factuurnummer:
 

Bijlagen

  • testfactuur(kstr)(1).xlsm
    23,6 KB · Weergaven: 524
Super bedankt voor de moeite. :thumb:
Kun je mij alleen vertellen hoe en waar je nu deze codes hebt neergezet in excel. Ik zie bijv. nergens codes die verwijzen naar het klanten werkblad. Ik zou het graag willen weten hoe dit systeem nu in elkaar zit.

In je 2e bericht vertel je dat er ook nog een 1 bij het factuurnr word opgeteld. Op zich een leuk initiatief, maar hoe werkt dit dan precies?

Mijn laatste vraag is:

is het mogelijk om een soort link te maken van het klantnr en factuurnr in het tekstveld. Het komt er dan als volgt uit te zien.

Wij verzoeken u het totaal bedrag binnen 14 dagen over te maken op bankrekeningnummer 5876183 o.v.v. klantnr ..... en factuurnummer ......

Op de puntjes moet dus eigenlijk een koppeling komen van cel D9 en D8


Bij voorbaat dank
 
Voor de aanpassing van het klantnummer en het faktuurnummer zie de bijlage.
 

Bijlagen

  • testfactuur(kstr)(1) aanpassing klant en faktuurnummer (oeldere).xls
    44 KB · Weergaven: 676
druk op ALT+F11 om visual basic te openen, daar zie je achter het blad de volgende code:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Intersect(Target, Range("D9")) Is Nothing Then Exit Sub
Range("D7") = Date
Range("D8").Value = Range("D8").Value + 1
End Sub

Je zou die code code ook kunnen veranderen in:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Intersect(Target, Range("D9")) Is Nothing Then Exit Sub
Range("D7") = Date
Range("D8").Value = Left(Range("D8").Value, 7) + 1 & " / " & Range("D9").Value
End Sub
..en dan wordt ook het klantnummer in het factuurnummer vermeld (bijv. 2012001 / 1).

Een oplossing op je laatste vraag heb ik hieronder gemaakt, maar die zal waarschijnlijk niet veel verschillen met die van Oeldere:
 

Bijlagen

  • testfactuur(kstr)(2).xlsm
    23,1 KB · Weergaven: 588
Laatst bewerkt:
Echt super bedankt, toch vraag ik me nog steeds af hoe je nu toch die koppeling van het klanten werkblad gemaakt hebt naar het factuur werkblad.

Als u me dit nog zou kunnen uitleggen zou dat echt top zijn. Ik kan namelijk dan die formule in andere facturen ook gaan toepassen.:D
 
In bijvoorbeeld cel A7 staat:
Code:
VERT.ZOEKEN(D9;Klanten;2;ONWAAR)
Klanten is de naam die ik het bereik: A2:E1001 op je klanten-werkblad heb gegeven, je zou de code dus ook zo kunnen schrijven:
Code:
VERT.ZOEKEN(D9;Klanten!A2:E1001;2;ONWAAR)
De code zegt eigenlijk:
Verticaal zoeken naar de waarde in cel D9 in het bereik A2:E1001 van de tab 'Klanten' en geef de waarde in de 2e kolom van dat bereik.
 
Koster1984 heeft namen gebruikt.

Excel 2007

Tabblad klanten

Formules => naam bepalen

Via Formules => namen beheren => zie je een naam => klantnummer.

Tabblad faktuur

Cel D9

Gegevens => gegevensvalidatie => lijst => =klantnummer

In A7 worden de gegevens opgehaald met vertikaal zoeken.

Laat je even weten of het zo duidelijk is uitgelegd?
 
De gebruikte formule is onderstaand

Code:
=ALS(D9="";"";VERT.ZOEKEN(D9;Klanten;2;ONWAAR))

Het verschil zit in de eerste als functie.

Die zegt :

als d9 (clientnummer) leeg is, geeft dan als uitkomst een lege cel, anders voer de vert.zoeken formule uit.

Het doel van die formule is, indien er geen clientnummer is ingevuld, het werkblad leeg blijft (D9 geeft dan als uitkomst "").
 
Laatst bewerkt:
Nou ik snap nu hoe alles werkt. Super bedankt voor de uitleg:thumb:
 
@tjoptjop

Tip
Graag in de toekomst even aangeven om welke reactie (bv #9) of op welke persoon je reageert.

Dat is zeker in een vraag waarop je van meerdere personen vragen of antwoord krijgt, duidelijker voor iederen.

Vraag
Geldt dit ook voor de uitleg in #9?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan