adsl en klaver vier

Status
Niet open voor verdere reacties.

keesdehond

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 mei 2003
Berichten
2
adsl en klavertje vier.

Hoe moet ik om gaan of waar kan ik informatie vinden
ontrent

adsl aansluiting en een klaver vier telefoon aansluiting ???????


mvg en bedankt
 
sorry, dit is geen antwoord op je vraag, maar eigenlijk een vraag :D

wat is een klavertje vier telefoonaansluiting................
 
Een klavertje 4 is een huiscentrale, dus geen soort aansluiting.

Om een adsl aanluiting te maken, als je een centrale hebt. Moet je er voor zorgen dat de adsl splitter, voor de centrale aangesloten wordt. Dat wil zeggen, op de kabel van KPN sluit je de splitter aan, op de adsl aansluiting het modem, en op de pots de centrale.

Dus als je de handleiding bekijkt moet je je centrale gewoon zien als een telefoontoestel.

Groetjes Erik Rothuis
 
nou dan boft vraagsteller : Ik heb een homevox 1.5 analoge huiscentrale EN ik heb al 1,5 jaar ADSL.

En wat jij zegt Roto, dat klopt als een bus:

het kabeltje van de hoofdaansluiting van de KPN , het zogenaamde "muurkastje" van de KPN gaat in het (Alcatel)splittertje als zijnde de "'in". Vanuit het 2e poortje van de splitter gaat een lijntje naar de Homevox (idd als ware de homevox het telefoontoestel 1) en vervolgens worden vanuit de Homevox de lijnen weer verdeeld naar de "normale" toestellen.
Vanuit het 3e poortje van de splitter gaat een lijntje naar mijn (analoge) ADSL modem en klaar is Kees.

De modem zit uiteraard met een kabeltje op het ehternetkaartje van de pc.

Een kind kan de was doen. Ik had echter 1 probleempje :
het meegeleverde kl*tetangetje van de KPN in het zelfdoepakketje wilde niet de zeer fijne aansluitblokjes maken (de zogenaamde RJ blokjes) Reden dat ik die blokjes zelf moest maken is o.a. de Homevox. In de homevox werk je met de rode en de blauwe telefoondraad en NIET met blokjes (mijn Homevox is al weer een jaar of 10 oud) EN ik moest onder de grond door en die pokkeRJ blokjes waren te dik voor een 5/8 pijpje. De gehele aansluiting van ADSL hangt bij mij dus middels 220v kroonsteentjes aan elkaar, maar het WERKT !
 
Pasja die constructie van jouw komt je snelheid niet echt ten goed. Bedenk wel dat je met hoogfrequent signalen werk. Dit beteken dat type kabel, en eventuele overgangen wel corect dienen te zijn.

Groetjes Erik Rothuis
 
Roto,

mijn kennis van de adsltechniiek is te beperkt om daar iet zinnigs over te kunnen zeggen maar idd. ik neem zonder meer aan dat dat heel nauw "luistert".

Ik gebruikte de woorden "hangt aan elkaar.... Daarmee bedoel ik niet dat het een zooitje is, maar omdat ik zelf niet de keurig nette blokjes kon maken met dat tangetje, moest ik wat anders verzinnen en dat werden dus de kroonsteentjes. Het zit allemaal keurig netjes kleur bij kleur in de juiste "gaatjes" dus zou het veel schelen of het middels een RJ aansluiting of een kroonsteentje zit........?

Zie ook de screendump (ik heb het ADSL basic abbo van HCC en kom uit op onderstaande snelheid, netjes toch............?)
 

Bijlagen

  • speed.jpg
    speed.jpg
    59,9 KB · Weergaven: 90
Laatst bewerkt:
Is inderdaad geen slecht resultaat. Waarschijnlijk zitten die kroonstenen tussen centrale en splitter. Dat is niet zo erg want daar zijn de hf signalen al gefilterd.

Maar waak voor corosie in de kroonstenen. Dit kan verschillende storingen, en zelfs spookrekeningen veroorzaken.

Groetjes Erik Rothuis
 
Laatst bewerkt:
ehh, ja en nee,

zie bijgevoegd schema...............?
ehh, jouw reactie ?


en voor topicstarter is dit schema tevens te gebruiken als antwoord op zijn vraag (waarbij je dus moet proberen te voorkomen dat je de groene "vierkantjes" moet inbouwen :D :D :D )

btw, met KPN "muurkastje" wordt vanzelfsprekend door mij de "hoofdaansluiting" van KPN in je huis bedoeld.
 

Bijlagen

  • adsl schema.jpg
    adsl schema.jpg
    23,5 KB · Weergaven: 107
Laatst bewerkt:
Mij reactie is:
1 Dat het werkt is al mooi.
2 Volgens mij moet je dicht op de centrale van kpn zitten, anders had dit zo niet gewerkt.
3 Je snelheid zou door het juist aansluiten van het geheel, verhoogd kunnen worden.
4 Ik zou het zo niet doen. Maar ja ik heb makelijk praten heb alle materialen in de bus liggen.
5 Ik hoop dat de kroonstenen zich niet in de kruipruimte bevinden, i.v.m. corrosie.

Ik zou toch eens een goede tang lenen, met wat RJ11 stekkers. En het geheel, met zachte kern cat5 kabel. Opnieuw aansluiten.

Groetjes Erik Rothuis
 
ja, de kr.steentjes liggen boven de grond en al zou ik gouden aansluitingen hebben, de snelheid kan niet hoger want 80 Kb/sec is precies het max. dat ADSL basic van HCC oplevert.....
 
Pasja. Het kroonstenen gebeuren kan je ook op een andere manier oplossen.

Bij de primafoon winkel kan je uitbreidings sets halen voor de binnen installaties.
Dit is een opbouw doosje die 2 uitgangen heeft met een rj11 connector.
De kabel die naar het modem loopt , hierbij zet je beide uiteinden op de schroefverbinding in de doos.
Nu kan je een origineel snoertje gebruiken vanuit het doosje naar je modem , en aan de andere kant vanuit het doosje naar de splitter.

Dit heb ik ook zo moeten doen , omdat ik gebruik maak van normale ptt kabel met een vaste kern, vanwege de grote afstand.
En een rj11 stekker krijg je niet op een massieve kern, op een fatsoenlijke mannier.

speedtouch.
 
dank voor je reactie, maar ik houd dan nog altijd 1 probleem over.

Als je dat schema bekijkt dat ik postte, dan zou dat opbouwkastje ergens kort bij de splitter moeten zitten zodat je met een originele kabeltje kan "vertrekken" vanuit de opbouwdoos naar de modem.
Echter, ik ga bij de splitter van Alcatel door de vloer van mijn huis, diagonaal naar een andere hoek in de kamer (volgens Pythagoras is dat een meter 6 + kabel de kruipruimte in en en weer omhoog, -ook weer 2x 1,5 meter- is totaal dus zo'n 9 meter. Het probleem dat ik dan overhoud is dat ik zo'n stom RJ apparaat niet door het geboorde gat de grond in krijg. Ik los met dat opbouwdoosje dus slechts 1 (kroonsteentje) probleem op................
 
wacht ff, als jij een typefoutje hebt gemaakt dan kan het mogelijk wel................

ik koop een meter of tien kabel met aan beide zijden een RJ stekker. Ik knip er 1 van af en vanaf de modem (waar ik de RJ inplug) duw ik het afgeknipte einde de grond in en sluit ik in de buurt van de splitter (waar die weer de kruipruimte uitkomt) aan op de schroeven van het opbouwkastje ?
Vervolgens vertrekt vanuit de opbouw een RJ kabel naar de splitter.

Alleen....... als dit kan / mag, dan heb ik toch de "in" kant van het kastje gebruikt als uitgang en 1 van de 2 RJ uitgangen als ingang ??????? Dat gaat toch niet werken.........?
 
Ik heb wel een typ foutje gemaakt , maar over de uitgang van het doosje ,het is maar een uitgang en geen twee.

Ik zal proberen om het goed te zeggen, hier komt hij

Het doosje heeft aan de binnenkant een normale aansluiting waar je de aders onder een schroefje kan bevestigen, vanuit die verbinding lopen de draadjes naar het female rj 11 deze komt uit aan de onderkant van het doosje waar je een rj11 stekkertje kan inpluggen.

Ik heb een normale ptt binnenkabel gebruikt en aan bijde uiteinden een doosje gezet en gemonteerd op de schroefjes.
Een doosje zit naast mijn splitter en met een kort kabeltje orgineel met aan beide kanten een rj11 stekker , ingeplugt in het doosje en in de splitter.
Het andere doosje zit vlak bij mijn modem , hier is het hetzelfde , een orgineel kabeltje tussen het doosje en de modem.

Ik heb bewust gekozen voor een ptt kabel , omdat dit wordt geadviseerd door de kpn [ staat ook in de omschrijving van het doe het zelf pakket].
Bij langere afstanden is de kant en klaar kabel niet zo geschikt en ben je deels maat gebonden door de verkrijgbare lengte.

Het idee wat je zegt van aan een kant een stekkertje afknippen is ook goed , dan hoef je inderdaad maar een doosje te zetten.

Bij de primafoon verkopen ze de doosjes wel per 2 verpakt ze noemen ze uitbreidings sets voor huisinstallaties.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker overkomt.

Groet speedtouch
 
nu wel, thx,

het betekent dat ik de ietwat "gammele" connectie (dat zijn de flinterdunne draadjes van een kpn kabeltje toch wel in zo'n vreselijk groot kroonsteentje) eindelijk kan vervangen voor een fatsoenlijke en deugdelijke aansluiting !!!!

Thx again !

En de boys en girls van KPN hartstikke bedankt dat ze mij dat toen niet verteld hebben !!!!!!!!!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan