ADSL lijnwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

verstraeten

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2004
Berichten
243
Hallo,

Ik zou graag mijn lijnwaarden eens willen laten controleren, ik heb soms nogal last van wegvallend internet en ik haal ook vrij lage downloadwaardes.
Dat het voor een groot deel ligt omdat ik ver van de centrale ligt kan ik begrijpen, we wonen op het platteland.
Nu heb ik ook al nagevraagd als mijn lijn kan verhoogf worden naar adsl2 maar moet dit nog afwachten. Ik ben wel belg maar dat zal vrij weinig uitmaken vermoed ik.

DSL Status: Connected
DSL Modulation Mode: MultiMode
DSL Path Mode: Fast
Downstream Rate: 3552 kbps
Upstream Rate: 512 kbps
Downstream Margin: 1 db
Upstream Margin: 17 db
Downstream Line Attenuation: 52 db
Upstream Line Attenuation: 12 db
Downstream Transmit Power: 11 db
Upstream Transmit Power: 18 db


----------------------------------------

Dat de downsteam margin zo laag is weet ik ook dat hellemaal niet goed is, maar kan ik hier zelf ook iets aan doen aan de binnenbekabeling? of kan belgacom hier iets aan doen? tis een verbouwd huis met verouderde bekabeling, kga deze week alles eens uitzoeken en de router rechtstreeks op de inkomende kabel hangen en zien wat de waardes dan zijn.
De andere waardes weet ik niet hoe goed of slecht deze zijn daarom dit topic.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Uit deze link:
Welke waarden zijn van belang voor een betrouwbare ADSL lijn?
Voor een 512Kbps lijn: Attenuation dient minder te zijn dan 60dB, wat betekent dat u ongeveer 6 kilometer van de centrale zit
Voor een 1 - 2Mbps lijn: Attenuation dient minder te zijn dan 41dB, wat overeenkomt met een afstand tot 3,5 kilometer tot de centrale
Bovengenoemde afstanden zijn gemiddelden
[...]
Mocht uit de gegevens van deze test blijken dat de lijn niet goed is, dan kunt u de volgende dingen proberen:

* Mogelijk is een van de kabels tussen de router en de ADSL aansluiting niet goed. Probeer of u een ander resultaat krijgt met andere kabels.
* Uw splitter kan defect zijn of niet goed aangesloten. Loop de instrucites van de montage van de splitter nog een keer door. Sluit de router aan zzónder tussengelegen splitter. U kunt zo uitsluiten dat de splitter het probleem veroorzaakt.
* De kwaliteit van het signaal wordt voor een groot gedeelte bepaald door de afstand tussen uw aansluiting en de wijkcentrale. Als deze afstand vrij lang is en u beschikt over een abonnement met een vrij grote capaciteit wil het wel eens voorkomen dat de verbinding nét nit goed genoeg is. Om een idee te krijgen van de afstand tussen uw aansluiting en de meest dichtbijgelegen wijkcentrale kunt u gebruik maken van onderstaande link:
Afstand tot de centrale
Houdt er rekening mee dat een afstand van 5 km in combinatie met een "zwaar" abonnement al snel kritisch kan worden. Neem contact op met uw provider als u het idee heeft dat de lijnkwaliteit in uw geval de reden voor de slechte verbinding vormt.
* Een laatste mogelijke oorzaak is een fout bij de provider. Meestal heeft dit tot gevolg dat u in het geheel geen signaal krijgt, maar monteurs zijn ook menselijk.

Kortom: De attenuatie downstream is (veel) te hoog. Mogelijk kunnen de tips hierboven je nog helpen, maar als het inderdaad de afstand tot de (wijk-)centrale de factor is die voor de slechte verbinding verantwoordelijk is, dan houd het op...

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan