Adsl Modem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bassos

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Ik wil een ADSL abon. aanschaffen binnenkort. Maar de telefoon aansluiting komt links beneden binnen en mijn computer staat ergens rechtsboven in mijn huis. En aangezien ik geen kabels door mijn hele huis wil hebben lopen, vraag ik me af wat voor soort modem ik het beste kan gebruiken.

Ik heb op een aantal ADSL sites gekeken en ik zag dat er een aantal verschillende modems zijn die je erbij kunt krijgen (kopen). USB modem, ethernet modem, wirelessmodem en volgens mij stond er nog eentje bij maar dat weet ik niet zeker meer. Maar goed welke modem is nu het meest geschikt voor mijn situatie??

ps: Er komt misschien in de toekomst een netwerkje met nog een computer (netwerkje van 2 computers dus)

De ander is waarschijnlijk een multi pc modem, voor als je meerdere pcs wilt aansluiten.

Je kan twee dingen doen, als je toevallig al over een draadloze router/accesspoint beschikt kun je volstaan met een gewone ethernet modem en daar de router op aansluiten. Anders zou ik je adviseren de wireless te nemen. Dit is modem met ingebouwde accespoint/router. Deze heeft volgens mij ook meerdere poorten, dus kun je ook meerdere pcs erop aansluiten.

Wat je verder dan nodig hebt is een draadloze netwerkkaart voor in je pc.

Als ik je mag adviseren,koop dan om te beginnen geen usb modem.Dit kan veel problemen veroorzaken en is niet geschikt voor draadloos.

Denk ook even na over je bereik.Hoe is het je muren,met of zonder staal in je beton,zijn er andere stoorzenders in je omgeving.
Hoe groot is je afstand tussen links onder en rechts boven ?!

Kijk verder ook even welk type via je provider als je die al gekozen zou hebben ondersteund wordt,zodat je daar geen problemen mee krijgt.

Afhankelijk van je budget zijn er meerdere goeie merken te koop zoals Speedtouch 570/580,Linksys etc.
Kijk anders eens even op www.wifishop.nl.

Last but not least is beveiliging ook wel belangerijk.WPA is op dit moment het " beste ".

Ik zat eigenlijk naar deze 2 abon. te kijken - ->

Demon DSL Express:

Ethernet modem

Speedlinq:

USB modem (analoog): 0 69.00
USB modem (isdn): 0 69.00
Ethernet (analoog/isdn): 0 99.00
Multi-pc modem (analoog): 99.00 149.00
Multi-pc modem (isdn): 119.00 169.00
Wireless modem zonder ontvangst kaart voor pc (analoog / isdn): 119.00 149.00
Wireless modem incl. PCMCIA kaart (analoog / isdn): 168.00 198.00
Wireless modem incl. USB toren (analoog / isdn): 168.00 198.00

Maakt het veel uit wat voor muren het zijn dan? Er zit ongeveer 10 meter tussen (het is overigens wel op de zolder 2e verdieping)

Het is moeilijk om te adviseren welke provider je zou moeten kiezen,omdat het met prijs/prestatie/service te maken heeft en iedereen heeft daar zo zijn eigen ideeen over.

Vraag je zelf af wat voor verwachtingen je hebt,waar je adsl voor zou willen begruiken en lees de kleine letters in de voorwaarden erg goed !
De meeste providers zijn driftig aan het sleutelen mbt hun voorwaarden.
Persoonlijk komt Demon er beter uit maar dat is persoonlijk.

De muurdukte is wel van belang voor het ontvangst.
Het kan best zo zijn dat de ontvangst op de eerste verdieping goed is en op zolder niet meer.
Je zou dan in iedergeval moeten gaan voor een produkt met extra signaalsterkte,maar dat is geen garantie.
Het kan goed werken,maar ook tegenvallen.

Dus eigenlijk is een ethernet modem hetzelde als een wireless modem. Maar bij een ethernet modem moet je een router bij kopen en een ontvangst kaart en bij een wireless modem zit de router er al ingebouwd en moet je alleen nog een ontvangst kaart bij kopen, toch? Maar zit zo'n ontvangst kaart niet toevallig al in mijn computer? (Dell, Windows XP, 1 jaar oud.....) Of hoe kan ik dat nakijken anders?

Ethernet modem heeft ook router, maar om draadloos te internetten heb je draadloos accespoint nodig, die zit dus ind e wireless modem. Als je voorheen gewoon bedraad op internet zat, denk ik niet dat je al een draadloze netwerkkaart in je pc hebt.

Geplaatst door Bassos
Dus eigenlijk is een ethernet modem hetzelde als een wireless modem. Maar bij een ethernet modem moet je een router bij kopen en een ontvangst kaart en bij een wireless modem zit de router er al ingebouwd en moet je alleen nog een ontvangst kaart bij kopen, toch? Maar zit zo'n ontvangst kaart niet toevallig al in mijn computer? (Dell, Windows XP, 1 jaar oud.....) Of hoe kan ik dat nakijken anders?

Nee dat is niet zo.Om het wat moeilijker te maken zijn er ook ethernetmodems in omloop zonder routerfunctie,maar dat we vergeten we maar.

Je zou je moeten richten op een ethernetmodem met ingebouwde routerfunctie die ook voor draadloze verbinding kan zorgen zoals bijv de Speedtouch 570/580 of de Linksys.
Je zult in je computer geen netwerkkaart vinden voor draadloos internet.Helaas.Je zou het na kunnen kijken aan de achterkant van je pc.Zie je hier ergens een zwarte antenne ? Denk het niet.
Iets voor Sinterklaas ?

Ok jullie hebben me weer een stukje verder geholpen in mijn zoektocht naar een draadloze ADSL aansluiting (met de mogelijkheid in de toekomst van een netwerkje met 2 PC's).

Dus ik heb bijvoorbeeld nodig:

Een ethernet modem met ingebouwde routerfunctie (Speedtouch 570/580 of de Linksys)

En een netwerkkaart voor draadloos internet voor achter in mijn PC. (wat zijn de kosten overigens ongeveer van zo'n netwerkkaart?)

Of zit ik zo nog niet echt op het goede spoor?

Of vergeet ik een draadloos accespoint nog?

De Speedtouch 570/580 is alles in 1 voor draadloos waarbij de 580 vrij nieuw is.Bijv:

http://www.speedtouch.com/prodwireless.htm

Netwerkkaarten zijn er in verschillende prijsklassen 30-80 euro,maar let wel op de compatibiliteit.

Een draadloos accespoint is niet meer van toepassing,als je kiest voor draadloos all in one.

LET wel op de voorwaarden die je provider eventueel stelt !

Ja klopt want bij een Demon DSL Express kun je alleen maar een ethernet modem bij bestellen. Dus het beste kan ik gewoon kiezen voor een ADSL abon. waar een wireless modem bij zit met een netwerkkaart. Is denk ik goedkoper dan een ADSL abon. met daar zelf een wireless modem en een netwerkkaart bij kopen, toch?

Nu lijkt het mij het beste en het voordeligste om een abon. van speedlinq 512/256 € 22,50 te kiezen met een wireless modem en netwerk kaart € 168,- en dan ben ik klaar toch. Of is er een goedkopere manier om dezelfde verbinding te krijgen?

ps. de zolder heeft trouwens een houten vloer, daar komt het signaal wel doorheen denk ik.

Met de Netwerkkaart bedoelen je mee de USB toren? Want anders krijg je een kaart voor een laptop?

USB modem (analoog): 0 69.00
USB modem (isdn): 0 69.00
Ethernet (analoog/isdn): 0 99.00
Multi-pc modem (analoog): 99.00 149.00
Multi-pc modem (isdn): 119.00 169.00
Wireless modem zonder ontvangst kaart voor pc (analoog / isdn): 119.00 149.00
Wireless modem incl. PCMCIA kaart (analoog / isdn): 168.00 198.00
Wireless modem incl. USB toren (analoog / isdn): 168.00 198.00

Geplaatst door Bassos
Nu lijkt het mij het beste en het voordeligste om een abon. van speedlinq 512/256 € 22,50 te kiezen met een wireless modem en netwerk kaart € 168,- en dan ben ik klaar toch. Of is er een goedkopere manier om dezelfde verbinding te krijgen?

ps. de zolder heeft trouwens een houten vloer, daar komt het signaal wel doorheen denk ik.

Ik kan niet beoordelen wat het beste is want blijkbaar speelt geld,niet onlogisch,een grote rol en zoek je het goedkoopste.
Simpel:trek een kabel.Goedkoop,snel en zeker.

Nogmaals kijk niet alleen naar de prijs !

Je hebt gelijk, geld speelt wel degelijk een rol bij mijn beslissing. Het is de bedoeling om een goede prijs/kwaliteit verhouding te zoeken. Het hoeft niet het beste van het beste te zijn als ik hier de dubbele prijs voor betaal dan van iets wat daar niet ver onder zit qua kwaliteit.

Maar ik ben wel degelijk op zoek naar een draadloze verbinding met kwaliteit binnen mijn huis. Waarbij de maandelijkse kosten zo tussen de € 20,- en € 30,- liggen. En dan kan ik wel appart een ADSl modem kopen enzo. maar zoveel verstand heb ik er nu ook weer niet van. Welk modemtype bij welke provider wel of niet werkt. Daarom lijkt het mij eenvoudiger om een modem te nemen die bij het abon. wordt aangeboden.

Er zijn natuurlijk een aantal redenen omdat niet te doen, maar die weet ik zelf niet. En wil ik daar graag wat advies over van jullie.

Prima.

Wat wil je met de adsl aansluiting gaan doen ?
Af en toe e-mailen,surfen etc of intensief downloaden van films,muziek etc.

Doe eens adhv je postcode een check op www.internetten.nl of www.adsl.nl of .......
en kijk wat daar uit komt.Wellicht heb je dan meer opties en combinatie-mogelijkheden ?

Persoonlijk ben ik geen usb-fan omdat dit vaak problemen geeft.

Ik had al eerder op een van deze sites gekeken en dan kom ik uit op:

Een 512/256 verbinding met de kosten per maand tussen de 20 en 30 euro.

Demon DSL Express
Speedlinq X-tra 512
QuickNet Medium

Ze gebruiken allemaal het bbned en bij Demon en Quicknet kan er alleen maar een ethernetmodem bij worden bestelt. En bij Speedlinq heb je verschillende mogelijkheden; USB modem, Ethernet modem, MultiPC modem en een wireless modem zonder ontvangstkaart, met PCMCIA kaart, met USB toren mogelijk.

Ik wil de ADSL verbinding gebruiken om te internetten, af en toe (+/- 2x in de maand) een CD/Game/Software/Film downloaden en misschien wat onlinegamen in de toekomst.

Na wat rond gelezen te hebben heeft USB voor mij ook niet de voorkeur.

Dan zou mijn advies zijn:ga voor demon.
Slechte netwerken alszodanig zijn er niet.Kies de ethernetmodem koop evt een switch (20-30 euro) en een Acces Point.(0-100 euro kijk maar eens even op www.paradigit.nl of www.wifishop.nl of.....) en last but not least een netwerkkaart voor draadloos internet.

Je kunt dan in de toekomst draadloos werken via je accespoint,en met netwerkkabel.Wil je uitbreiden dan hang je de switch ertussen.
Al met al blijf je onder de 168 euro (eea afhankelijk van je keuze)

Mbt beveiliging zou ik kiezen voor een AP dat wpa ondersteuning geeft,maar de keuze is natuurlijk aan jou.

Bij Demon krijg je dan deze modem erbij:

Allied Data Copperjet 816-2P ethernetmodem voor analoge linesharing

Dit zijn een aantal AP die mij geschikt lijken en binnen mijn prijsklasse vallen (geen idee overigens, heb er niet zo veel verstand van)
gevonden op www.wifishop.nl

Linksys Access Point 54Mbit WAP54G

U.S. Robotics® Wireless Turbo Multi-Function Access Point

Alcatel SpeedTouch 170 Wireless Access Point

En dan een netwerkkaart:

Linksys wireless PCI kaart 54Mbit WMP54G

US-Robotics 100Mbps Wireless Turbo PCI Card

Linksys wireless PCI kaart 54Mbit WMP54GS MET SPEEDBOOSTER!!

En een switch heb je die alleen nodig wanneer je meerdere PC's wil aansluiten?? En ik zie bij al die netwerkkaarten dat je ze in moet bouwen in de PC, is dit ook door een onervaren iemand te doen?? (ben wel handig in dat soort dingen overigens)

Is het niet nutteloos om 54 mbps of 100 mbps te kiezen overigens? Is voor de verbinding die ik wil maken 11 mbps al goed?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan