ADSL werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

nieme01

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Ik heb adsl van xs4all.
Ik heb een adsl gate way van linksys WAG54g
Mijn laptop werkt wel en kan op internet, mijn werkstation daarentegen die komt er voor geen mogelijkheid op.
Wat moet ik doen en kan ik proberen?
Valt dit simpel uit te leggen?

kun je wat meer vertellen over je netwerk (via switch aan router of heeft die linksys meerdere poorten etc) ?

of koppel je gewoon de pc los als je met je laptop op internet wilt?

En wat voor OS heb je op je desktop? XP SP2?

vergelijk iedergeval de instellingen van de LAN-verbinding met de laptop en de pc.. deze moeten meestal op 'automatisch ip verkrijgen' staan.

vergelijk ook eens de ip adresssen van je laptop en desktop. (ga naar start-> uitvoeren.. typ: 'cmd' en dan ipconfig)

Windows XP gebruik ik:

Op de laptop (komt wel op internet) krijg ik
Windows IP-configuratie

Ethernet-adapter Netwerkbrug:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1

C:\>

Op werkstation (komt niet op internet) krijg ik:

Windows IP-configuratie

Ethernet-adapter Netwerkbrug (netwerkbrug) 4:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Autoconfiguratie IP-adres. .... . . . . : 169.254.169.55
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

C:\>

Moet ik iets met gateway doen op mijn werkstation?
Dank je.

je werkstation lukt het zo te zien niet om via DHCP een ip aan te vragen, hierdoor krijgt hij een ip dat begint met 169.* dat is niet goed. (hierdoor krijgt hij ook geen gateway, die moet normaal gesproken hetzelfde zijn als op je laptop).

ik zie dat je een netwerkbrug gebruikt, heb je dit met een reden gedaan? dit is alleen nodig als je bijvoorbeeld op je laptop wilt internetten VIA de pc.. kabeltje van laptop loopt dan dus naar de pc en niet direct naar de router.. als dat zo is dan kun je (alleen!) op de pc een netwerkbrug aanmaken.
Als pc en laptop gewoon beide direct (bv via switch) op de router/modem zijn aangesloten dan moet je GEEN netwerkbrug gebruiken. zet deze dan uit via configuratiescherm -> netwerkverbindingen.

als je denk dat alles goed moet werken zoals je het nu hebt aangesloten en geconfigureerd kun je ook nog proberen om op de pc een handmatig ip in te stellen bij de eigenschappen van de verbinding.. vul dan iets in als:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.105
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1

Is op het werkstation de dhcp-server wel actief? Die laptop heeft een vast adres. De dhcp van een Linksys router zou een adres in deze reeks geven: 192.168.1.2**. Je kunt de kaart van je werkstation ook een vast ip-adres geven. Bijvoorbeeld 192.168.1.101. Als gateway vul je dan je routeradres in: 192.168.1.1

Bedankt voor jullie reactie MAAR waar kan ik die adressen invoeren (dhcp en gateway).
p.s. De brug heb ik verwijderd op mijn werkstation.

eigenschappen van de LAN-verbinding (configuratiescherm -> netwerkverbindingen) en dan eigenschappen van TCP/IP.

In mijn vorige antwoord noemde ik de dhcp-server. Dit moet zijn de dhcp-client.

Ga naar Start - configuratiescherm - netwerkverbindingen. Als het goed is staat daar een icoontje dat je netwerkkaart representeert. Rechtsklik hierop en kies voor Eigenschappen. Dubbelklik op Internet-protocol (TCP/IP) Kies het vakje "Het volgende IP-adres gebruiken. Vul daar in: 192.168.1.101. Druk op de tab-toets. Het subnet wordt automatisch ingevuld. Bij standaard gateway vul je in: 192.168.1.1. Dit kun je ook invullen bij de DNS-servers. (Kijk dit voor de zekerheid even na op de laptop) Druk op OK. Nu zou internet moeten werken.

Ik kan bij netwerkverbindingen geen netwerkkaart vinden. Ik zie hier alleen 1394-verbinding en Lan-verbinding.
Geen TCP/IP.

Op de laptop staat geen DNS ingevoerd.

Geplaatst door Sidi
Als het goed is staat daar een icoontje dat je netwerkkaart representeert.
Dat is die LAN verbinding. Daar rechts op klikken.

Overigens ben ik wel benieuwd naar het antwoord op de vraag van @MethinX waarom je een netwerkbrug had gecreëerd. (Gewoon, nieuwsgierigheid. Kan ik weer wat van leren..)

Wanneer ik rechts klik op LAN dan krijg ik geen TCP/IP.
Deze zie ik wel bij de netwerkbrug, daar heb ik nu alle adressen ingevoerd. Nog steeds geen intenet.

Ja, die brug.... Ik zou het niet weten die heeft daar altijd gestaan en het heeft altijd gewerkt (laptop en werkstaton).

En nu? nog tips

Rechtsklik op die LAN en dan kiezen voor "Eigenschappen". Daar zie je, als het goed is, de instellingen. En ook TCP/IP

Hm? Geen bijlage. Check: die mag niet groter zijn dan 100 kb en da's best weing.

Eé MethinX; ben je er ook nog bij? :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan