Advies gevraagd 2e harde schijf + geheugen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jessy27

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 okt 2000
Hallo,

Ik heb een pc met de volgende specificaties:
Pentium 4, 2,53 GHz, 512 mb geheugen, 80 GB harde schijf. Ik wil hem uitbreiden met een tweede harde schijf van 250 GB en 512 mb extra geheugen. Nu had ik een aantal vraagjes:
- Zal deze uitbreiding mijn pc sneller maken, ook met openen/draaien van meerdere programma's?
- Is de 2,53 GHz genoeg in verhouding tot 1024 mb geheugen?
- Wordt ie nog sneller als ik er 1024 mb geheugen bij plaats, dus totaal 1536 mb of heeft dat weinig zin?

En dan iets over de indeling van de harde schijven, ik had zelf een van deze 4 opties in gedachten:
1. Alles behalve windows op de 250 gb harde schijf zetten, de 80 gb schijf formatteren en daar alleen windows op terug zetten en verder alles bewaren + alle programma's installeren op de 250 gb schijf (met de gedachte dat windows dan "lekker loopt")
2. Alle programma's incl. windows op de 80 gb schijf installeren en alle data op de 250 gb bewaren
3. Alle data op de 250 gb bewaren en programma's die ik vaak tegelijk gebruik verdeeld over de 2 schijven installeren
4. Windows en alle data op de 250 gb schijf en alle andere programma's op de 80 gb schijf

Heeft iemand hier een idee over?

Alvast Bedankt!

p.s. Ik weet niet of het teveel vragen zijn en ik het over 2 vragen had moeten verdelen.....

Veel sneller wordt het allemaal niet, hoor, de beperkingen zitten ook in de geheugencontroller en de chipset in het algemeen.

Meer geheugen is goed voor videobewerkingsprogramma's en zware spellen, maar voor normaal gebruik heb je in principe voldoende geheugen.

Je kunt wel de swap uitzetten met die hoeveelheid geheugen, al is het dan wel een beetje krap.

Wat is swap en met welke hoeveelheid geheugen bedoel je, 1024 mb? Waar ik nu last van heb is als ik bijvoorbeeld bezig ben met een film om te zetten van avi naar dvd het heel lang duurt als ik dan een ander programma of document open, hoe kan ik dit dan sneller maken?

Als je besturingsysteem swap "virtueel geheugen" gaat gebruiken betekent het dat hij eigenlijk te weinig geheugen heeft, hij lost dit probleem op door een deel van de harde schijf als werkgeheugen te gebruiken. Het nadeel is dat hij dan heel traag word.

Ik zou een upgrade naar 1024 mb ram nog verantwoord vinden, maar ik zou zeker niet hoger gaan, persoonlijk heb ik 512 mb ram met 3.4 ghz, en ik heb zelden dat hij meer nodig heeft dan 300 mb ram.
Maar natuurlijk als je films gaat omzetten of spelletjes gaat spelen heb je dat wel nodig.

Door de upgrade van de harde schijf kan de computer ook sneller worden als het een snellere harde schijf is, de snelheid van de harde schijf word uitgedrukt in rpm als die 250 gb harde inderdaad sneller is dan zou ik deze harde schijf als eerste harde schijf gebruiken.

Ik heb 2 gig, geen virtueel geheugen, de computer is, met normaal gebruik, zelfs langzamer bij kleinere programma's, maar met videobewerking, poepiesnel, er wordt immers niet meer via de harde schijf geswapt.

Wel zijn bepaalde registerinstellingen nodig om hiervan gebruik te kunnen maken.

Bedankt zover! Heeft iemand nog advies over de indeling? Wat op welke schijf zetten/installeren?

antwoord

hey hey....

heb jij al antwoord gekregen op jou vraag mbt tot de indeling? Ik zit namelijk met dezelfde vraag...

Ik hoor t graag
Sunshine

@sunhine,

welkom op Helpmij.:)

Maak even een eigen vraag aan, deze topic is namelijk van een half jaar geleden en is van iemand anders.

Hoi,

Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag maar heb nu alle videobewerkingsprogramma's etc. op de nieuwe harde schijf staan en met 1 gig geheugen is het nu allemaal een stuk sneller!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan