Advies gevraagd Laptop geheugen upgrade Medion MD 41300

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miauw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 okt 2003
Ik heb hier een medion MD 41300 laptop (pentium 4) met 2 x een geheugenbankje van 256MB en Windows XP Home.

Ik had gelezen dat de laptop tot 2 GB (2 x 1 GB) aan kan, klopt dat?

Is 2 x 1GB zinvol?

Is 2 x 512MB zinvol?

Als ik nu op de geheugenmodules kijk, dan staat er:

Samsung Korea 0404
PC3200S - 30331 - BD
M470L3223ETO - CCC
256MB DDR PC3200 CL3.0

Hoeveel pins is zo'n geheugenbankje?

Ik denk dat een upgrade van geheugen, maar weet niet welke. Ook wil ik de harde schijf vervangen, van 60GB naar 160GB, dat valt op zich wel mee.

Wie kan mij een goed advies geven voor ik te veel betaal?

Laatst bewerkt door een moderator:
Maximum Memory Capacity: 2048MB
Currently Installed Memory: 512MB
Available Memory Slots: 0
Total Memory Slots: 2
Dual Channel Support: No
CPU Manufacturer: GenuineIntel
CPU Family: Mobile Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.06GHz Model 2, stepping 9
CPU Speed: 2386 MHz

Ik moet dus beide vervangen, maar heeft 2GB veel meer zin dan 1GB?

Ik zie dat de geheugenmodules best duur zijn, zat al op Ebay in Duitsland te kijken.

Echter zoek ik het liever in de Omgeving van Haarlem of Beverwijk.

Ik begrijp alleen die PC3200 en PC2700 niet, hoe zit dat?

Wat houden de volgende 2 in:

CCC
CL3.0

Nog even de afdruk van wat op het stickertje van de geheugenmodules staat:

Samsung Korea 0404
PC3200S - 30331 - BD
M470L3223ETO - CCC
256MB DDR PC3200 CL3.0

Nog wat informatie:

Veld Waarde
Eigenschappen Geheugenmodule
Modulenaam Samsung M4 70L3223ET0-CCC
Serienummer 4308B759h
Fabricagedatum Week 4 / 2004
Modulegrootte 256 MB (1 rows, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC3200 (200 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh

Geheugeninstellingen
@ 200 Mhz 3.0-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS)
@ 166 Mhz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)

Geheugenmodule-eigenschappen
Early RAS# Precharge Niet ondersteund
Auto-Precharge Niet ondersteund
Precharge All Niet ondersteund
Write1/Read Burst Niet ondersteund
Buffered Address/Control Inputs Niet ondersteund
Registered Address/Control Inputs Niet ondersteund
On-Card PLL (Clock) Niet ondersteund
Buffered DQMB Inputs Niet ondersteund
Registered DQMB Inputs Niet ondersteund
Differential Clock Input Ondersteund
Redundant Row Address Niet ondersteund

Geheugenmodulefabrikant
Firmanaam Samsung
Productinformatie http://www.samsung.com/Products/Semiconductor/DRAM/index.htm

Onderstaande link is wel erg duur.

http://interngeheugen.com/geheugen/MEDION/MD41300__-_WID2010

Misschien toch maar eens in de buurt zoeken wat de prijzen zijn.

Maar wat is aan te raden 2 x 512MB of 2 x 1GB?

Met een harde schijf van 160 GB kom ik op 130 euro uit, is dat het waard?

De harde schief die er nu in zit is 60 GB.

Laatst bewerkt:
Ik stop dit topic en begin een nieuwe, want het begint wat rommelig te worden.

Mijn excuus.

Laptop upgraden, maar wat is de moeite waard?

Vraagje aan de computer nerds onder ons:

Ik heb hier een laptop een Mobile Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.06GHz met 512 MB.

Op de laptop draait Windows XP Home Edition versie 2002 Service Pack 3

De laptop komt uit begin 2004 en is dus 7 jaar oud.

De laptop is traag geworden, gebruikt zo'n 750 MB en dat is dus te veel voor het de hardware.

Er zijn 4 opties:

0. Laten zoals het is, maar dan blijft het traag.
1. De laptop op 1 GB laten draaien.
2. De laptop op 2 GB laten draaien.
3. De laptop op 1 GB laten draaien + de harde schijf van 60 GB vervangen door een 160 GB.
4. De laptop op 2 GB laten draaien + de harde schijf van 60 GB vervangen door een 160 GB.

Zoals gezegd, de laptop is 7 jaar oud, maar hoe lang gaat het beeldscherm en dergelijke het nog uithouden?

Aan de punten 1, 2, 3 en 4, zitten ook prijskaartjes.

1. 40 euro.
2. 80 euro.
3. 90 euro.
4. 130 euro.

Er zit 2 X 256 MB DDR(1) geheugen in, maar dat is oud en begint duurder te worden.

Samsung Korea 0404
PC3200S - 30331 - BD
M470L3223ETO - CCC
256MB DDR PC3200 CL3.0

Nieuwe laptops worden steeds goedkoper, dus investeren in deze laptop kan een dure grap worden.

Ik zit te denken eenmalig de laptop van 1 GB te voorzien, want als de laptop de geest geeft, dan is de investering niet zo groot. De onderdelen zijn niet naar nieuwere laptops mee te nemen, dat is allemaal anders.

Hoe lang gaat een normaal TFT LCD scherm mee?

Kan iemand mij een goed advies geven wat te doen?

Ik bedoel geen Linux installeren, maar ook dan is een uitbreiding volgens mij nodig.

Wie kan mij goede raad geven, of, kan het toch goedkoper?

Hallo Miauw.

Is de vraag alleen voor computer nerds of ook voor de andere freeks geeks crakers hakers en wat nog meer op het net los loopt te surfen.:)

Geen idee hoe een computer traag kan worden dat is me nog nooit gebeurd en blijft altijd zo snel als hij is.
Nog wat je bedoeld met dat het 750 MB gebruikt en dat het te veel voor de hardware zou zijn.

Linux zal een oude computer eerder sneller maken dan dat je er een uitbreiding voor nodig heb.

Maar als het gaat om upgraden en al helemaal met een merk (oem) computer wat een laptop normaal zal zijn ,zou ik dat zo goed als helemaal niet doen.
Een rede daarvoor is dat een merk computer daar helemaal niet voor geschikt is ,ook al zou iemand zeggen van wel.
Merk computers zijn meestal low-budget computers en hebben dan ook te veel beperkingen om het goed te kunnen upgraden en zal altijd een oud kreng blijven.
(b.t.w ze verdienen niet voor niks het meeste aan low-budget computers.)

Mijn advies is dus dat ik ook die 40 euro nog te veel vind en het bij een nieuwe computer zou leggen al was het alleen maar voor meteen een gig extra geheugen.
Wat naar mijn ervaring goedkoper zal zijn en er meer plezier van zal hebben zeker als je er weer een 7 jaar mee vooruit kan.

Ik zou er geen geld meer aan uitgeven. De laptop is amper iets waard. Ik zou door sparen voor een nieuwe.

Ook al zet je er voor 150 euro aan nieuwe onderdelen in zelfs dan is de laptop nog geen 150 euro waard!

Er zijn een paar zaken die je zou kunnen uitvoeren voordat je gaat upgraden:

1. Hoelang is het geleden dat WinXP geïnstalleerd is? Ik gok erop vanaf het begin en dus maak je een mega slag door via de meegeleverde herstel cd/dvd de laptop van een frisse Windows te voorzien
  2. Voordat je 1GB erin gaat zetten zou je eerst moeten controleren of jou laptop dat wel aankan, meestal kan je hierover informatie vinden op de side van het merk. (is mij niet bekend wel merk en type laptop je hebt)
  3. CCleaner is inderdaad ook een goede optie echter is regel 1 belangrijker. Wanneer je OS nml 5-7 jaar draait dan is dat bijna niet meer echt lekker op te schonen. Windows loopt nu eenmaal beetje bij "vol"

Je vraag of het de moeite waard is is best moeilijk te beantwoorden want dat ligt nml helemaal aan je zelf. Elke € die je nu in de oude laptop stop zou je ook bij de nieuwe kunnen leggen.

Suc6 met je keuze!:thumb:

Hoe bedoel je dat je pc traag is geworden? Prestaties gaan echt niet achteruit in de loop van de tijd hoor. Wat wel kan, is dat het systeem zodanig vervuild raakt, dat het allemaal niet meer zo lekker loopt. Door installatie van allerlei programma's en resten daarvan raakt bijvoorbeeld het register vervuild. Ook zal de harde schijf ernstig gefragmenteerd raken als je daar niks aan doet.

Dat soort dingen geeft uiteindelijk al resultaat dat de prestaties van de pc eronder gaan lijden. Oplossing is het hele ding formatteren en helemaal opnieuw installeren. Daarbij moet je dan niet alles wat erop stond weer terugzetten, maar meteen eens kritisch kijken naar welke programma’s je werkelijk nodig hebt en ook daadwerkelijk gebruikt. Grote kans dat minstens de helft van wat er nu opstaat, zelden of nooit wordt gebruikt.

Wat je ook niet moet vergeten, is dat je de prestaties en de verwachtingen die je daarvan hebt, moet meten aan de standaard van toen het ding nieuw was. Dus wat je er TOEN mee kon en wilde, met de programma’s van toen, niet aan wat je er VANDAAG mee wil kunnen. Grote kans dat je het ding in 2004 op een hele andere manier gebruikte. We zijn veel meer gaan multitasken (nouja… we willen meerdere programma’s gelijktijdig gebruiken) en verwachten dat ieder programma loopt als een zonnetje. Dat kan wel, maar wel met de pc’s van nu. Niet met een ding van 7 jaar oud. En zeker niet als je daarbij ook nog eens recente software gebruikt. Ik bedoel…. simpel voorbeeldje: een programma als office 2010 stelt toch wat andere eisen aan de hardware dan Office 2000 of 2003 (wat je gebruikte toen de pc nog nieuw was) om maar eens wat te noemen.

Al met al, 2 opties:
* die oude laptop eens flink onder handen nemen en een verse installatie (maar bedenk bovenstaande beperkingen)
* koop een nieuwe, want een pc van 7 jaar oud is hopeloos antiek. Iedere investering is het niet meer waard. Een nieuwe hoeft niet eens heel veel te kosten. Met een budget-laptop van €400,- ben je al stukken beter af dan met dat oude ding

Mod edit

Beide topics samengevoegd.Was niet nodig geweest weer een topic te openen.;)

Nog even voor de duidelijkheid en iets aangevuld:

Ik heb hier een Medion MD 41300 laptop (pentium 4) met 2 x een geheugen reepje van 256MB, ik meen 3.2 GHz., 60GB harde schijf en Windows XP Home.

Medion maakt zover ik weet van eerste klas onderdelen een mooie goedkope laptop, deze kwam bij de Aldi vandaan en heeft gedaan wat tie moest doen.

De laptop zou 2GB aan kunnen, maar of dat zin heeft weet ik niet, want heeft de 3,2GHz processor daar wel trek in?

kan iemand mij vertellen wat het verschil in geheugen is tussen PC3200 en PC2700? Zie direct hieronder:

Samsung Korea 0404
PC3200S - 30331 - BD
M470L3223ETO - CCC
256MB DDR PC3200 CL3.0

Ik moet de Laptop nog een schone installatie geven, maar het blijft Windows XP Home.

De originele CD-Roms van Medion zijn aanwezig waar Windows op staat, maar volgens mij maken de updates van Windows de laptop zo traag, of heb ik dat mis?

Waarom ik de laptop nog niet wil vervangen is omdat als ik naar het ziekenhuis weer moet, ik liever geen te dure spulletjes mee wil nemen. De laptop is best volledig, er zit zelfs een afstandsbediening bij en voor sociaal contact via wifi is het ook prima. Er zit geen camera in, maar dat beperken ziekenhuizen vaak i.v.m. de bandbreedte.

Het beeld is 15 inch, dus op zich niet verkeerd. Een externe harde schijf heb ik al, maar dat is wel extra sleep werk.

Ik kan wel over 40 euro heen komen, dat vindt ik het nog wel waard, maar bij meer ga ik vraagtekens zetten, is het het nog wel waard, gaat de PC dat wel gebruiken?

Daar komt één hele grote vraag bij:

Hoe lang zal het beeldscherm het uithouden (3:4), dat is waarom ik twijfel in mijn beslissing met uitbreiden beperkt uitbreiden, zeer beperkt uitbreiden, of niet.

Een nieuwe laptop aanschaffen met Windows 7 kost bij een Aldi aanbieding zo'n 600 euro, het is meestal dan wel een 17,3 inch LED scherm (16:9) en uiteraard veel uitgebreider, maar veel ook diefstal gevoeliger.

Ik zie her en der wel eens 2e hands laptop te koop staan die nog niet eens een 15 inch beeldscherm hebben. Men vraagt daar 200 euro of meer voor, dat zijn dingen die ik links laat liggen.

Voor de moderator:

Sorry voor het dubbel plaatsen, maar ik kwam er niet meer in uit en dacht dat het beter was om dit onder het laptop forum te plaatsen. Ik daar de vraagstelling in de titel iets duidelijker gemaakt.

Laatst bewerkt:
Volgens deze link was het veel laptop voor weinig geld, das goed en ter info.
http://tweakers.net/nieuws/31324/aldi-medion-md-41300-notebook-getest.html

Voor Windows XP is in principe 1GB voldoende en eigenlijk een (minimale) must. De standaard 512MB is eigenlijk te krap maar voor die tijd goed, echter veranderen de tijden en wordt er meer verwacht van je computer. De processor heeft verder niks met het geheugen te maken, met die 1Gb zal je zeker een enorm verschil qua snelheid gaan merken, met de 2GB minder. Met meer werkgeheugen kan je meerdere programma's tegelijkertijd openen wat het algemene gebruik wat veraangenaamt.

Met Windows XP Home edition is niks mis. De updates maken de laptop in principe niet trager maar zeker wel veiliger. Heb je niet iemand in je kennissenkring die bv. bij een school werkt. Die zouden dan een upgrade voor je kunnen kopen (via slim.nl) waarin de laatste servicespacks in zitten. Anders google naar "slipstreamen" dan zou je het zelf kunnen maken.

Google is your best friend...hier een link naar o.a. het verschil tussen de beide geheugens...http://www.testbank.hccnet.nl/hardware/geheugen.htm

Suc6 met je keuze en sterkte in het ziekenhuis.

Laatst bewerkt door een moderator:
Onder de omstandigheden, zou ik zeggen:

* Geheugen upgraden - 2 X 512MB - PC3200 CL3.0
* Windows opnieuw installeren.

De verdere levensduur van de andere onderdelen is niet aan te geven. Heeft er ook mee te maken hoe intensief de laptop is gebruikt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan