• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

advies gevraagd om excel vba/formules te leren

Status
Niet open voor verdere reacties.

huppelpaard

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2018
Ik wil mijzelf verder gaan ontwikkelen in excel maar dan puur uit interesse en hobby.

Soms heb ik een projectje om te proberen met (complexe) formules dit gaat steeds beter maar merk ook dat dit niet binnen 10 minuten geregeld is.
Met de komst van AI zal het veel makkelijker worden maar ben geen lui persoon die alles eerst vraagt en maar klakkeloos overneemt.
Ik probeer eerst zelf te zoeken naar oplossingen en vraag daarna pas om hulp!

In de afgelopen jaren ben ik steeds meer gaan leren over excel formules de simpele formules kan ik wel maar echt op maat gemaakte (complexe) formules zijn nog een uitdaging.
nu merk ik dat VBA een uitkomst bied om alles sneller en efficiënter te regelen. ipv formules te gebruiken.
echter is mijn kennis voor het schrijven ontoereikend maar het lezen van codes 70% ik snap wel wat een code doet als ik het lees.

Wie kan mij adviseren? jullie zijn ooit ook ergens begonnen -)

AI lijkt me geen oplossing voor een leerproces.
Er is genoeg te vinden op het WWW. waar de codes ook nog eens worden uitgelegd.
En dan heb je natuurlijk ook nog HELPMIJ.nl.
Door hier rond te struinen, vragen stellen etc. leer je het meeste.
Afhankelijk van je huidige kennis zou je kunnen beginnen met een boek voor beginners.

VBA is GEEN vervanging voor formules. Ik zou het voorlopig houden bij formules en allerlei andere nuttige zaken, zoals gegevens importeren via de tab Gegevens, knop Gegevens ophalen. En leer eens eerst grafieken en draaitabellen te maken, voordat je overweegt iets met VBA te proberen. VBA komt pas om de hoek als je al behoorlijk wat van Excel beheerst. Of als je een repeterend proces hebt wat veel handmatige handelingen vergt. Maar ook dan geldt: vraag het eerst eens. Desnoods aan een AI, maar zeker ook eerst aan Actual Intelligence, dus de mensen op het forum!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan