Advies gevraagd voor upgraden van W95 naar W98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Andre Linoge

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2005
Op mijn laptop (Compaq Pressario 1630+ windows 95) ondervindt ik, sinds de HD opnieuw is geinstalleerd met de fabrieksinstallatie allerlei eigenaardige problemen met de software, zoals het niet kunnen installeren van programma's, of het niet willen starten van, of foutmeldingen tijdens gebruik of bij afsluiten van programma's; Nieuwe versies van software worden niet geinstalleerd of werken gewoon niet. Bij de vorige installatie van de HD zijn deze problemen uitgebleven. Nu wil ik van Windows 95 upgraden naar Windows 98, in de hoop dat dergelijke problemen uit zullen blijven.
Wat is nu wijsheid; bij Windows 95 blijven en het bij oudere softwareversies met bijkomstige ergenissen houden, of upgraden naar Windows 98 in de hoop op verbetering, zo ja, waarmee moet rekening worden; hoe groot moet de omvang van de HD zijn om te kunnen installeren, is Windows 98 nog wel verkrijgbaar, wat is het prijskaartje ervan, schaf ik W98 niet voor de kat zijn viool aan, etc. De grootste ellende is dat ik dergelijke strubbelingen ook op m'n desktop-pc met Windows ME ervaar; persoonlijk vermoed ik dat de cd-speler niet goed leest en dat er een bestand bij de installatie niet gecopieerd of beschadigd wordt, want ik krijg ook foutmeldingen zoals "onbekend heeft een fout veroorzaakt in onbekend", nou, zoek dat maar eens uit!!
Wie heeft er een goed advies??
BVD.

- Windows 98 is nog wel verkrijgbaar, ik denk niet nieuw maar misschien tweedehands.

- Windows 98 is zeker wel een kleine vooruit gang.

- Je hebt denk ik geen extra dingen nodig want Windows 98 vraagt niet veel meer als Windows 95 qua geheugen etc.

- Windows 98 is niet meer in de winkel vergrijkbaar. Nog op genoeg plekken op internet, denk aan een marktplaats.nl.
Let er op dat je een echtheidscertificaat krijgt.

- Windows 98 is een grote vooruitgang in vergelijking met Win95. Als je toch naar 98 gaat, neem dan 98SE. Deze is in vele opzichten sterk verbeterd.

- Windows 95:
# 386DX of hogere processor (486 aanbevolen)
# Minimaal 4 MB RAM-geheugen (8 MB aanbevolen)

Windows 98:
# 486DX-processor (66 MHz) of hogere processor.
# 16 MB geheugen. Als je beschikt over meer geheugen, verbeteren de prestaties.
# Voor een standaard installatie heb je gemiddeld ongeveer 195 MB ruimte op de vaste schijf nodig. De werkelijke ruimte ligt tussen 120 en 295 MB, afhankelijk van de systeemconfiguratie en de opties die je installeert.

Windows 98 ondersteund meer drivers/updates etc.. In principe krijg je deze makelijker in een netwerk dan 95 dus ik vermoed geen conflict met ME.

Wat wel zo is, is dat je specifieke drivers nodig zult hebben voor de compaq. Deze kun je vaak nog wel vinden op hun website.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan