Advies gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

helmus

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2001
Hoi,

Éen kennis heeft mij om advies gevraagd, want hij wil een nieuwe computer kopen.
Hiermee wil hij videobanden opnemen om ze vervolgens op dvd te branden.
In de winkel hebben ze een overte gemaakt, de omschrijving hiervan is

Systeem - Basic Series AMD Athion XP 3000+
Behuizing - Middletower Deluxe ATX, 300 Watt CL4
Moederbord - Asus A7N8X Deluxe Dual Ch.DDR400 Lan Sata-Raid 1394.
Geheugen - 256 MB DDR, PC-3200 400 Mhz (512 MB)
Processer - AMD Athlon XP 3000+
CPU Cooler - Socket A
Videokaart - Asus V9520 VS GF FX 5200 128MB DVI tv out video in.
Geluidskaart Onboard.
Modem - E-Tech 56K Rockwell (soft) PCI.
Floppydriver - 1,44 MB
Harde schijf - Maxtor 120 GB 7200 rpm UDMA 133.
CD.DVD-Rom- LiteOn DVD-Rom 16x/48x.
Toetsenbord-Sweex SW23 Multimedia PS/2
Muis -Sweex Optical Wheelmouse USB.
Monitor -Hansol H550 15""TFT Silver/Black
CD-Rewriter -HP DVD300i 16x/10x/40x 4xDVD+R/2.4xDVD+RW.

Ik wil ook eens de mening van anderen horen.
voordat ik mijn advies uitbreng.

B.V.D.

Als hij dan toch een moederbord neemt met raid zou ik er nog een hd bijnemen

Op de cpu kan flink wat bespaart worden door een iets langzamer model te nemen.
2200+ of een 2400+ bijvoorbeeld.
Videokaart - Asus V9520 VS GF FX 5200 128MB
zou ik niet nemen, is een stuk langzamer dan een TI 4200.
Beter een TI 4200 of een ATI Radeon 9500 Pro.
En een voeding van 300 Watt is aan de krappe kant, voor zo'n systeem.

Voor de rest prima :D

Laatst bewerkt:
een "normale" geluidskaart mag eigenlijk ook niet ontbreken in zo'n systeem vind ik. dus geen on-board geluidskaart.
En je kunt idd beter 2x120Gb Sata-Raid 1394 nemen.

Geplaatst door m@rio
Als hij dan toch een moederbord neemt met raid zou ik er nog een hd bijnemen
Het mobo ondersteunt alleen S-ATA raid. Dan moet je dus S-ata schijven kopen om van raid gebruik te kunnen maken.

ik zou idd een ti4200 of radeon 9500 nemen.

Dat modem, heb je dat nodig?

wat kost het systeem bij elkaar?

Als die kennis amper games speelt, dan kan je die FX 5200 lekker laten zitten. Een snellere kaart heeft dan in zijn geval toch geen nut.

Geplaatst door Muurhond
Als die kennis amper games speelt, dan kan je die FX 5200 lekker laten zitten. Een snellere kaart heeft dan in zijn geval toch geen nut.
Waarom die kaart kopen als je voor (ongeveer) hetzelfde geld iets beters kan krijgen?? Dan is de kaart ook iets beter in overeenstemming met de CPU. Ik ben trouwens benieuwd wat je verder allemaal met die pc wil gaan doen want voor alleen wat videotjes openemen is zo'n dure processor echt niet nodig.

Volgens mij is de GF FX5200 goedkoper dan een GF4Ti 4200 128mb hoor....

Geplaatst door XBOX
Op de cpu kan flink wat bespaart worden door een iets langzamer model te nemen.
2200+ of een 2400+ bijvoorbeeld.
Videokaart - Asus V9520 VS GF FX 5200 128MB
zou ik niet nemen, is een stuk langzamer dan een TI 4200.
Beter een TI 4200 of een ATI Radeon 9500 Pro.
En een voeding van 300 Watt is aan de krappe kant, voor zo'n systeem.

Voor de rest prima :D

Ik zou in dit geval een AMD Athlon XP 2500+ (1833MHz) 333MHz 512kb SockA Tray nemen. Deze is een stuke goedkoper dan de 3000+ (zo'n 200 euro) en maar paar tientjes duurder dan de 2400+ , welke nog op 266 mhz draait en minder cache gehuegen heeft.

Tevens zou ik idd een voeding van 350 watt nemen.

Volgens mij is de GF FX5200 goedkoper dan een GF4Ti 4200 128mb hoor....
Geplaatst door meelman
voor (ongeveer) hetzelfde geld
Ik bedoel, het verschil in prijs tussen die twee is verwaarloosbaar als je dat vergelijkt met de prijs van een XP3000+

Volgens mij is het met geen van deze grafische kaarten
mogelijk om analoge signalen te verwerken.
Daarvoor denk ik heeft hij een al in wonder 9000 pro van bv.hrecules nodig

Geplaatst door naree
Volgens mij is het met geen van deze grafische kaarten
mogelijk om analoge signalen te verwerken.
Daarvoor denk ik heeft hij een al in wonder 9000 pro van bv.hrecules nodig

Hoe bedoel je?

Geplaatst door Muurhond
Hoe bedoel je?
Ik denk dat hij bedoelt dat ze geen AVI (Analog Video In) hebben. Dan kun je met de kabel die uit de tv komt films opnemen. Het is dan zeg maar een tv-kaart, maar dan zonder tuner.

Laatst bewerkt:
Van die video in op de videokaart idd eens navragen of dat analoog is (met tulpstekkers) of digitaal (s-vhs). Om videobanden op te nemen heb je dus analoog nodig, tenzij je een s-vhs videorecorder hebt)

Als je dan van elk onderdeel een stapje goedkoper gaat zitten en geen raid neemt, maar gewoon een 7200rpm schijf, is dat genoeg, tenzij de video ook bewerkt moet worden, dan is snelheid van cpu en genoeg geheuggen erg prettig.

Verder kan ik de aanschaf van power vcr (cyberlink) aanbevelen. 1 druk op de knop en opnemen maar ;)

Op zich lijkt dit wel een goed systeem, maar ik zou een wat grotere voeding nemen. Dit is krap.
Als je kennis iets met video wil doen, reken dan niet op een denderende kwaliteit. Dat geld mogelijk ook voor de hele VS serie van Asus met Video In, waarschijnlijk voor alle kaarten met een onboard Video-IN.

Staat wel tegenover dat de FX5200 Chipset behoorlijk presteert:
Zeer uitgebreide
test.

en die van Asus uitzonderlijk veel biedt: DX9, hardware MPEG2, en het is waarschijnlijk de goedkoopste kaart die er is met composiet Video-In/Uit (analoog dus) SVHS in/uit, dubbele DVI aansluitingen, 2 analoge monitoren zijn ook tegelijkertijd aan te sluiten, met een massa opties via Nview, en een berg software meegeleverd. Deze kaart wordt erg goed gekoeld (35-41 graden), dus de problemen met de XFX Fx5200 versies heb je niet.

MAxtor is een prima keuze schijf, asus A7n8x is uitstekend, zo niet het beste, 1 400 Mhz module zou ik niet nemen, 2x 333mhz is goedkoper en in dit geval sneller bij Nforce door dual channel (neem dan 2x256Mb).
En tsja TFT´s werken soms wel en soms niet goed bij video, reactietijden en kleuren kunnen vervelend uitpakken, 15" is ook eigenlijk wat te klein, maximale resolutie bij 15" is vaak 1024x768 en dat gaat nèt. Het programma wat bij de V9520Vs zit Powerdirector van Cyberlink heeft bv. minimaal deze resolutie nodig. Ik zou zelf liever voor een gewone topkwaliteit 19" monitor voor video kiezen als videobewerken echt een doel is, maar je kunt eventueel een tweede gewone monitor er naast zetten, en dan je kunt profiteren van beide.

Geplaatst door wasbeertje
Op zich lijkt dit wel een goed systeem, maar ik zou een wat grotere voeding nemen. Dit is krap.

...

Staat wel tegenover dat de FX5200 Chipset behoorlijk presteert:
Zeer uitgebreide
test.

...

1 400 Mhz module zou ik niet nemen, 2x 333mhz is goedkoper en in dit geval sneller bij Nforce door dual channel (neem dan 2x256Mb).
300w voeding is genoeg (een zuinige videokaart) maar meer is altijd beter

Aanmerking bij die link: Daar wordt een 5200 Ultra getest een een v9520 is een non-ultra. Die is een stuk langzamer

hij heeft ook bij zijn lijstje staan:
"Geheugen - 256 MB DDR, PC-3200 400 Mhz (512 MB)"
dus het gaat om twee modules. Ik zou toch gewoon PC3200 nemen. Scheelt tegenwoordig niet zoveel meer in prijs.

Je hebt gelijk, 2 modules DDR, had ik niet gezien.
En inderdaad, de ultra is getest, enige verschil met de 5200 is de core clock speed, en navenante memory clock speeds. De 5200Ultra wordt altijd actief gekoeld, de 5200 passief/actief. Overclocken lijkt me geen probleem bij de VS versie

Tussen twee haakjes, ik weet niet of ie zo zuinig is, op de ultra serie zit vaak een molex stekker omdat ie zoveel extra stroom nodig heeft, de 0.15 micron techniek is natuurlijk ook minder gunstig.

Laatst bewerkt:
Als je nu eens een tv kaart neemt van +/- 100 euro en een normale video kaart kun je wat besparen.

Geplaatst door wasbeertje
Overclocken lijkt me geen probleem bij de VS versie
Daar moet je maar net aan willen beginnen. Ik zou gewoon op veilig spelen en wat meer geld neertellen.

Als je nu eens een tv kaart neemt van +/- 100 euro en een normale video kaart kun je wat besparen.
aha. Hoe stel je je dat voor?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan