• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

advies gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marijke76

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2006
Hallo,

Ik heb een excel bestand gemaakt met twee werkbladen. In blad 1 wil ik dat de uitslag komt te staan van de cijfers in blad2.

Ik zou graag willen dat excel in blad1 zoekt naar de code in kolom A van blad2 bijv 1.46, hoeveel keer staat die code erin in combinatie met kolomB en de som van kolom C.
Kan dit??

Blad1
A B C D
1.46 2 1xj 7

Blad2
A B C
1.46 n 4
1.47 j 1
2.34 j 2
1.46 j 3

alvast bedankt,
Marijke

Hoi Marijke,

Dat kan op verschillende manieren.
Zie bijlage.

Groeten,

Richard

Bijlagen

Bedankt Richard,

alleen die code som.als lukt niet, voor het optellen van die cijfers?
Ik heb dezelfde code in gevoerd als in jouw bestandje?

Mijn bestand wordt wel heel langzaam, nadat ik de codes heb ingevoerd, Is daar iets aan te doen?Het is bijna niet werkzaam:eek:

Beste Marijke,

Uit hoeveel rijen bestaat jouw bestand dan? De somproduct-functie vergt redelijk veel geheugen.
Wat doet bij jou som.als? Als som.als een fout oplevert, kijk dan eens op blad2 naar kolom C of daar niet ergens een formule met een foutmelding staat.

Richard

Bekijk bijlage taken.zipHallo,

Mijn bestand: blad2, bestaat uit meer dan 1500 rijen. En blad1 bestaat uit 190 rijen.

In blad1 staan ongeveer 187 taken die verwijzen naar de diverse codes bijv. 1.46 , 8.10 , 9.01 enz.
In blad2 houd ik in:
kolom1 bij hoeveel die code voorkomt,
kolom2 hoevaak het positief was dus j of n
kolom3 een score bijv 6 .

In blad2 zitten geen formules, dus ik weet ook niet waarom som.als het niet pakt. maar hij telt niks op in ieder geval?

Heb je echt 60000 rijen te evalueren? Dan kan het bijna niet anders dan dat het traag wordt.

Beste marijke,

Als het 6000 regels moeten zjin, wordt het geheel al sneller. Wat ook kan, is het aantal berekeningen dat Excel moet uitvoeren te verkleinen.
De formule in cel B4 wijzigen in:
=SOMPRODUCT((TEST!$C$3:$C$6000=F4)*(TEST!$D$3:$D$6000="x")). Maar dan alleen als je altijd naar de x wilt kijken.
Zo kun je de formule in cel C4 wijzigen in:
=SOMPRODUCT((TEST!$C$3:$C$6000=F4)*(TEST!$D$3:$D$6000="j")), als je alleen de "j" wilt tellen.
De manier waarop ik de formules had ingevoerd is flexibeler, want je kunt dan de inhoud van de cel waarnaar verwezen wordt veranderen zonder dat de formules gewijzigd moeten worden.

Groeten,

Richard

Bedankt
het is gelukt,

De som.als werkte niet omdat ik op 1 of andere manier alle cijfer als "tekst" had ingevoerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan