Adviseur: Eigen webshosting omgeving bouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

phoentje

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2009
Dag allen,

Ik ben op zoek naar twee dingen. Een applicatie welke een eigen webhosting omgeving kan bouwen. En een adviseur die de technische ins and outs kent van de verschillende producten op de markt (plesk, cpanel etc.).

Ja er is van alles te vinden op internet mbt dit soort producten/omgevingen maar ik zoek dus eigenlijk een bedrijf die gespecialiceerd is in het adviseren van een reeks producten die uiteindelijk aansluiten op m'n wensen.

Thanks!

Nou

Je kunt toch gewoon een eigen server huren met DIRECT ADMIN / Plesk er op.
Daarnaast kun je ook gewoon een reststeller server huren of een delicated voor jezelf.

Wat zijn je wensen specifiek?

Wij maken gebruikt van DA (Direct Admin) voor onze website (mijndatingcoach.nl).

Ik heb de voorkeur voor DA omdat het makkelijk en snel is.
Daarnaast heb ik vroeger veel gebruik gemaakt van ISPConfig voor projecten.

Ieder web-paneel heeft voor en na-delen

Bij Direct Admin bijvoorbeeld. Het disign van het paneel is ontzettend lelijk (volgende versies beter).
Op eigen servers draai ik altijd ISPConfig, maar die moet je helemaal zelf installeren (met linux code's enzo)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt alvast voor je antwoorden:

Doel is interne hosting. Eigen webruimte dus. Hier aan komen applicatie servers gekoppeld.
Voor de klant moet het uiteindelijk mogelijk zijn om via bijv. een control panel een pakket samen te stellen. Bijv. PHP/SQL versie etc. Parallel hier aan moet bijv. een andere website een andere versie kunnen gebruiken. Deze mogen geen onderlinge interactie hebben.
Gebruikersvriendelijkheid staat voorop. De websites zijn non profit.

Oh onderlaag is trouwens Windows. Maar mag ook Linux zijn.
Dit zou een bedrijfsmatige aanbesteding zijn. Daarom zoek ik ook (geen idee of ze bestaan) een adviseur die los is op de verschillende pakketten die verkrijgbaar zijn enzo. Wellicht is Azure iets voor ons. Wellicht niet. Wellicht cpanel. Wellicht Plesk.. Lastig..

Nou,

Er zijn mensen van de hosting community (zoals ik)
Ieder heeft zijn eigen voorkeur, en ik denk niet dat er een adviseur is of zo iets degelijke.

Eerlijk gezegd zou ik voor linux gaan. Reden?
  • Open Source
  • Veel scripts
  • Stabiel

Je kan ook even kijken op:

https://aws.amazon.com/ec2/

Denk inderdaad dat een adviseur lastig te vinden is.
Kennis van Linux hebben we niet in huis helaas maar dat is natuurlijk altijd te leren. Het CMS zal uiteindelijk gebruikt gaan worden en zo min mogelijk beheer onder linux natuurlijk. Als er goede producten bestaand die een shared hosting omgeving kunnen neerzetten op een Windows omgeving hoor ik het graag van je. Daarbij is het prima als je je voorkeur uitspreekt hoor! Of neig je dan continu naar DA?
Kun je met deze tool wel gescheiden omgevingen creëren voor verschillende websites?

Zit ondertussen even in de demo van DA te klikken. Hoe heeft bijv. het aanmaken van SQL databases interactie met de onderlaag? Is dit makkelijk te configureren? Waar bijv. de databases worden aangemaakt etc . etc ? Is er ook ruimte voor bijv. Oracle?

Oke,

Ik ga er van uit dat je even helemaal niets van een website hosten weer ;) (niet beledigend)
Hosting panelen werken vrijwel alleen op linux (als je een goede hebt). Dit omdat linux niets kost.
Eerlijk gezegd snap ik niet dat je MS Windows wilt gebruiken voor het opzetten van een website.

Wat voor sql wil je gebruiken. Alleen Windows gebruikt, MSSQL (geloof ik), linux kan gebruik maken van mysql, waar vrijwel elke website op draait.

Op een webpaneel heb je verschillende mappen van website's ja. Waar je domeinen in kunt stellen

Oke,

Ik ga er van uit dat je even helemaal niets van een website hosten weer ;) (niet beledigend)
Hosting panelen werken vrijwel alleen op linux (als je een goede hebt). Dit omdat linux niets kost.
Eerlijk gezegd snap ik niet dat je MS Windows wilt gebruiken voor het opzetten van een website.

Wat voor sql wil je gebruiken. Alleen Windows gebruikt, MSSQL (geloof ik), linux kan gebruik maken van mysql, waar vrijwel elke website op draait.

Op een webpaneel heb je verschillende mappen van website's ja. Waar je domeinen in kunt stellen

Klopt. Ik zit nu in een oriëntatie fase. :) En heb 0% kennis van de producten keuze op de markt.
Windows is niet het OS waar ik doel hoor. Linux is perfect. De kennis vergaren komt vanzelf :)

Ik zie iets voor me waarbij de interne klant een keuze kan maken tussen verschillende opties:
Bijv. van PHP versie 1.0/2.0/3.0 etc. etc.
En deze keuze dan kan maken voor meer pakketten. Echter klant #2 kan een andere keuze overwegen vanwege de content die gedraaid moet worden. Deze zal dus bijv. PHP5 willen gebruiken.
Zal dit mogelijk zijn op 1 fysieke server? Waarbij er dus verschillende virtuele bubbles ontstaan met 1 onderlaag (linux) maar per systeem een eigen configuratie.

Als voorbeeld om een beetje te verhelderen schetst https://www.docker.com/whatisdocker/ dit.

Klopt. Ik zit nu in een oriëntatie fase. :) En heb 0% kennis van de producten keuze op de markt.
Windows is niet het OS waar ik doel hoor. Linux is perfect. De kennis vergaren komt vanzelf :)

Ik zie iets voor me waarbij de interne klant een keuze kan maken tussen verschillende opties:
Bijv. van PHP versie 1.0/2.0/3.0 etc. etc.
En deze keuze dan kan maken voor meer pakketten. Echter klant #2 kan een andere keuze overwegen vanwege de content die gedraaid moet worden. Deze zal dus bijv. PHP5 willen gebruiken.
Zal dit mogelijk zijn op 1 fysieke server? Waarbij er dus verschillende virtuele bubbles ontstaan met 1 onderlaag (linux) maar per systeem een eigen configuratie.

Als voorbeeld om een beetje te verhelderen schetst https://www.docker.com/whatisdocker/ dit.

Met ISPconfig kun je verschillende PHP versie' s gebruiken.
Eerlijk zou ik eerdere php versies niet gebruiken (veiligheid).

Dit is volgens mij voor massale installatie's, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe je deze koppelt.
ISPConfig werkt op mysql en daar draaien de meeste website' s op

Php was maar een voorbeeldje he :) Het gaat er meer om dat binnen zo'n omgeving meerdere versie aanwezig kunnen zijn. Neem bijv. een App-V sequence. Het kan zijn dat een pakket een bepaalde Java versie ondersteund. Nu wil ik dit soort dingen ook toepassen binnen zo'n webomgeving. Of is dit niet mogelijk? Dus verschillende pakketten die andere versie van bepaalde software kunnen draaien. Hun eigen stukje zeg maar

[video=youtube;V2H3fat0K5w]https://www.youtube.com/watch?v=V2H3fat0K5w#t=166[/video]

Met bijv. Installatron kan de eindklant z'n eigen modules installeren.

De kennis om je te adviseren hebben we wel in huis, maar ik krijg het idee dat je nog niet helemaal helder hebt wat je nu eigenlijk wilt. En in dat geval wordt adviseren erg lastig.

Ik zit even te denken hoe ik het beter kan verwoorden :) Het is vrij lastig om alles tot in de details uit te leggen omdat we zelf niet een statisch product willen nierzetten. Ik heb er even een tekening van gemaakt in de vorm van een stroomdiagram mbt de wens. Of deze wens in de vorm van een softwaretoepassing bestaat dat weet ik dus niet!

Wensenlijst vanuit ons (of dit allemaal haalbaar is weet ik dus niet. Wellicht voldoen andere opties):
- Er is geen vaste voorkeur voor het OS waar het software pakket op moet draaien (Windows/Linux etc.)
- Webruimte mag niet in de cloud. Het pakket wat we zoeken moet binnen ons netwerk draaien. Hier staan ook verschillende applicatie servers die nu bijv. via IIS benaderd worden.
- Domein hosting gebeurt niet intern. Dit is belegd bij hostnet. DNS instellingen gebeuren daar.
- De klant moet zelf een keuze kunnen maken uit de door ons beschikbaar gestelde software en verschillende software versies
- De voorkant moet voor de klant gebruikersvriendelijk zijn. Als wij bijv. een een aantal applicaties en verschillende versie hiervan aanbieden moet de klant deze keuzes kunnen maken in een overzicht en aanvragen waarna goedkeuring van ons zal gebeuren en de omgeving aangeboden kan worden.
- De verschillende websites die moeten draaien mogen geen interactie met elkaar hebben. Nu hebben we bijv. op 1 server IIS draaien met verschillende sites. Dit is dus 1 server. Downtime van deze server raakt alle sites. Het mooiste zou zijn als er verschillende "instances?" geleverd kunnen worden waar afzonderlijke sites draaien. Software binnen deze mogen elkaar niet raken (eigen bubbeltjes? zoals bijv. AppV gebruikt?)
- Het hoeft niet allemaal plug and play te zijn en statisch. Wij willen graag zelf verschillende soorten software aanbieden die vervolgens voor die websites gebruikt kunnen worden. Als dat zelf gescript moet worden voordat dit aangeboden kan worden in een "GUI?" dan is dat geen probleem.

Hier onder een beknopt plaatje van de laag die ik voor ogen heb. Of dit bestaat en te realiseren is? Geen idee....
8CE0C2B.jpg

Het wordt helaas nog niet heel veel duidelijker. Je zult toch echt specifieker moeten zijn over welke applicaties je wilt gaan aanbieden. Zijn dit eigen geschreven zaken of iets anders wat je als reseller verkoopt. Hangt ook maar helemaal vanaf wat het voor applicaties zijn.

Van wat ik er uit kan opmaken heb je gewoon een maatwerk website nodig op publiek internet waar klanten de door hun gewenste applicaties kunnen samenstellen. Aan de achterkant een zootje scripts wat de keuze van de klant vertaald in een werkend geheel. Hoeft niet heel erg moeilijk te zijn dus, maar dat hangt dus heel erg sterk af van de mate waarin de aangeboden applicaties zich lenen voor een (semi) geautomatiseerde uitrol.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan