Af en toe geen beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Xcalibur

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2001
Hallo,

ik heb een beetje vaag probleem met mijn (crt)monitor. Af en toe heb ik geen beeld namelijk. Het controlelampje gaat dan wel branden, maar springt gelijk op standby. Als ik de pc reset reageert het lampje wel, maar ik krijg geen beeld.

Andere monitor aangesloten, prima beeld. Aan de pc ligt het dus niet. De monitor op een andere pc aangesloten, OOK beeld. De monitor weer op de eerste pc aangesloten, OOK beeld.... raaaaaaaaaaaar. Twee dagen niks aan de hand, vandaag weer hetzelfde probleem.

Als de monitor geen beeld geeft krijg ik trouwens ook niet de 'geen signaal' melding te zien. Er dus dan dus ECHT geen beeld...

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Is mijn monitor bijna overleden? Er staan overigens geen 'stralings' apparatuur in de buurt, en er is ook niks in de configuratie gewijzigd....

Hallo

Type nr v/d monitor zou helpen........,alsook de ouderdom.....

Op die andere p.c. eens gedurende langere periode "testen"

Vermoed echter dat dit een thermisch probleem is , veroorzaakt door slechte soldeerverbindingen in de monitor.

Meestal lijntransfo en vermogencomponenten.....

Ook een niet goed ingedrukte videokaart kan dergelijke symptomen geven.......

Peter

Het gaat om een Iiyama Visionmaster 4?? (typenummer weet ik niet uit m'n hoofd) van ongeveer 3,5 jaar oud.

Op de andere pc testen is geen optie. Tot vorige week heeft de monitor overigens probleemloos gewerkt.
Ook de videokaart is niet van z'n plaats geweest....

Die slechte soldeerverbindingen die je noemt, kan dat 'ineens' optreden, of zou ik dat dan probleem altijd al gehad moeten hebben?

Hallo

Nee ..... slechte , gescheurde soldeerverbindingen komen door "ouderdom" , door het uitzetten en krimpen van de aansluitingen v/d komponenten t.o.v. de printplaat , wat stress veroorzaakt in de soldeerverbinding.(typisch symptoom is werken gedurende een bepaalde tijd en....njet ...na een afkoelingsperiode werkt deze terug...voor bepaalde tijd....)

Het door u vernoemde merk is duurder dan de standaard en is daar minder aan onderhevig.

Meestal is de garantie 3 jaar op monitoren , maar in extremis denk ik niet dat ze echt moeilijk zullen doen over die extra 6 maanden hoor (ze hebben ook een reputatie te verdedigen......)

Nog 1 vraagje .....

Als het probleem zich voordoet , wordt de s.v.g.a. konnektor/kabel richting monitor dan bewogen????
Ter verduidelijking.........
Een veel voorkomende fout is ook .....intermitterende verbindigen in de kabel richting monitor t.h.v. de d.b. 15 konnektor.(eventueel eens manueel deze kabel "voorzichtig " bewegen...???)

Hopelijk een iets dichter bij een oplossing..........

Peter

Laatst bewerkt:
het probleem doet zich voor wanneer de computer opgestart wordt uit 'standby' of wanneer de monitor aangezet wordt (soms, lang niet altijd dus)

Zowel de monitor, de kabel als de computer worden niet bewogen. Het vreemde is dat de monitor niet werkt tot je hem op een andere computer beeld hebt aangesloten. Dus ontkoppelen en op dezelfde computer aansluiten werkt niet.... Dus aan zowel de kabel als de videokaart lijkt het niet te liggen....

zou het mogelijk zijn dat de monitor een 'raar' signaal van de computer krijgt bij het in- of uitschakelen van de standby-modus?

Het is overigens een VisionMaster 400....

Hallo

Monteer eens die videokaart in een ander slot .

Tenzij het een een a.g.p. is natuurlijk.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan