Afbeelding converteren naar een karacter.

anton44

Verenigingslid
Lid geworden
20 mei 2005
Berichten
1.617
Ik probeer al op diverse manieren een kleine .jpg afbeelding om te zetten naar een karakter uit een karakterset.
Ook een vrij beschikbaar karakterset met daarin de bedoelde afbeelding kan mijn probleem oplossen maar heb ik nog niet kunnen vinden.
20240511_094523rw.jpg
Tot nu toe heb ik de afbeelding in een tekstregel ingevoerd maar dat werkt niet prettig.
20240512_140408.jpg
 
Maar wat wil je dan? Het is voor ons niet zo interessant om te weten wat je níet wilt; het omgekeerde (weten wat je wél wilt) is een stuk nuttiger:).
 
OK Mijn insteek is om de afbeelding steeksleutel als een karakter/speciaal teken te kunnen gebruiken.
 
Wat je gedaan hebt, er een plaatje van gemaakt, werkt toch? In Word kunnen dat dan bijvoorbeeld aan een sneltoets of een AutoTekst fragment hangen, en automatisch invoeren in je tekst. Of met een macro (met een sneltoets).
 
Wat je natuurlijk ook kan doen, is je eigen ‘alfabet’ maken met gereedschappen als letters. Moet je natuurlijk wél onthouden welk gereedschap onder welke letter zit. Bijvoorbeeld met zoiets.
Dat is nog wel te doen als je de gereedschappen op een net formaat afdrukt, en daar een transparant overheen legt met een raster in de afmetingen die je voor het font nodig hebt. Vervolgens kun je in zo’n editor precies zien welke blokjes je moet vullen om de ‘letter’ te maken.
 
Dat werkt maar bij wijzigingen aan de tekst moet je met spaties de ruimte vrijmaken en het plaatje verplaatsen en dan maar afwachten dat na het printen het er ook netjes uitziet. Is het een speciaal teken zoals bv een smiley :) of een toets 6 met de opmaak Windings2 (= 1715521925671.png )
 
ALT+128438 werkt ook met "Segoe UI Symbol" in word voor je printer icoontje.
 
@alphamax, bedankt. Maar ik streef naar een symbool zoals bij #1, een rechtopstaande wrench. Deze heeft verband met het symbool wat op de hardware getoond wordt.
 
Dat werkt maar bij wijzigingen aan de tekst moet je met spaties de ruimte vrijmaken en het plaatje verplaatsen en dan maar afwachten dat na het printen het er ook netjes uitziet. Is het een speciaal teken zoals bv een smiley :) of een toets 6 met de opmaak Windings2 (= Bekijk bijlage 377829 )
Kijk eens naar de instellingingen van de "tekstterugloop"
 
Tekstterugloop - in tekstregel zou kunnen werken in Word maar helaas niet in Excel.
 
Laatst bewerkt:
In Excel zou ik het plaatje er dan naast zetten. Excel is nu eenmaal geen tekstverwerker. Ik vraag me ook af of je überhaupt plaatjes in een regel in Excel kunt zetten; dan zal je toch naar een font moeten stappen.
 
Uiteraard kun je plaatjes in een excel blad plaatsen, Ge moet alleen in de tekst met spaties een ruimte laten.
Het plaatje in #1 en hieronder is een schermafdruk van de huidige oplossing in Excel.

20240512_193102.jpg
 
Handleidingen moet je in een Tekstverwerker maken, niet in Excel. Dat blijft, hoe je het ook wendt of keert, behelpen.
 
Dan blijf ik me met deze handleiding behelpen. :) Voor deze heb ik daar mijn redenen voor ivm grote tabellen.
 
Maar ook in grote tabellen hoef je geen handleiding vast op te nemen. Lijkt mij. Handleidingen zijn voor nieuwe gebruikers die je wegwijs wilt maken in een nieuw systeem. Zodra iemand bedreven is in het pakket, wordt de handleiding niet of nauwelijks meer gelezen. En als die dan vast in een pakket is opgenomen, zodat je er niet omheen kunt, gaat-ie alleen maar irriteren. Althans: bij mij :).
 
Bedankt voor je inzichten.
Mijn vraag blijft echter nog steeds staande. Is er een mogelijkheid om een mijn kleine afbeelding van een "wrench" te converteren naar een speciaal teken.
 
Zie bericht #5. Ja dus. Niet echt converteren, maar netjes aanmaken als TT font. En dát kan je dan weer wél in je teksten in Excel opnemen; kwestie van in de tekst een ander font kiezen.
 
Ok. Lijkt me een hele klus maar ga een poging wagen. :rolleyes:
 
Beste anton 44,
Hierbij in bijlage een ttf font, die ik wrench heb genoemd.
Het is een font met 5 verschillende wrenches.
Installeer die in je fonds map, en selecteer in excel het lettertype wrench, en druk op a of b of c of d of e om ergens een wrench in een cel te zetten.
Hopelijk heb je er iets aan.
Postje #5 is natuurlijk totaal BS, waarom zou je het zelf ontwerpen?
 

Bijlagen

  • wrench.zip
    1,2 KB · Weergaven: 5
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan