Afbeelding gedownload uit phishingmailtje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senang

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2012
Vandaag ontving ik een phishingmailtje van ING. Voordat ik zag dat het een phishingmailtje was had ik al in een soort van reflex een van de afbeeldingen gedownload (dat doet outlook bij mij niet automatisch). Stom natuurlijk. Ineens sloot outlook af. Toen ik outlook weer opende zag ik dat het om een phishingmailtje ging, waarbij mij verzocht werd naar een website te gaan om mijn gegevens in te vullen. Het bekende verhaal dus.
Vraag: Kan het feit dat ik een afbeelding heb gedownload uit dat bericht gevaar opleveren? Mijn Norton internet security geeft niets raars aan en mijn computer werkt nog naar behoren. Kan outlook bij het downloaden van de afbeelding zijn afgesloten uit een soort bescherming?

M. vr. groet,
Wil

Hallo,

Ik zou vooral eerst even niet op mijnING gaan , en scannen met een malware detector [malware bite]
ook met een virusscanner maar dat had je dus al gedaan [mag nog een x beter te vaak als te weinig..]
ook even kijken of je ergens vreemde software kan vinden. want in die afbeelding kan ook een .exe
programma'tje ingestopt zijn.. [ wat men dan doet een foto samen maken met een .exe file en dat dit er dan nog wel uit ziet als een foto] daarna naar MijnING gaan. kijken of er wat van afgehaald is, mocht er een pop-up komen van de ING dan gelijk je computer uit doen. dan ben je wel geinfecteerd.. [of als de ING zogenaamd wat moet updaten of dergelijke.. ] dan kun je het beste contact opnemen met de ING vragen of er vreemde/grote bedragen van de rekening gehaald zijn. zij maken dan voor jou een reset en je zou je gegevens [inlog naam, code en tan code's ] dan moeten veranderen..

een hoop te doen dus.. misschien is er ook niks gebeurt en heb je geluk. maar je weet maar nooit..

succes

Goedenavond,

Waarschijnlijk heeft u geen virus of iets dergelijks te pakken. Het is natuurlijk wel verstandig om een volledige systeemscan met een virusscanner uit te voeren.

Wat wel is gebeurd; u heeft een afbeelding gedownload. Deze afbeelding is afkomstig van een server. Dit betekent dat de makers van het phising-mailtje kunnen zien dat er vanaf uw ip en mail-adres die afbeelding is gedownload. De makers weten dus dat dit e-mailadres actief is. Ze kunnen uw e-mail adres doorverkopen of zelfs nog meer phising-mailtjes sturen. Kijk dus voortaan goed uit met bijlagen openen.

Mvrgr,
Jasper

Zeer bedankt voor de info. Ik heb malwarbyte geïnstalleerd en een scan gedaan, niks gevonden. Vervolgens nog eens een nieuwe virusscan met norton gedaan, ook niks. Ook geen nieuw programmaatje kunnen vinden op de computer. Vervolgens naar de ING-website gegaan. Alles functioneerde zoals altijd en er is niks afgeschreven. Dus ik neem aan dat alles safe is. Ik blijf mijn saldo de komende dagen nog wel ff in de gaten houden...

Gr,
Wil

Wat kan er gebeuren als ze mijn e-mailadres doorverkopen...?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan