• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afbeelding in Excel via Optical Character Recognition (OCR)

Textor

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2016
Beste leden, in Excel 365 kan men meerdere bestandformaten importeren, zelfs .JPEG afbeeldingen met data in kolommen, om die dan te converteren in Excel. Ik probeerde eerst de OCR van Excel zelf, maar die gaf me niet het gewenste resultaat (te veel "ruis" op de afbeelding). Dus ook in ChatGPT gegooid, maar die gaf nul op het rekest. Le Chat (Mistral) gaf me wel iets wat behoorlijk was, maar geen 100 procent. Heeft iemand ervaring met het (bij voorkeur gratis) omzetten van een afbeelding naar Excel? Wat werkt het beste? Alvast bedankt voor de tijd die u voor me neemt.

Bedankt voor de reactie AHulpje. Dat had ik ook al gedaan, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en had gehoopt hier iets gerichter te vernemen over het omzetten van moeilijk leesbare tabellen naar Excel. Ik laat nog even de kans aan wie zich geroepen voelt om te reageren en zal dan het topic afsluiten.

Dag Haije, de ruis betreft enerzijds de leesbaarheid van het te converteren document, omdat de gegevens vaak in gekleurde cellen staan (en dat kan ik niet veranderen), anderzijds het feit dat de eerste letter van het woord in een tekstvak te dicht tegen de rand staat, waardoor veel OCR die letter gewoon laten vallen of verkeerd lezen. Het betreft dus geen pdf, maar een jpeg waar gegevens onder elkaar instaan, er zijn zelfs geen echte kolomlijnen op de jpeg.

Kun je eens zo'n jpeg posten?

Misschien is dit een optie, power query.
1742753162654.png
Of?
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Terug
Bovenaan Onderaan