• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afbeelding in het midden knippen, is dat mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stefanvte

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2019
Hoi Allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik heb in excel wat gemaakt. Nou wil ik een afbeelding eigenlijk in het midden knippen. (alleen transparant gemaakt om te laten zien wat erachter zit). Maar ik kan alleen bijsnijden aan de zijkanten en eigenlijk wil ik gewoon dat bepaalde vakken zichtbaar worden, overal waar een pijl bij staat wil ik gewoon op de voorgrond hebben dat het boven op de afbeelding staat.

Is dit mogelijk in excel?

Voorbeeld.JPG

Je kan een plaatje instellen als een achtergrond via menu Pagina-indeling > Achtergrond.

Misschien kun je daar iets mee?

Hoi AxelCEL,

Helaas niet, zo ver ik daar heb gezien kan ik 1 achtergrond per "blad". Ik wil 4 plaatjes op 1 blad. Die moeten dan allemaal geknipt worden.

Aparte plaatjes van maken, lijkt mij. Dus 7 keer het plaatje inlezen, en dan bijsnijden naar de juiste grootte. Of er in een fotobewerkingspakket aparte plaatjes van maken, dat lijkt mij een betere oplossing.

Ja, daar was ik ook al bang voor. Maakt dit niet het bestand erg traag? Dan moet die namelijk veel inlezen.

Het is me niet duidelijk wat je wil bereiken, maar misschien is de camera tool een optie

Met 4 plaatjes ontkom je niet aan een grafisch bewerkingsprogramma. In bijlage ben ik even aan het knutsel geweest en een heel simpel voorbeeldje gemaakt met 4 willekeurige plaatjes. Zoiets zou je dan ook moeten doen denk ik. Achtergrond maken in programma met gewenste plaatjes en filters en dan invoegen...

Bijlagen

@Jeanpaul28,

Het voorbeeld wat AlexCEL heeft gedaan is wat ik zoek, echter wordt daar een achtergrond gebruikt, waardoor elke cel die achtergrond heeft. Ik wil bijvoorbeeld
CEL A1 t/m E12 1 plaatje (als achtergrond)
CEL A14 t/m E30 1 plaatje (als achtergrond)
CEL G1 t/m L12 1 Plaatje (als achtergrond)
CEL G14 t/m L30 1 Plaatje (als achtergrond)

Als ik dan een kollom toevoeg en wit maak, verdwijnt de achtergrond en krijg ik dan ook een optie OF ik knip precies in het midden van een afbeelding er een "gat" in zodat het naar voren komt.

AlexCEL heeft een optie, kost denk ik veel werk, stiekem hoop ik dat iemand nog een makkelijkere manier is.

@AlexCEL mag ik de Thread nog iets langer open laten om af te wachten of er nog iets komt?

Dank allemaal alvast!

Laat eens iets zien wat je al zelf gemaakt hebt, dat schept meer duidelijkheid voor de forum leden

Hoi,

Ik moest het bestand eerst snel even leeghalen, er staat namelijk informatie in die niet gedeeld mag worden. Maar als het goed is kan je hier wel ongeveer aan zien wat de bedoeling is. Tussen de Zwarte lijnen wil ik dus 4 plaatjes hebben i.p.v. de Groene / Geelige / Roodachtige / Blauwe achtergronden.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

mag ik de Thread nog iets langer open laten om af te wachten of er nog iets komt?
:D Zo lang je wilt!

Realiseer je wel dat Excel in essentie een rekenprogramma is en dus grafisch gezien minder mogelijkheden heeft dan zeg Photoshop. En je hebt dus gelijk als je zegt dat de methode in #7 bewerkelijk is. Misschien kan er nog iets met tekstvakken of zo. Hangt beetje af van hoeveelheid data die je wilt laten zien.

Laatst bewerkt:
Realiseer je wel dat Excel in essentie een rekenprogramma is en dus grafisch gezien minder mogelijkheden dan zeg Photoshop.

Klopt, zeker bewust van. Tegenwoordig kan bijna alles dus ik dacht, wie niet waagt wie niet wint. Je kan ook achtergrond verwijderen namelijk alleen is het lastig om "vakken" in achtergrond te verwijderen (jammer genoeg).

Hangt beetje af van hoeveelheid data die je wilt laten zien.

De data die er in zit is momenteel redelijk veel ik knoop namelijk veel zoek opdrachten aan elkaar om data op te zoeken op basis van een postcode. Dat vraagt helaas nog veel van de postcodewijzer. Ik heb nog niet uitgevonden om dit efficiënter te doen, maar kom er vanzelf!

Veel knip en plak werk, heb een stukje gedaan, op blad2 kan je de tekst invullen en op Blad1 het zicht met foto achtergrond

Bijlagen

Hoi Jeanpaul,

Creatief! Dat zeker, ik krijg er alleen niet in voor elkaar wat ik nodig heb. Het blad moet 1 kollom namelijk aanpasbaar blijven (Q22). Het hangt dan af van wat daar wordt ingevuld wat er vervolgens wordt laten zien. Alle data op de rest van de vakken blijft dus ook altijd veranderen.

Dat maakt het wel wat lastiger met het voorbeeld dat terug gestuurd is.

Excel is een spreadsheet programma.
Zitten er nog berekeningen in of is het puur tekst/getallen die je invoert.

In het laatste geval kun je denk ik beter gebruik maken van powerpoint.

Ik vrees er voor dat we niet op een zelfde lijn liggen, en dat ik nog steeds niet goed weet wat je wil bereiken.

Klopt, tot op heden is er ook nog niets gekomen. Volgens mij is het geen wat ik wil wel mogelijk, echter met wat knutsel werk. De opties die mij toegewezen zijn, zijn zeker goede adviezen dank daar voor! maar ik sluit de post. Dank allen voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan