Afbeelding in Word die botsen met tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johanjohan

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2010
Berichten
57
Beste mensen, ik werk nu zo'n vijftien jaar met Word, maar iedere keer blijft het klungelen met het importeren van afbeeldingen in tekstbestanden. Ja, ik weet, als ik op Contour druk, dan gaat de tekst er netjes omheen, maar met transparant wordt 't al mysterieuzer, de ene keer plak ik een "transparant" plaatje mooi op de plek waar ik 'm hebben wil, de andere keer - zoals nu, grrrr - kan ik achter dat plaatje/die foto niet met een pijl werken. Gister wilde ik een foto op een andere foto "plakken" en om die foto heen stond nog een rand ( "invoegen - vormen") en wat ik ook veranderde aan één van die drie, ik kreeg het plaatje er niet op, telkens sprong de rand of het onderliggende plaatje weg, om gek van te worden. Soms maak ik ook verslagen van activiteiten met kleine foto'tjes erbij, als ik dan soms één van die foto's verplaats, dondert de heleboel in elkaar en vliegen alle andere foto's door het document, bah, wat een Word-armoe. En zoals gebruikelijk is klikken op de Help-functie in Word slechts een voortzetting van de irritatie, wat is dat een slechte Helpfunctie, daar heb ik in vijftien jaar echt nog nooit een oplossing voor een vraag gevonden. Hier wel :) . Daarom bij deze: Kan iemand nog 'ns heel simpel uitleggen welke opties voor afbeeldingen zorgen dat ik die afbeelding gewoon op een plek kan neerzetten en dat die daar ook blijft staan, behalve als de hele tekst verschuift. En hoe ik gewoon een foto op een andere foto kan "plakken" zonder dat die onderste daar meteen zenuwachtig van begint weg te springen???

Alvast super bedankt!
 
Je zou natuurlijk altijd in het opmaak menu van office 2007 of 2010 (rechtermuisknop > afbeeldingsopties in 2003 en eerder) kunnen kiezen voor tekstrugloop -> "Afbeelding voor tekst" of "Afbeelding achter tekst". Op deze manier kan je ze vrij bewegen en op elkaar zetten.

Wat je wel niet krijgt is het netjes uitlijnen van de tekst ernaast.
Maar dit is simpel te fixen op de volgende manier

1. Maak van de tekst die naast de foto moet een nieuwe alinea (dus geen shift + enter maar gewoon enter), let op het verschil tussen het pijltje (wat ook op de enter toets staat) en het allinea teken (oftewel pilcrow) ¶.
2. zet de foto achter of voor de tekst van de alinea die naast de foto moet.
[smallimg]http://img233.imageshack.us/img233/8222/hm1x.png[/smallimg]
3. zorg dat de liniaal lijntab op het "L" tekentje staat
hm2yd.jpg

4. sleep de pijl op de horizontale linaal naar een positie achter de breedte van de foto
[smallimg]http://img151.imageshack.us/img151/1774/hm3w.jpg[/smallimg]
5voila :D

hieronder een afbeelding van het bestand gebruikt in de uitleg met een transparante (PNG) foto erop als overlay. Het tandwiel is gedraaid in WORD maar omdat het rond is zie je dat niet :D

hm4k.png


succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan