• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afbeelding met opdracht knop invoegen in beveiligd excel blad

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanderc

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2009
Hallo,

Ik ben een ''sjabloon'' aan het maken om op een eenduidige manier gegevens aangeleverd te krijgen. nu is het hierbij noodzakelijk om een afbeelding in te voegen. om te voorkomen dat dit op diverse knip en plak manieren gaat gebeuren wil ik een opdrachtknop maken. de knop maken is me gelukt. ook de opdracht om hem de bestandsmap ''mijn afbeeldingen'' te openen is gelukt. maar nu wil ik het blad zo beveiligen dat alle cellen rondom het sjabloon en dergelijke niet meer te gebruiken zijn dus zet ik mijn bladbeveiliging aan. maar helaas dan werkt de opdracht knop niet meer. want ik mag niks in het document invoegen.

als het niet teveel gevraagd is zou ik ook graag de positie en het formaat van de afbeelding vooraf instellen.

heb geen idee hoe ik dit allemaal kan maken. wie kan me helpen?

alvast bedankt

In je code het werkblad tijdelijk de beveiliging opheffen, afbeelding plaatsen en in je code je werkblad terug beveiligen.
Wat betreft het aanpassen en positioneren van je afbeelding zijn er op het forum legio voorbeelden te vinden met de zoekfunctie.

Laatst bewerkt:
Klinkt eenvoudig en als goede oplossing. maar hoe doe ik dat? ben (helaas) geen programmeur:P

Laatst bewerkt door een moderator:
ik snap je vraag niet helemaal. de bedoeling is dat als ik op de knop ''invoegen foto'' klik er een verkenner geopend wordt. als ik hier dan een foto uit kies moet deze in het document komen te staan in een bepaald formaat en op een bepaalde positie. en dat alles terwijl het blad beveiligd is.

hopelijk heb ik zo mijn vraag duidelijk omschreven.

OK begrepen, je probleem is de beveiliging en het formaat, wat je kan proberen is al de handelingen te doen met de macro recorder , dan zal je bijkomend instucties zien die voor jou in je bestand zal moeten aanpassen, dit is testen en aanpassen tot het bekomen resultaat.

Hoi Jean-Paul,

klinkt goed maar misschien een rare reactie maar hoe werkt zo'n macro recorder?

Hi Sander,

Welke versie van excel gebruik je?
Om de macro recorder te gebruiken moet je (in 2010 en dacht ook 2007) eerst je developer (ontwikkelaar) tab aanzetten.
Dit doe je door naar het groene tabje "File"(links boven) te gaan en vervolgens via opties, naar lint aanpassen (of customize ribbon) te gaan.
Hier staat rechts een kopje developer en het bijbehorende vinkje moet je aanzetten.

Vervolgens kun je terug naar het excel document en als het goed is zie je nu bovenin het tabje met developer staan.
Als je hier op klikt vind je de knop record macro, of macro opnemen. Als je hier 1 keer op klikt en handmatig de handelingen exact doet zoals je zou willen, en vervolgens weer op dezelfde knop drukt is alles wat je gedaan hebt opgenomen als een macro. Vervolgens kun je via de toetscombinatie alt-F11 de macro naar voren halen om vervolgens aan te passen of te gebruiken.

Gr

gebruik hier nog versie 2003. maar zal eens gaan kijken.

In 2003
Extra >>> Macro >>> Nieuwe macro opnemen
alle handelingen op nemen
Macro recorder afsluiten
Alt+F11 kan je bekijken wat je recorder heeft opgenomen onder de naam die hij voor het opnemen aan jouw gevraagt heeft

maar welke handelingen moet ik dan uitvoeren? want als ik je stappen volg komt alleen mijn macro naar voren die ik er al in had staan voor de opdrachtknop? of ik doe iets verkeerd?

Heb je de handelingen handmatig uitgevoerd; beveiliging weghalen, afbeelding invoegen, formaat opmaken, sheet beveiligen?
Dan staat hij wss in een andere module die je links kan selecteren (module 1, module 2 etc)

Post eens een voorbeeld bestand en het eind resultaat wat je wil bereiken + een foto.

hierbij een voorbeeld.

de bedoeling is dus;

als ik op de knop druk ''klik hier'' dan opent er een verkenner. vervolgens kan ik een foto zoeken en deze wordt op formaat ingevoegd in de daarvoor bestemde cel. (formaat en plaats waar de foto nu staat. en dit alles in het beveiligdblad.Bekijk bijlage scenario sjabloon kopie.xls

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
    fileToOpen = Application _
            .GetOpenFilename("JPEG-Afbeelding (*.jpg), *.jpg")
    If fileToOpen <> False Then Set sShape = ActiveSheet.Shapes.AddPicture(fileToOpen, _
         msoFalse, msoCTrue, Cells(11, 2).Left + 22, Cells(11, 2).Top, 390, 260)
End Sub

@WB

?

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
   on error resume next
   ActiveSheet.Shapes.AddPicture(Application.GetOpenFilename("JPEG-Afbeelding (*.jpg), *.jpg"), msoFalse, msoCTrue, Cells(11, 2).Left + 22, Cells(11, 2).Top, 390, 260)
End Sub

Test je bestand nu eens

hoi jean paul,

deze werkt ook mooi en is precies wat ik zocht.

helaas snap ik niet hoe je het gemaakt hebt. en hierdoor liep ik tegen het volgende aan. onderaan men sjabloon wilde ik nog zo'n knop maken maar helaas lukt dat niet met kopieren. :o

zou je mij je macro's een klein beetje uit kunnen leggen waar ik kan aangeven waar de afbeelding geplaatst moet worden, en hoe ik het formaat van de afbeelding kan instellen. alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan