afbeelding openen op bureaublad duurt lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

markjevanloo

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2001
Berichten
103
Een merkwaardig probleem:

Het openen van een JPG, BMP of GIF op mijn bureaublad heeft als gevolg dat mn harddisk begint te ratelen, en na 10 seconden zie ik de afbeelding in de "voorbeeldviewer" van XP. Openen met Paint is geen probleem. Tijdens het openen/ratelen is de processorload niet hoog. Je zou denken dat het opnieuw aanklikken van die afbeelding dan wel snel gaat (omdat het in het geheugen zit ), maar dat is niet zo. :rolleyes:

Een afbeelding op een andere locatie openen, bijvoorbeeld in min afbeeldingen, geeft geen problemen. Gewoon dubbelklik en huppa.

Iemand een idee?
 
Weet je zeker dat het de HD is qua geratel en niet de floppydrive? If so, dan zoekt je pc steeds naar je floppy die er niet meer is. Wat zou kunnen helpen is je recent geopende documenten verwijderen: right-click op leeg stukje van de taakbalk/Eigenschappen, tabblad Menu Start, klik op Aanpassen, tabblad Geavanceerd en klik op Lijst wissen bij Onlangs geopend en sluit de schermpjes met OK. Langzamerhand zal het ratelen minderen en tenslotte wegblijven.
 
Bedankt voor je reactie. Lijst wissen doe ik regelmatig, samen met schijfopruiming en dergelijke. Het is echt mn harddisk, die hoor je goed (helaas). Het gebeurt ook alleen op het bureaublad, nergens anders.

Een oplossing zou zijn het openen van afbeeldingen met Paint maarja dat is meer een ontwijkmiddel..
 
Het is meer gangbaar een afbeelding te openen via een fotoprogramma of een viewer. Zoals jij het doet neemt te veel tijd in beslag. Als je geen fotoprogramma hebt kan je het uitstekende gratis viewertje gebruiken: klik > IrfanView Na de install is het alleen nog een kwestie van klikken op de snelkoppeling op je bureaublad en blader naar je afbeeldingen.
 
Ok, maar Xp heeft dus die ingebakken viewer, en die werkt dus prima, behalve bij afbeeldingen die op bureaublad staan .vreemd dus. Inderdaad, Infranview kan een optie zijn, maar daar los je het echte probleem nie mee op.
 
Potjanpallewap, is dat trouwens plotseling gekomen? Bovendien vind ik het vreemd dat je sowieso afbeeldingen kán openen op het bureaublad, dat moet toch wel een snelkoppeling zijn of vanuit een (Mijn afbeeldingen)-map die op het bureaublad is geplaatst. Ik zou het verder niet weten, mogelijk iemand anders?
 
Ik heb het ff ja, en nog nooit eerder gehad. Ben er niet trots op :)

Maar het openen van een afbeelding op bureaublad is gewoon bijvoorbeeld een JPG opslaan op bureaublad en dan openen door te dubbelklikken. Toch niet vreemd?

Bedankt voor je moeite.
 
Geplaatst door gezina
Bovendien vind ik het vreemd dat je sowieso afbeeldingen kán openen op het bureaublad, dat moet toch wel een snelkoppeling zijn of vanuit een (Mijn afbeeldingen)-map die op het bureaublad is geplaatst. Ik zou het verder niet weten, mogelijk iemand anders?

Nou, dat kan in die zin dat je inderdaad wel een plaatje in de map C:\Documents and Settings\jouw naam\Bureaublad map kunt plaatsen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je rechtsklikt op een plaatje op een site, kiest voor "Doel opslaan als..." en als locatie "Bureaublad" kiest. Het icoontje dat dan op je bureaublad komt te staan is feitelijk een snelkoppeling (inderdaad...) naar C:\Documents and Settings\jouw naam\Bureaublad\Plaatje.jpg

Maar het lijkt mij niet echt praktisch om je plaatjes daar te bewaren.
 
Nou ja, het kan wel, zie plaatje, maar het is nou niet dé manier. Stel voor dat je pakweg 50 afbeeldingen hebt??? En als je er op rechtsklikt > Openen met... en dan kiest met wat het geopend moet worden ipv dubbelklikken?

attachment.php
 

Bijlagen

  • untitled - 1.jpg
    untitled - 1.jpg
    40,4 KB · Weergaven: 270
Inderdaad Geeske. Zoals ik al schreef: "...het lijkt mij niet echt praktisch..." :)

Ik zou het bureaublad alleen als locatie gebruiken voor bestanden die je één keer gebruikt en daarna in de prullenbak gooit (zoals installers of *.reg en *.bat bestanden). Verder lijkt het me niet handig daar bestanden op te slaan.
 
Mijn bureaublad is best opgeruimd. Een paar essentiele snelkoppelingen en 2 mappen, voor mijn broer en mezelf. Daarin staan weer snelkoppelingen en bestandjes die ik vaak ff openen of mail. Al met al toch 450mb. :eek:

Afbeeldingen staan dan vaak standaard ingesteld om opgeslagen te worden op bureaublad, omdat ik er dan snel bijkan. Maar vaak worden ze naar mijn documenten geparkeerd als ik ze wil bewaren.

Ik ga dan ook es proberen om die 2 mappen op te ruimen, waardoor de map "Bureaublad" niet zo groot meer is. Misschien dat die viewer van Xp het moeilijk krijgt bij zo'n grote map. Ik denk dat het niet veel uitmaakt aangezien de mijn afbeeldingen map ook al 700 mb is. ( auto's.....). Maar het is te proberen.
 
Dit zal je ook wel een klik te ver vinden :D maar waarom geen snelkoppeling van Mijn documenten (MS noemt dat Windows verkenner, zie plaatje) op je taakbalk? Als je daarin vantevoren je afbeeldingen opslaat (en later in mappen sorteert) ben je dr' ook. In totaal is dat voortaan 2 klikjes om een afbeelding te openen...;)

attachment.php
 

Bijlagen

  • untitled - 1.jpg
    untitled - 1.jpg
    20,4 KB · Weergaven: 257
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan