Afbeelding resizen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroendenoot

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2005
Berichten
1.492
Hallo, ik heb een upload formulier voor afbeeldingen, maar nu wil ik dat de afmetingen van de afbeelding tijdens het uploaden zo nodig verkleinen. Ik heb op internet al wat gezocht, maar ik kan niets vinden dat ook de originele afbeelding ook van afmeting veranderd. Ik vind alleen maar scripts om thumbs te maken van afbeeldingen. Ik wil het zo hebben, want anders heb ik dadelijk geen webruimte meer over.
Kan dit met PHP?
 
Hallo Jeroen,

Ik heb nooit met dit probleem te maken gehad maar wat de meeste websites doen is van de uploaders verlangen dat hun afbeeldingen niet te groot zijn. Wanneer je toch een te grote afbeelding probeert te uploaden, krijg je een bericht dat de afbeelding te groot is.
Het is de meest eenvoudige oplossing en de enige dat ik ken:D

Nico.
 
Ja, die mogelijkheden ken ik wel, maar is het dan niet mogelijk om de afbeeldingen bij het uploaden te verkleinen?
 
Ja dat heb ik, maar kan ik daarmee ook afbeeldingen opslaan?
 
Ik heb gevonden hoe ik een door GD gemaakte afbeelding kan opslaan als een afbeeldingsbestand (JPEG bijvoorbeeld). Dit is de manier die ik heb gevonden:

PHP:
fwrite(fopen("nieuwplaatje.jpg", "w"), file_get_contents("http://www.de-url-van-je-website.nl/gdplaatje.php"));

[Edit] Ik kwam erachter dat het ook nog op een veel simpelere manier kan:eek:. Gewoon in
PHP:
$afmetingen = getimagesize("foto.jpg");
if(($afmetingen[0] > 500) && ($afmetingen[0] >= $afmetingen[1])){
	$k = 500 / $afmetingen[0];
} elseif(($afmetingen[1] > 500) && ($afmetingen[1] > $afmetingen[0])){
	$k = 500 / $afmetingen[1];
} else {
	$k = 1;
};
$afbeelding = imagecreatetruecolor($afmetingen[0] * $k, $afmetingen[1] * $k);
imagecopyresampled($afbeelding, imagecreatefromjpeg("foto.jpg"), 0, 0, 0, 0, $afmetingen[0] * $k, $afmetingen[1] * $k, $afmetingen[0], $afmetingen[1]);
imagejpeg($afbeelding, "foto.jpg", 100);
Er is op deze manier dus geen extra GD-afbeelding nodig. :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan