Afbeeldingen doen het niet in FF/IE online, wel offline

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coco86

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jan 2010
Berichten
3
Hoi,

Ik heb een website gemaakt, en een aantal afbeeldingen worden niet weergeven nu die online staat. Het gekke is dat dit niet voor alle afbeeldingen geld, en offline worden wel alle afbeeldingen weergeven.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen?
Ik kom er niet echt uit...
 
Wellicht staat je img src naar een bestand op je harddisk te wijzen?
 
Of je extensie van je jpg is niet gelijk aan de opdracht regel let op dat je altijd kleine letters gebruikt, Misschien staat er in je opdrachtregel .jpg maar heeft je plaatje de extensie .JPG
 
Hoi Coco,
Of geef anders even een link, zodat we het schouwspel levend kunnen aanschouwen.

Succes!
CSShunter
 
Het gaat om de volgende website: www.peterkoelemeijer.nl

Zoals je kunt zien doen de kleine afbeeldingen het wel, maar de vergrotingen niet. Het gekke is dat er geen rood kruis komt. De tekst staat wel op de juiste positie, dus op de een of andere manier wordt de grootte van de afbeelding wel gebruikt. Als de afbeelding het helemaal niet zou doen, dan zou de tekst wel naar boven geschoven woren.
 
Bestaat de directorie "image" wel op de webserver? staat de file "opdracht-EgmondS.jpg" wel in die directorie?
 
Aha, de verwijzingen staan inderdaad verkeerd.
In je stylesheet all.css staat bv:
Code:
[FONT="Courier New"][SIZE="2"]body {
   background: url('../[COLOR="DarkSlateBlue"]Website Peter[/COLOR]/Images/Background.jpg');
}[/SIZE][/FONT]
maar de plaats op de server is:
Code:
[FONT="Courier New"][SIZE="2"]body {
   background: url('http://www.fbcs.nl/[COLOR="DarkGreen"]peter koelemeijer[/COLOR]/Images/Background.jpg');
}[/SIZE][/FONT]
er hoort dus te staan:
Code:
[FONT="Courier New"][SIZE="2"]body {
   background: url('../[COLOR="DarkGreen"]peter%20koelemeijer[/COLOR]/Images/Background.jpg');
}[/SIZE][/FONT]
enz.
De naam van je hoofdmap op de server is anders dan die bij je thuis! Dan staan de foto's en afbeeldingen niet op de aangegeven plaats, en komt er keurig wit op het scherm. :)
Bij sommige afbeeldingen gaat het goed, maar bij een aantal bronvermeldingen voor de afbeeldingen is dat nog niet aangepast.

Nog een paar tips:
  • Zet in de naam van mappen en bestanden nooit spaties, want daar verslikken servers en browsers zich soms in. Ook bij kopieren en plakken van een link (bv. in een e-mailtje) kan het dan mis gaan: de spatie zorgt voor een nieuwe regel, waardoor de link gebroken wordt en niet meer klikbaar is.
  • Je zou het kunnen oplossen door %20 in de code op te nemen ipv een spatie (zoals hierboven, dat werkt altijd), maar dan gaat het effect verloren en zie je slecht wat er nu eigenlijk staat.
  • Om namen van bestanden en mappen herkenbaar te houden, kan je het beste de leestekens "min" - en "onderstreepje" _ gebruiken om woorden van elkaar te onderscheiden.
  • Ik zou de site ook even nalopen met de html-validator, want er zitten o.a. een paar "hoofdzonden" in de pagina's. Zie bv. de homepage door de validator gehaald. Tussen de <head> en de <body> in de html mag niets staan, en er staat <center> tussen; die moet na de <body>. En op het eind moet </center> vóór de <body>! :shocked:
  • Dan staat het goed. Maar ... de tags <center> ... </center> zijn tot ongeldige html-code verklaard, al zo'n 10 jaar geleden. - Sommige handleidingen op en buiten internet zijn daar nog niet achter... :eek:
  • Tegenwoordig gaat het centreren van een element door het in de css een bepaalde breedte te geven, en dan de marges links en rechts op "auto" te zetten.
Als ik het goed zie, is de site voor een beeldscherm van 1024x768px ontworpen. Die kan je niet bij grotere schermen centreren door een breedte van 100% op te geven. Dan wordt juist alles bij een groter scherm in de 100% breedte gezet = over het hele scherm uitgesmeerd. ;)
En bij een kleiner scherm zal de hele layout verloren gaan.
Als je opgeeft:
Code:
[FONT="Courier New"][SIZE="2"]body {
   width: 1000px; /* wat ruimte ingecalculeerd voor de rechter scrollbar */
   margin: 0 auto 10px auto;
   background:url('../peter-koelemeijer/Images/Background.jpg'); 
} [/SIZE][/FONT]
wordt de site gecentreerd bij resoluties >1024px, en heeft ie een vaste breedte van 1000px (met scrollbar onderaan voor links-rechts) bij resoluties <1024px.

Met vriendelijke groet,
CSShiunter
[edit]PS
Het niet verschijnen van een rood kruisje (in Internet Explorer) komt omdat de grote foto's niet in de html van de pagina zelf staan, maar als achtergrond-afbeelding in de css.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt voor je reactie!
Ik ben nog niet in de gelegenheid om het direct uit te proberen, maar dat ga ik vanavond doen. Ik zal laten weten of het gelukt is!

Groetjes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan