Afbeeldingen in Acces 2000

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koen van Alphen

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2005
Waarschijnlijk is er al heel veel gezegd over dit onderwerp maar zit toch met een vreemd probleem.
Langere tijd plaatste ik afbeeldingen rechtstreeks in de database in een "OLE" veld. Dat ging prima tot dat je database vol loopt.
Uiteindelijk ben ik me er meer in gaan verdiepen en ik heb gelezen dat je een link kunt plaatsen waarbij een afbeelding toch rechtstreeks in je programma te zien is. Ook met een koppeling zodat eventuele wijzigingen in het master file door verwerkt worden.
Nou dat is me gelukt. Vond ik al heel wat van mezelf. (Geeft een beetje het niveau aan van mijn Acces kennis)
Door gebruik van deze methode staan de afbeeldingen niet rechtstreeks in de database is me verteld. Waardoor dit ook weinig ruimte in neemt.

Om de proef op de som te nemen heb ik een bestaande database aangevuld met 10 records waarin ik mijn oude methode gebruikte. Daarnaast een kopie van de zelfde database waarin ik linken plaatste en tenslotte nog een waarin ik gekoppelde linken heb geplaatst. Elke database heb ik bij begin en aan het einde hersteld en gecomprimeerd.
Wat schetst mijn verbazing...... beide data bases met de linken zijn groter dan de database met de opgeslagen afbeeldingen waarbij de database met de gekoppelde linken het grootst is.

Hier snap ik dus niets van !
kan iemand mij vertellen of ik iets fout doe of het misschien wel helemaal verkeerd begrepen heb ?

Bij voorbaat dank !

Koen

Je hebt nog niet alles verteld: hoe toon je de afbeeldingen nu op je formulieren en rapporten?

Je hebt nog niet alles verteld: hoe toon je de afbeeldingen nu op je formulieren en rapporten?

Hallo Michel, ik weet niet precies wat je bedoelt helaas.
In mijn database heb ik een OLE veld waarin de afbeelding is opgeslagen of in de andere twee methodes een link.
Wanneer ik de afbeelding rechtstreeks opsla dan komt in het veld (in de tabel) "Figuur" te staan.
Bij het plaatsen van een link dan komt er : "Microsoft Photo Editor 3.0-foto" in te staan.
In beide gevallen kan ik de afbeelding tonen in een formulier.

Ik hoop dat het daarmee wat duidelijker wordt.

Groeten,

Koen

Zolang je een OLE veld blijft gebruiken vrees ik dat het allemaal niet zoveel uitmaakt wat je doet. Het wordt pas significant anders (en beter) als je de padverwijzig naar de afbeeldingen gaat opslaan. En op het formulier moet je ook nog aangeven hoe je de afbeelding wilt zien: bij <Gegevenstype> moet je Gekoppeld hebben, en niet Ingesloten wat de standaardinstelling is. Ook dat heb je nog niet vermeld.

Zolang je een OLE veld blijft gebruiken vrees ik dat het allemaal niet zoveel uitmaakt wat je doet. Het wordt pas significant anders (en beter) als je de padverwijzig naar de afbeeldingen gaat opslaan. En op het formulier moet je ook nog aangeven hoe je de afbeelding wilt zien: bij <Gegevenstype> moet je Gekoppeld hebben, en niet Ingesloten wat de standaardinstelling is. Ook dat heb je nog niet vermeld.

Dat zijn duidelijk heel goede vragen m.b.t. onderwerpen waar ik zelf nooit naar gekeken heb.
Ik heb nagekeken wat het <gegevenstype> is. Die stond dus op "beide".
Wanneer ik deze op "gekoppeld" zet scheelt dat dan uiteindelijk in ruimte ?

M.b.t. de padverwijzing snap ik helaas niet wat je bedoelt. Wat het "pad" is weet ik wel maar hoe ik de verwijzing moet leggen weet ik niet. Moet je dar dan geen Ole veld voor gebruiken ?
Zo nee, wat dan ?

Al vast hartelijk bedankt voor de moeite !
Groeten,

Koen

Als eerste: het is absoluut niet nodig om een bericht waar je op reageert te quooten; een fout die nieuwelingen blijkbaar contractueel moeten maken, want elke beginner doet het :) Maar dat hoeft dus echt niet, mijn berichtje staat er niet voor niks pal boven... Wat mij betreft mag je die quoots dus nog wel weghalen!

Wat betreft je tgweede vraag: een padverwijzing is niets anders dan: E:\Afbeeldingen\dungeons v2.jpg in een tekstveld. Je gebruikt dus een tekstveld i.p.v. een OLE veld om alleen de bestandsnaam op te slaan. Op het formulier en in het rapport haal je dan de foto op als het record wordt ingeladen. Op die manier sla je dus geen afbeeldingen op, maar alleen tekst. En dat is dus altijd minder opslagruimte! Op het formulier maak je dan afbeeldingsobjecten die gekoppeld zijn aan de bron, en niet ingesloten.

Ik gebruik die quote omdat dat de meest logische manier is om te reageren.
Nu reageer ik en dan sta je er in eens boven. Zal wal mijn onervarenheid zijn denk ik.

Klinkt allemaal logisch wat je zegt maar ik vraag me dan wel af hoe ik dan het tekstveld waarin de pad zet moet activeren.
Grbuik ik een "kader voor afhankelijk object" of zo ?

Ik kan het tekstveld met het pad en het ophalen in een formulier niet zo goed samen zien.

Dat is ook best lastig; ik heb een database die ik zelf gebruik waarin de techniek gebruikt wordt. Het hoofdformulier bestaat uit twee tabbladen, die je met de twee knoppen bovenin selecteert. Het tweede tabblad geeft je de mogelijkheid om foto's toe te voegen, die dan als tekst in de tabel worden opgeslagen. De thumbnails die je op het tabblad opslaat, kun je vervolgens uitvergroten door op de thumbnail te klikken.
Hij werkt niet altijd, omdat er nogal wat op de achtergrond moet zijn geregeld, maar kijk maar eens naar de verschillende codes die ik gebruik.

Bijlagen

Oeps..... ik was er al bang voor !
Jij werkt met codes en ik dus niet !
Totaal geen verstand van. Ik werk met wat Acces me bied zonder me over codes druk te maken.

Ik kan wat jij bedoelt niet via de methode die ik hanteer bereiken ?
Een tekstveld met daarin het pad wegzetten is natuurlijk geen probleem.
Maar verder kom ik tot op heden niet vrees ik.

Helaas; als je afhankelijk bent van de standaard faciliteiten van Access, dan mis je een hoop nuttige zaken. Ik zou me zeker gaan verdiepen in programmeren of desnoods macro's, want daarmee maak je de database pas echt nuttig. In de nieuwere versies (dit voorbeeld is in 2003 gemaakt, wat iets minder mogelijkheden heeft qua afbeeldingen) kun je wat meer met afbeeldingen, maar je bent dan wel erg afhankelijk van de nukken van Microsof. En mijn dunk van de Access ontwikkelaars is erg laag ;)

Tja, heb ik me al wel eens voor genomen maar als je er zelf allemaal uit moet zien te komen valt dat niet mee.
Ik ben ook niet zo'n fan van Microsoft maar ja.... je moet wat.
Ken jij een betere optie dan Acces voor mijn doel ?

In elk geval bedankt voor je adviezen.
Groeten,
Koen

Ik ken je doel niet. Je hebt het tot nu toe alleen gehad over het opslaan van afbeeldingen in een database; dat is een breed toepassingsgebied :)

Nee dat is waar. Ik heb er niet echt veel over verteld natuurlijk.
Ik verzamel bieretiketten en heb alle etiketten gescand en opgenomen in de Acces database zoals beschreven.
Van het etiket heb ik dus een beschrijving en een afbeelding.
Elk record bevat een ander etiket met soms 3 afbeeldingen. Voorzijde, achterzijde en hals etiket.
Ondanks dat ik de afbeeldingen relatief klein houd heb ik intussen 8 verschillende databases in gebruik waar al mijn etiketten in staan. Dit ivm de beperkte opslag capaciteit van Acces.
Dit gaat dus het gemak van een database voorbij.

Ik kan natuurlijk de database zo inrichten dat er geen afbeeldingen bij staan maar wel een link.
Op zich praktisch maar zeker niet leuk ! Je wil de etiketten ook kunnen zien natuurlijk.

Waar ik feitelijk dus naar op zoek ben is een mogelijkheid om de etiketten toch te kunnen tonen zonder dat dit (veel) ruimte inneemt. Uiteindelijk wil ik ook alle etiketten in een database hebben.

Dat is dus mijn doel, heb je een idee wat ik er mee moet ?

Dat riekt naar een db waarin je via een tekstveld de namen van de afbeeldingen opslaat, en vervolgens op een formulier weer laat zien. Een vrij vaak voorkomende oplossing! Inderdaad is het werken met 8 databases niet geweldig; ik zou daar op zijn minst een Frontend-Backend van maken, waarin je in de frontend een koppeling maakt naar de tabellen van de backend, maar dan nog zit je met het probleem dat je op je formulier dan steeds van tabel moet switchen.
Da's ook niet geweldig. Om hoeveel etiketten gaat het?

Dat mag geen enkel probleem zijn als je met tekst werkt. Voor OLE bestanden wil ik wel geloven dat je in de problemen bent gekomen met de grootte! Maak anders een voorbeeldje van een db zodat we een idee krijgen wat je nu gebruikt. Ik heb zelf wel voorbeelden die met afbeeldingen werken, maar het blijkt nogal lastig om die zodanig om te bouwen dat ze voor iets anders geschikt zijn.

Ik heb een kopie van een van de databases gemaakt en er slechts 1 record in gelaten.
Na inpakken (rar) blijft het totaal nog te groot om toe te voegen ! (± 5 mb)

Ander idee ?

Heftig! Mail hem maar naar octafish @live.nl; dan kijk ik er wel naar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan