Afbeeldingen in rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

linkav

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Berichten
465
Overzicht offertes.jpgGoede middag,

Ik moet een rapport maken van alle producten die opgenomen zijn in een (geselecteerde) offerte. Dit lukt mij!
Naast het artikelnummer, omschrijving, aantal en prijs wil ik tevens een afbeelding van het artikel afdrukken indien een afbeelding is opgenomen in de artikel-tabel. Het lukt mij om een afbeelding in de detail-sectie van het rapport te zetten en deze wordt ook afgedrukt als die aanwezig is in de artikel-tabel. Wat ik nu als extra zou willen is dat er geen ruimte voorzien wordt voor de afbeelding als er geen afbeelding is. Is dit mogelijk en hoe doe ik dat?


In bijlage een pdf met het overzicht en bij sommige artikelen staan geen en sommige staan wel afbeeldingen. Ik zou de regels dichter bij elkaar willen indien er geen afbeelding is.

Alvast bedankt.

Gr,
Ariane
 
Een afbeelding in een rapport in de detailsectie is één object, dat herhalend wordt weergegeven. Daar zit dan een afbeelding aan gekoppeld uit in jouw geval een tabelveld. Het object kun je manipuleren (verbergen/zichtbaar maken), maar alles wat je doet heeft betrekking op het ene object. Er verandert dus eigenlijk niet zoveel aan je rapport en al helemaal niet in de layout die je gekozen hebt. De hoogte van de detailsectie wordt bijvoorbeeld bepaald door de grootte van je afbeeldingsvak en tekstvakken. Een afbeelding verbergen verandert daar hoegenaamd niets aan. Bovendien: als je een afbeelding verbergt en de tekstvakken daarnaast groter maakt, dan vallen die vervolgens ook over de afbeeldingen heen die wél zichtbaar zijn. Kortom: je wint er maar bar weinig mee. Maar een plaatje onzichtbaar maken kan dus nog wel:
Code:
    If IsNull(Me.Picture) Then
        Me.Picture.Visible = False
        Me.Picture.Height = 0
        Me.Picture.Width = 0
    Else 
        Me.Picture.Visible = True
        Me.Picture.Height = 1880
        Me.Picture.Width = 1880
    End If
 
Beste OctaFish,

Bedankt voor je reactie.

Is er dan een andere lay-out mogelijk waar ik wel het gewenste resultaat mee kan bereiken?
 
De code die ik heb geplakt miste iets: de gebeurtenis waar hij bij hoort. De complete code ziet er zo uit:
Code:
Private Sub Details_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
    If Me.Foto.FileName = "" Then
        Me.Foto.Visible = False
        Me.Foto.Height = 0
        Me.Foto.Width = 0
        Me.Details.Height = 100
    Else
        Me.Foto.Visible = True
        Me.Foto.Height = 1880
        Me.Foto.Width = 1880
        Me.Details.Height = 1880
    End If
End Sub
Rapporten worden opgemaakt bij een preview of bij afdrukken. In dat opzicht verschillt een rapport van een formulier, dat 'as is' uit de doos komt; je kunt een layout maken maar die is dan geldig voor alle records binnen dat formulier. Bij een rapport kun je op detailniveau dus nog wel een paar kleine zaken regelen qua opmaak, en dat doe je bij de gebeurtenis <Bij opmaken>.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Octafish,

Ik ga dit uittesten... in ieder geval al bedankt voor je reactie!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan