afbeeldingen internet worden niet in writer gekopieerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

catherman

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2010
hoi, als leek heb ik 2 vragen die misschien iets met elkaar te maken hebben.
1) ik heb onlangs OO 3.2.1 geinstalleerd maar als ik tekst en afbeeldingen vanuit een internetsite in ¨Writer¨ wil kopieren, krijg ik geen afbeeldingen te zien, wel een kader met een logo (drie gekleurde rechthoekenen) en wat informatie over de afbeelding.
2) Ook verschijnt de tekst (vaak, niet altijd) bij het kopieren slechts gedeeltelijk op de pagina, de randen vallen eraf. Dat kan ik dan wel oplossen via tabel door de kolommen te verkleinen, maar hoe en waar is dat in OO writer vast te installeren?
met vrgrt herman

Welkom bij de Helpmij!

Je vraag staat er al een paar uur en niemand heeft nog gereageerd en daarom wil ik een poging doen. Houd svp bij het lezen in je achterhoofd dat ik OO niet ken / er dus geen bal verstand van heb. Ik probeer alleen 'mee te denken' omdat je vraag al enkele uren op onbeantwoord staat.

- als je de afbeelding die je rechtsklikt op het internet eerst een opslaat 'als' .jpg en daarna middels 'invoegen' als .jpg in Writer invoegt, wat gebeurt er dan?
- heb je alle updates van Writer / alle plugins?
- bij de instellingen van Writer, is daar mogelijk een optie als : 'afbeeldingen wel / niet weergeven'? Windows Word kent zo'n instellingen namelijk ook.

Laatst bewerkt:
bedankt voor je suggesties.
sug. 1 via afbeelding kopieren: werkt maar dan moet ik elke afbeelding apart inladen. ik wil het graag automatisch instellen zoals ik gewend wat met MS word.
sug. 2 plug in´s: ik heb geen idee
sug. 3 instellingen: heb gekeken via extra, opties, > internet, laden opslaan, openoffice writer en writer/web. maar kon daar niets vinden over afbeeldingen wel of niet opslaan. heb wat geexperimenteerd met als html opslaan maar helaas.
wel is het zo dat ik door in het writerbestand contr/klik op de het logo in de lege afbeelding te klikken, de afbeelding te zien krijg, maar die plukt ie dan van internet. Want na het bestand opgeslagen en gesloten te hebben, internet afgesloten, daarna het bestand weer te openen, krijg ik de afbeelding niet te zien.
Misschien een plug-in, misschien ergens een vinkje...?
Volgens mij kan het niet zo moeilijk zijn... voor wie het weet.
grt herman

beste forumgenoten,
om voor de duidelijkheid mijn vraag te concretiseren:
hoe kan ik OO of OO writer zo instellen dat hij bij het kopieren van een geselecteerd gedeelte van een website, na het plakken in writer de tekst en de afbeeldingen ´definitief´ opslaat. nu is het zo ingesteld dat writer slechts een link opslaat die alleen werkt als ik op internet ben aangesloten.
het gaat om een manual(s) die ik graag wil lezen als ik niet over internet beschik.
ook slaat writer (denk ik), de tabelisering op. in " MS Word" kreeg ik wat ik geselecteerd had zonder van allerhande (tabel?) indelingen.
het is vast iets met " instellingen". Maar welke, en waar?
wie oh wie kan mij helpen?

Laatst bewerkt:
Oké, beetje late reactie. OOo en HTML vloeken met elkaar, het is niet anders. Het probleem met de links kun je als volgt oplossen: Ga naar Bewerken - Koppelingen; dan krijg je een lijst met alle afbeeldingen e.d. die als link in de tekst staan. Selecteer ze allemaal en klik dan op Koppeling verbreken. Klik op OK, sluit het venster, bestand opslaan.

bedankt floris voor je uitleg wat betreft open office (writer) en HTML (en ... beter laat dan nooit)
ik heb gedaan wat je voorstelt maar dan krijg ik bij saven - afsluiten - heropenen dus geen afbeelding te zien. maar ik wil juist de afbeelding opslaan om het document te bestuderen als ik geen internet aansluiting heb.
en ik wil oo-WRITER het liefst zo instellen dat ik met kopieren en plakken alles in een keer in een writer document kan plaatsen (net zoals het bij "MS-word" werkt) .
ik heb (met internet aansluiting) nog wat geprobeerd door in het document links te klikken op de lege afbeelding. in het verschenen menu geklikt op "afbeelding". dan krijg ik het venster " afbeelding" met veschillende tabbladeren waaronder "macro´s". Daarin staat bij mij dat "laden van afbeelding gestopt" is. verder krijg ik ook een venster te zien met macro´s: 3 opties - mijn macro´s; - OO.org_macros en de titel van het document (geen titel). maar ik zou niet weten wat ik moest doen.
misschien heb jij een idee?
met vrgrt, herman

Ik ben al een paar jaar actief op het Engelse community forum en dit probleem kwam daar lange tijd om de zoveel weken terug. Dat het de laatste tijd niet meer zoveel voorkomt, ligt er misschien aan dat de zoekfunctie op het forum meer wordt gebruikt. ;) Dit is gewoon nog steeds een van de dingen waar OOo slechter scoort dan Word. We zullen ermee moeten leren leven.
Aan de macro's heb je hier niets.
Ik vind het wel gek dat het verbreken van de links er niet toe heeft geleid dat de bestanden nu in het document worden opgeslagen; bij mij werkte het wel. Vraag: sla je het document op als odt of als doc? Heel vaak levert de conversie naar Word problemen op.

floris, bedankt voor de tip over het engelse forum, ik zal er aan denken maar ik gebruik voor andere programma's (o.a. Sony Vegas) een engelstalig forum en heb vaak moeite de juiste terminologie te vinden en dat leidt ... en ik dacht ... enfin, je hebt gelijk.
je hebt ook gelijk dat het met Bewerken - Koppelingen, afb. selecteren en koppeling verbreken, werkt. Waarschijnlijk iets verkeerds gedaan.
ja, het kost wat tijd en moeite om van Word M$ naar OO.o om te schakelen maar ik denk dat het de moeite waard is. Voor het geld doe ik het hoofdzakelijk niet, maar voor het principe. En, "out of topic", nu maar hopen dat SV ook een linux versie gaat lanceren.
met frisse moed op naar het volgende probleem(pje).
vrgrt, herman

Dat over het Engelse forum was geen tip; ik wilde alleen maar aangeven dat het een probleem is dat bij veel mensen speelt, en dat merk je vooral op Engelstalige forums - helemaal als er geen (drukke) anderstalige forums zijn. De link in mijn onderschrift is trouwens naar een Nederlandstalig forum voor OOo, dat om mij volkomen onduidelijke redenen door meer mensen gevonden wordt dan het forum hier.
Vergeet niet deze topic als opgelost te markeren als je probleem echt opgelost is. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan