Afbeeldingen --> PDF

Status
Niet open voor verdere reacties.

Qexpres

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2005
Hallo,
Ik weet talloze manieren om afbeeldingen op te slaan als pdf bestanden, maar ik zit nu toch met een groot raadsel. Ik krijg regelmatig mooie pdf bestanden binnen bestaande uit scans en foto's, maar die moeten soms aangepast worden in paginavolgorde en soms moet er gewoon een pagina uit verwijderd worden. Tot nog toe heb ik alle pdf bestanden dus geëxporteerd als jpg bestanden en vervolgens heb ik alleen de afbeeldingen die ik nodig had weer in de juiste volgorde in nieuwe pdf bestanden gezet. Dit proces vind ik totaal niet vervelend, maar ik ben wel ontevreden met de bestandsgrootte die ik dan krijg. Vaak is die namelijk ruim 2x zo groot als het bestand waar ik mee begon. Ik heb ook al verschillende afbeeldingcompressies uitgeprobeerd en de mate waarin die worden toegepast, maar het lukt mij gewoon niet om een nette bestandsgrootte te krijgen zonder de afbeeldingen zichtbaar te verminken.
Mijn vraag is of er iemand is die hier meer verstand van heeft en of hij/zij mij kan helpen om de pdf bestanden zo te maken dat ze ongeveer dezelfde grootte als, of zelfs een kleinere grootte hebben dan het beginbestand. Dit zonder al te veel verlies van de kwaliteit van de afbeeldingen natuurlijk.

Bij voorbaat bedankt.

Jasper

Laatst bewerkt:
Met Foxit, een pdf-reader, kun je een extra programma downloaden, Foxit PDF Editor. Hiermee kan dit wel ;). Foxit is trouwens gratis: hier te downloaden.

[edit]Ik zie trouwens dat bij de evaluatieversie van Foxit PDF Editor een watermerk wordt toegevoegd op elke pagina :confused:. Misschien kun je zelf even rondgooglen op bijvoorbeeld "PDF editor"[/edit]

Laatst bewerkt:
Hey niekfct,
bedankt voor je reactie.
Ik gebruik momenteel Adobe Reader 8 Professional om de pdf bestanden te lezen, pdf te exporteren naar afbeeldingen en afbeeldingen te importeren naar pdf. Ook maak ik gebruik van de IrfanView batchfunctie om alle afbeeldingen gemakkelijk te comprimeren.
Ik ben net op iets moois gekomen. Ik heb bij tif formaat gekeken wat de Huffman RLE compressie precies deed en die kwam op een iets kleinere bestandsgrootte uit dan mijn beginbestand! Het enige nadeel is dat alle afbeeldingen omgezet worden in grijswaarden. Deze pdf was al kleurloos, dus de compressie heeft weldegelijk goed z'n werk gedaan. Alles zit nu netjes in een nieuwe pdf zonder problemen verder. Toch moet ik maar even verder kijken of er ook zo'n soort compressie is voor kleur. Dat zou helemaal perfect zijn. Als er nog andere suggesties zijn, dan hoor ik ze graag. =)

Welk programma gebruik je om er weer pdf's van te maken (is je usernaam een hint)?
Om welke formaat gaat het, zijn het A4 afbeeldingen of veel groter?

Heb je een voorbeeld pdf waar zelf eens aan de slag kunnen?

Laatst bewerkt:
Hallo Withaar,
Ik gebruik Adobe Reader 8 dus ook om er weer pdf bestanden van te maken. Als mijn username enigzins lijkt op een naam van een pdf editor of reader, dan is dat pure toeval. Het formaat is nooit groter dan een A4. Het zijn voornamelijk scans en die zijn óf even groot óf ze zijn zelfs nog kleiner dan dat formaat.
Helaas mag ik geen van de bestanden waar ik mee werk online zetten en ik kan ook niet zo snel een voorbeeld vinden, maar in principe moet toch elk pdf bestand bestaande uit scans hetzelfde effect hebben?

Bedankt voor de reactie.

Jasper

Met de reader kan je toch alleen online weer (tegen betaling) PDF's maken?

Ik gebruik het gratis OpenOffice pakket altijd om zaken om te zetten in PDF.
Heeft een gratis pdf export aan boord.

Net even een testje gedaan, Afbeelding in een Writer gezet en het bestand opgeslagen als PDF, is kleiner dan het origineel, probeer het eens uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan