Afbeeldingen selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoudj44

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2014
Ik heb honderden, zo niet duizenden digitale foto's waaruit ik een aantal moet selecteren en in een aparte map plaatsen. Dat kan ik natuurlijk doen door twee vensters open te zetten en de foto's die ik wil bewaren naar een aparte map te slepen. Maar dat is tamelijk tijdrovend. Is er een handiger manier? Bestaat er bijvoorbeeld een mogelijkheid om foto's met één klik te markeren en dan later de gemarkeerden in één keer naar een map te verplaatsen?

U bedoelt met de Windows Verkenner in een keer veel foto's kopieren/verplaatsen?
Als dat is wat u wilt dan kan dat door de eerste foto van een reeks een keer aan te klikken met de linker muisknop, dan de shifttoets in gedrukt houden en dan de laaste foto uit een te selecteren reeks aanklikken. dan zijn alle foto's in een keer geselecteerd en kunnen die gekopieerd en/of verplaatst worden.

Tenzij er een bepaald patroon in zit (elke 5e foto, iets bepaalds in de naam, bepaalde exif gegevens) valt hier niet veel aan te automatiseren vrees ik.

Er zit geen bepaald patroon in de collectie afbeeldingen. Ik ga langs de pictogrammen en dan hoopte ik dat er ergens een programmaatje bestaat zodat je met één klik zo'n afbeelding kan selecteren c.q. markeren voor latere bewerking. Net zoals je in berichten lijstjes vaak kunt doen. Het kan met CTRL-LKlik maar klik je één keer verkeerd dan is alle moeite voor niets en kun je opnieuw beginnen. Ik zoek dus iets handigers.

Er zijn natuurlijk wel alternatieven voor de windows File Explorer die zelf gekozen bestanden van een extra label kunnen voorzien. En die dan later gebruiken om er wat mee te doen zoals kopiëren, te denken aan XYplorer of digiKam.

Bestaat er bijvoorbeeld een mogelijkheid om foto's met één klik te markeren en dan later de gemarkeerden in één keer naar een map te verplaatsen?
Natuurlijk kan dat, bijvoorbeeld met het (gratis) programma Faststone Image Viewer. Daarmee kun je, precies zoals je vraagt, met één klik/toets een foto markeren die je dan in één keer naar een nieuwe/andere map kan kopiëren. Dit programma werkt al helemaal perfect als je twee monitoren hebt, want dan zie je op de ene monitor de map met thumbnails (een beetje zoals Verkenner dat ook doet) en op de andere een uitvergroting van de actieve foto. En dat werkt perfect als je foto's wilt uitzoeken/markeren.

Dank voor de suggesties zoals XYplorer, digiKam en Faststone Image Viewer. Zo te lezen is dat precies wat ik zoek. Woensdag ga ik ermee aan de slag. Nogmaals zeer bedankt. Dit had ik zonder HelpMij nooit kunnen vinden!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan