afbeeldingen snijden automatisch bij

Status
Niet open voor verdere reacties.

miriam85

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2007
Wanneer ik een afbeelding invoeg in een dia (in een bepaald kader) in powerpoint 2007, dan snijd hij de afbeelding automatisch bij. Wanneer de afbeelding breder is dan het vakje, snijd hij dus wat van de zijkanten af. Ik wil echter dat de afbeelding (in de huidige verhoudingen) in het vakje past. De breedte moet dus goed zijn en dat er daardoor in de hoogte ruimte overblijft neem ik voor lief. Hoe kan ik dat oplossen?

Hallo Miriam85,

Bedoel je dat de afbeelding echt wordt bijgesneden (randje er van af) of steekt de afbeelding gewoon uit over de rand.
Als het gaat om geval 1, dan lijkt me dat raar.
Ik denk dan aan een of andere vreemde macro die in werking treedt. Erg voor de hand ligt dat volgens mij niet (ik ga niet zeggen dat het niet kan).
In het tweede geval moet je de afbeelding gewoon kleiner maken door de hoekpunten tot op de diaranden te slepen.

En anders denk ik dat je je vraag toch iets moet gaan specificeren.

Succes :thumb:,
Ger

Het gaat om het eerste geval! Ik vind het ook een raar geval, precies de reden dat ik om hulp vraag :)
Ik heb geen macro's aangemaakt, dus als dat het geval is dan zijn het de standaard macro's die in werking zouden treden.
Wanneer ik een afbeelding heb geplaatst en daarna de eigenschappen via grootte bekijk dan staan er getallen bij: bijgesneden.

ke kunt onderaan (in het zelfde tabje als waar je de goto selecteert) een hokje aanklikken met 'lock picture aspect ratio'

je bedoeld hoogte-breedte verhouding vergrendelen? Die heb ik al aanstaan.

ja, in het diamodel wel.
Wanneer ik dan in de presentatie een afbeelding toevoeg, dan komt hij op een ander (wel gelijk) percentage te staan.

heb je al geprobeerd om een nieuw vlak te trekken en opnieuw erin te importeren? of gewoon plaatsen en croppen met het crop tooltje

het probleem is juist dat hij automatisch cropt, terwijl ik dat niet wil. Hij snijdt een afbeelding bij, terwijl ik wil dat er witruimte ontstaat.

als ik meer toelichting moet geven dan hoor ik het graag.

er is ook een tool dat heet reset picture, probeer dat eens, ziet eruit als twee hoekjes die elkaar grijpen

bij 'view' 'toolbars' 'picture'. het tooltje heet crop, zijn 2 zwrte haakjes die in elkaar grijpen

Volgens mij begrijp ik welke je bedoeld (die kende ik al), maar dit geeft niet het gewenste effect, maar bedankt voor de suggestie. Nog een andere suggestie?

als je hem importeert met insert picture doet hij het ook en ook met andere beelden, anders is het misschien een instelling die aan staat bij powerpoint? anders zou ik het zo niet weten. kan het eens op mijn systeem proberen te plaatsen dat je hem darna kopieert in je eigen bestand.

Ik heb de oplossing gevonden!!!
Wanneer je een tijdelijke aanduiding (alleen afbeelding) invoegt dan snijdt hij hem automatisch bij.
Wanneer je inhoud toevoegt, dan gebruikt witruimte. Dat verklaard ook waarom het soms wel goed gaat en soms niet!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan