• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afbreken van formule bij bereiken subtotaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flick1314

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2013
Hi,
In bijgaande excel een simpele formule om het aantal overuren van een medewerker uit te rekenen.
Probleem is dat het prima werkt voor 1 medewerker maar ik de formule niet kan "doortrekken" want dan werkt t niet meer.
Hij moet dus stoppen bij het subtotaal, voor G13 heb ik geen berekening meer nodig.
Voor G14 weer wel enzenz, het zijn tientallen medewerkers.
iemand een idee? Dank alvast.
Groet,
f

Bijlagen

Zo?
Code:
F2: =ALS(D2<>"";SOM.ALS(D$2:D2;D2;E$2:E2);"")

briljant .......het werkt

begrijp alleen niet hoe is dat erg?
en ben vergeten te vermelden dat ik de overuren per regel wil
dus in G9 niet 10,75 maar 7
in G10 niet 16,5 maar 5,75

lukt normaal wel maar weer niet in jouw formule ben ik bang.........
lukt dat nog, want dan kan ik eindelijk verder. Pffffffff

Dit een oplossing?
Code:
G2: =ALS(D2<>"";ALS.FOUT((F2>38)*(F2-38)-(F1>38)*(F1-38);0);"")

Laatst bewerkt:
Echt geweldig

Werkt top, wil t alleen ook nog begrijpen of is dat teveel gevraagd.
Met name dat D2<> "" etc snap ik nix van.
Maar reuze bedankt!

Als D2<>"" wil zeggen dat de formule alleen een resultaat geeft als D2 niet leeg is (m.a.w. er moet een naam staan). Ik neem aan dat je een witregel wilt tussen alle personeelsleden.

SOM.ALS wordt beschreven in de helpfunctie van Excel. Het is een optelling (SOM) op basis van een voorwaarde. De voorwaarde is hier de naam van het personeelslid. In de formule in post #2 wordt het bereik waarover de SOM.ALS optelt steeds groter door alleen de eerste celreferentie "vast" te zetten. (D$2).

De overuren worden alleen berekend als de waarden in F2 of F1 groter zijn dan 38 uur. Bijv. F2>38 geeft als resultaat 0 (ONWAAR) of 1 (WAAR). Indien waar wordt het sommetje erna uitgevoerd, en anders niet. De ALS.FOUT staat eromheen voor als de waarde in kolom F (zoals bijv. F1 of F13) een tekstwaarde is. Dan wordt de uitkomst 0.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan