• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afdruk samenvoegen EXCEL 2013 vanaf 5e rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

hitvision

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2010
Beste medeforumers,

Ik ben bezig om door middel van afdruk samenvoegen excel / word / outlook (Allen 2013) een bulk gepersonaliseerde mails te maken. Op zich gaat dit prima op 1 ding na. In het verleden had ik altijd een excelsheet met op rij 1 de kolomtitels. Vanaf rij 2 begonnen dus de records om samen te voegen. Dit werkte prima maar.....

Het excelbestand waar ik nu mee werk daar staat op rij 5 pas de kolomtitels en beginnen de records dus vanaf rij 6. De layout van het excelsheet wil ik eigenlijk niet aanpassen omdat er teveel berekeningen op de eerste 4 rijen staan EN de afdruk op papier er nu netjes uit ziet. Ik krijg het maar niet voor elkaar om Word zover te krijgen dat hij weet dat op rij 5 de kolomtitels staan en pas vanaf rij 6 de data. Wat ik nu handmatig doe is een nieuw excelbestand maken en ALLE gegevens vanaf rij 5 te kopieren naar dit nieuwe bestand zodat rij 5 dus rij 1 wordt en vanaf rij 2 dus de data. Word haalt dus de informatie uit dat nieuwe bestand. Voor iedere mailing moet ik dus ALLE gegevens uit het werkbestand van excel kopiëren naar een nieuw bestand. Mijn vraag is dus eigenlijk simpel. Ik wil die extra handeling van kopiëren er tussenuit halen en Word en Excel gewoon te laten samenwerken met het originele document.

Is dit uberhaupt mogelijk en zo ja weet iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt.

Groetjes Christian.

Ik zou het het zo doen:
a. [In Word] Starten van de Stapsgewijze wizard Afdrukken samenvoegen
b. Als (bestaande) bron het excel bestand kiezen, en aangeven dat er geen kolomkoppen zijn in de eerste rij waar gegevens staan, dus vink het verhaal over kolomkoppen uit.
c. Dan de eerste 5 "records" (=Excel regels) uitvinken, zodat de gegevens vanaf rij 6 worden gebruikt.
d. Daarna (dus) niet op kolomkop maar op gegevens uit de kolommen (staat in volgorde, dus eerst gegeven = kolom A, tweede gegeven = kolom B etc.) invoegen in het Word document.

Is misschien meer een workaround dan een oplossing, maar betekent wel dat je niet die kopieeractie hoeft te doen etc.
Overigens zie ik geen oplossing voor je probleem, dus moet je (m.i.) wel uitwijken naar een workaround tenzij je VBA zou willen gebruiken.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi Thijs,

De wizard gebruik ik nooit meer vandaar dat ik deze optie inderdaad niet meer wist. Nu zijn de samengevoegde velden nog onduidelijk (onherleidbare benamingen) maar hier kan ik vast nog iets op verzinnen. Het wordt in ieder geval werkbaar!

Bedankt voor het meedenken.

Deze wordt gesloten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan