• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afdrukken; bladvullend op A4

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Goedemorgen,

Een collega heeft in Excel een bestand gemaakt (gezien de inhoud zou ik dit op een andere manier gedaan hebben en niet in Excel, maar dit terzijde) waarvan ik een PDF heb bijgesloten.

Het totale excel-bestand bestaat uit 11 tabbladen, maar voor het voorbeeld heb ik alleen de eerste 2 gebruikt.
In het PDF bestand zijn de pagina's 1 en 2 precies zoals ze eruit zijn als ik ze afdruk in Excel.
Pagina 3 en 4 zijn de bladzijdes zoals hij ze eigenlijk wil hebben. Het verschil is dat 3 en 4 bladvullend zijn en de pagina's 1 en 2 niet.
Eind vorig jaar heb ik dit voor hem gedaan, maar helaas weet ik niet meer hoe ik het heb gedaan. Ik kan me herinneren dat het heel simpel en vlug te doen was.
Ik heb nu geprobeerd via Afdrukken - pagina-instelling - marges (horizontaal en verticaal centreren) maar dit is niet wat er uit moet komen de tekst blijft dan nog dicht bij elkaar staan. Helaas heb ik het goede bestand van toen niet bewaard omdat ik hem had doorgestuurd naar mijn collega in de veronderstelling dat hij het zou bewaren. Maar ook hij heeft het goede bestand niet meer.

Weet iemand hoe ik dit weer op kan lossen ?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,
Eric

pagina-instelling

In het dialoogvenster Pagina-instelling kun je ingeven hoeveel pagina's mogen worden gebruikt om het bestand op af te drukken. Excel bekijkt dan zelf hoeveel het bestand moet worden verkleind. Klik in de menubalk op Bestand>>Afdrukken. Onder Schaal kunt u 'Aanpassen aan' selecteren. Misschien herinnert u het u weer als u het ziet;-)

Malicka,

Bedankt voor je reactie.
Deze mogelijkheid ken ik, maar dit is helaas niet de oplossing.
Zoals je kunt zien op pagina 3 en 4 is hier alles uitgerekt en verdeeld over de hele pagina.
Ik heb dat destijds niet gedaan met de door jou aangedragen oplossing.

Gr.
Eric

Eric,

In Excel zie ik geen mogelijkheid. Heb je iets gedaan in de eigenschappen van de printer?

Groet,

Rob,

Heb geen instelling gewijzigd aan de printer.
Laat verder maar zitten. Ik zal doorgeven aan mijn collega dat het probleem niet via Excel is op te lossen.

Gr.
Eric

Wellicht dat dit antwoord al door Malicka gegeven is, en je zegt dat je dat destijds niet zo hebt gedaan, maar ik vraag me af waarom dat niet zou werken. Doe eens:

pagina instelling -> aanpassen aan -> bijv 150% -> OK

daarna Beeld -> pagina eindevoorbeeld

Je kan dan de blauwe (stippel)lijnen met je muis oppakken en slepen naar daar waar je wilt dat elke pagina eindigt (horizontaal en vertikaal). Op die manier wordt de tekst maximaal uitgevuld tot aan de marges die je al hebt ingesteld. Een andere manier is er niet volgens mij, en dit zou moeten werken.

Goedemorgen,

Heb deze oplossing al eerder geprobeerd maar dan komen de pagina's eruit te zien als de bladzijden 1 en 2 uit het voorbeeld PDF-bestand.

Gr.
Eric

Dit is heel erg vreemd. Pag 1 en 2 zijn horizontaal gezien praktisch hetzelfde, alleen vertikaal zijn ze veel 'kleiner'. Dit kan toch te maken hebben met printbereik en/of zoom. Kun je het originele excelbestand hier niet posten, ipv een PDF?? Dan kunnen wij er ook eens mee spelen.

Volgens mij moet je het tabblad 'hele document' weghalen, je gewenst instellingen per pagina maken en kiezen voor afdrukken hele werkmap.

Inderdaad. Je hebt alle bladzijden onder elkaar staan, en omdat je met page breaks werkt past Excel de zoom (in dit geval 78%) aan aan de grootste pagina. Die moet namelijk ook op een bladzijde passen. Dit zoom% wordt vervolgens aan alle bladzijden doorgegeven, waardoor de pagina's waar minder tekst op staat, kleiner lijken dan andere. Zou je de bladzijden elk afzonderlijk uitprinten, dan gaat er voor elke pagina een apart zoom% gelden, en worden sommigen dus 'groter'.

Goedemorgen,

Iedereen bedankt voor de bijdrage. Ik zal er nu zeker mee verder kunnen.

Groeten,
Eric

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan