• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afgerond getal weergeven maar totaal ook overeenkomend...

Status
Niet open voor verdere reacties.

KweeniE

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2002
Een lastige vraag, die het in excel overzichtelijker maakt, daarom voorbeeld bijgevoegd.

Het gaat om een grotere sheet, maar de basis is hetzelfde.

Ik wil een aantal producten verdelen over aandelen. Van die aandelen zijn de percentages bekend (totaal uiteraard 100).
Maar dat kan moet op hele aantallen, terwijl als ik de percentages hanteer er natuurlijk ook cijfers achter de komma volgen.
Makkelijke oplossing: de getallen afronden! Maar: dan kom je niet meer op het juiste totale aantal uit, zie voorbeeld in bijlage met 8 ipv 10 wat het moet zijn. Hoe zorg ik ervoor dat de getallen die het dichtst bij het volgende getal zitten (dus 2,47 zit dichter bij 3, dan 1,38 bij 2) dan naar boven worden afgerond? En als het kan allemaal in 1 formule...

(andersom kan situatie ook voorkomen dat naar beneden dan moet worden afgerond)

Bijlage verduidelijkt hopelijk veel, alvast superveel dank!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je moet eerst alles afronden naar beneden.
Dan grootste rest waarden krijgen er dan nog een extra punt bij.

Bijlagen

Bedankt voor de oplossingen! Ik weet niet zeker of dit ook andersom werkt, dus wanneer er juist door afrondingen te hoog wordt uitgekomen. Dat zal ik dan moeten controleren.

En wat ik al dacht: er zijn helaas wel verschillende tussenstappen nodig. Aangezien het om superveel rijen gaat denk ik dat ik met meerdere sheets ga werken en dan de verschillende bewerkingen zo per sheet afzonder. Ik ga eens aan de slag

Bij het invullen van 11 in cel C5 en L5 gaat het toch niet helemaal goed bij jou formule.

Willem, je hebt gelijk. ik zal hem verwijderen . hier een versie voor excel 365 met 1 formule naar het idee van Willem. zie gele cel

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Poeh, dat ziet er wel heel ingewikkeld uit. Geen idee hoe ik dat moet omtoveren naar een gewone (niet 365 versie) van Excel :-) want dit soort formules gaan mij de pet zo als ik het lees te boven.

Laatst bewerkt:
hier een met een udfje: het is een matrixformule dus afsluiten met ctrl shift enter

het werkt verder als een gewone excel formule (in de udf zit de logica van Willem )

verbeterd. om te voorkomen dat bij veel gelijken te vaak wordt verhoogd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
nog een rijtje minder: ook met Willems logica
maar met het udfje uit eerdere post werkt het veel eenvoudiger
Code:
=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(($D$4:$I$4)*$C$5;0)+(REST(($D$4:$I$4)*$C$5;1)>=GROOTSTE(REST(($D$4:$I$4)*$C$5;1);(SOM(($D$4:$I$4)*$C$5)-SOM(AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(($D$4:$I$4)*$C$5;0)))))
geen excel 365, dan afsluiten met ctrl shift enter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ps de udf in post 8 is aangepast om te voorkomen dat de verhogingen bij vele gelijken niet te vaak uitgevoerd worden.

Was een paar dagen weg en daardoor nog niet gereageerd, maar: echt super bedankt voor de hulp! Ik ben hier niet vaak, maar is geweldig dat als ik ergens écht niet uit kom hier iemand is met zoveel kennis :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan