• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

afhankelijke datavalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

taco86

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2008
Berichten
79
Hallo allemaal,

Ik heb in excel een lijst met drop down menu's in kolom A. In kolom B staat een lijst met drop down menu's die afhankelijk zijn van de drop down menu's in kolom A (met afhankelijke/dynamische datavalidatie). In de vervolgkolommen wordt op basis van de waarde in de cel in kolom B met index een aantal gegevens opgehaald in een database.

Tot zover alles goed, maar als ik het dropdown menu in kolom A een andere waarde geef, blijft het dropdown menu in kolom B op de vorige waarde staan die aangegeven is in kolom B en blijven dus ook de gegevens opgehaald met de index formule staan.

Is het mogelijk om bij het aanpassen van de cel in kolom A de gekoppelde waarde in kolom B wit te maken?

p.s. dit kan waarschijnlijk wel met een macro, maar dan moet ik dadelijk aan heel veel cellen een macro toewijzen, maar als het niet anders is moet dat maar.

alvast bedankt
 
Beste taco86 ;)

Plaats deze code in ThisWorkbook van de VBA Editor:

Code:
Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
If ActiveCell = [A1] Then
[B1] = ""
End If
End Sub

Waarbij A1 de eerste validatielijst is en B1 de 2de validatielijst is.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Beste taco86 ;)

Plaats deze code in ThisWorkbook van de VBA Editor:

Code:
Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
If ActiveCell = [A1] Then
[B1] = ""
End If
End Sub

Waarbij A1 de eerste validatielijst is en B1 de 2de validatielijst is.

Groetjes Danny. :thumb:

Danny,

Dit werkt prima, alleen zoek ik nu nog een manier om dit op meerdere cellen toe te passen (circa 50), dus als A1 actief is B1 leeg, als A2 actief is B2 leeg, bij A3, B3 leeg etcetera. Is dat ook mogelijk? :D

Groeten, Taco
 
Beste taco86 ;)

Ik denk dat deze wel gaat.

Code:
Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
For Each CL In Range("A1:A50")
If CL = ActiveCell Then
ActiveCell.Offset(0, 1) = ""
End If
Next
End Sub

Groetjes Danny.
 
Beste Danny,

Dit werkt idd, alleen gaat er iets fout, namelijk voor elke cel die ik activeer, wordt de cel op dezelfde rij 1 kolom verderop leeggemaakt. Het lijkt wel of hij niet reageert op
Code:
For Each CL In Range("A1:A50")
reageert.

Groeten, Taco
 
Update:
Werkt nu wel, zodra ik ook naar dat tabblad verwijs pikt excel het wel goed op

harstikke bedankt Danny,

groeten Taco
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan