Afhankelijke inhoud tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

nwametze

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2009
Ik ben bezig met het ontwerpen van een formulier waarmee collega's bepaalde gegevens kunnen inzien/aanpassen.
Het gaat hierbij om onderstaande informatie:
NAW-gegevens
Functiegegevens
Opleidingen

Ik ben voornemens om een formulier te maken met in het bovenste deel van het 'detail' venster het personeelsnummer. Hier kan men dan ook op zoeken.
Vervolgens enkele tabbladen.

Bovenstaande lukt prima. Ik loop nu echter tegen het volgende aan.
Een persoon kan meerdere functies gedraaid hebben en gepland staan voor meerdere functies.
Echter, hij/zij kan nooit meerdere functies tegelijk hebben.

Per functie zijn er enkele opleidingen die men moet volgen (of gevolgd heeft).

Wat ik nu wil bereiken is dat ik de volgende tabbladen heb:
1) naw-gegevens
2) functie
3) opleidingen
Ook dat lukt prima.

Waar ik nu echter naar toe wil is het volgende.
Aangezien iemand meerdere functies kan hebben gehad, 1 functie kan hebben en voor meerdere functies gepland kan staan zou ik in het tabblad functies graag de mogelijkheid hebben om te bladeren door de functies. Als er dan een functie gekozen is moet het tabblad opleidingen de opleidingen laten zien welke bij die functie horen.

De onderliggende tabellen en koppeltabellen zijn naar mijn weten in orde:
Tpersoon
Tpersoon_functie (koppeltabel)
Tfunctie
Tfunctie_opleidingen (koppeltabel)
Topleidingen

Ik loop nu echter vast.
Het mooiste zou zijn als op het tabblad functie de huidige functie altijd als 1e zichtbaar is en in het tabblad opleidingen de bij die functie behorende opleidingen. Op het moment dat in het tabblad functie een andere functie gekozen word (misschien via keuzelijst?) zal in het tabblad opleidingen de bijbehorende opleidingen weergegeven moeten worden. Wellicht dat ik dit middels het commando 'bij keuze' van de keuzelijst moet doen?

Nu is bovenstaande natuurlijk een gedachtegang van mij en kan ik me goed voorstellen dat er wellicht andere, makkelijkere, oplossingen zijn. Dan hoor ik het natuurlijk graag :)

Een keuzelijst is een prima optie, als je in de tabel tPersoon_Functie de juiste gegevens opslaat. Wil die tabel goed werken, dan heb je minstens vier velden nodig: PersoonID, FunctieID, BeginDatum en EindDatum. Oude functies hebben dan een BeginDatum en een EindDatum vóór de huidige datum, komende functies hebben een BeginDatum in de toekomst en geen (of hij ligt in de toekomst nà de BeginDatum) EindDatum en de huidige functie heeft een BeginDatum vóór de huidige datum en geen (of een datum in de toekomst) EindDatum.
Wil je de huidige functie altijd bovenaan zien, dan gebruik je een UNION query waarbij je eerst de huidige functie filtert, en daarna de overige functies.
Ik zou voor de opleidingen dan ook een keuzelijst (of een subformulier) maken, dat je filtert op de waarde die je in de functie keuzelijst selecteert.

Bedankt voor de tip, ik ga er eind deze week mee aan de slag. Zal dan ook laten weten of het gelukt is :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan